fre juni 13 08:27 2014 i kategori Företagsnyheter

Säkert och komfortabelt på sommarvägarna – på de europeiska motorvägarna spelar även däckens hastighetsklass stor roll

Snart är dags för den efterlängtade bilsemestern, men innan dess är det klokt att kolla både bilen och däcken i god tid före semestern. Utöver däcktryck och mönsterdjup ska även däckens hastighetsklass kontrolleras, vilket är viktigt om du tänker bila på europeiska motorvägar.

Sommarsemestern börjar snart för de flesta och spänningen och förväntningarna inför semestern ökar. Nya undersökningen StenaLInes Bilsemester visar att nästan hälften av svenskarna, 44 procent, kommer att åka med bilen på semester i sommar. Det är en ökning med tre procent jämfört med år 2013. 55 procent svarar att de ska på en utlandssemester med bilen.

För att få en lyckad bilsemester är planering och förberedelser viktigt. Bilen ska helst servas och kontrolleras före resan och viktigt är också att kolla däcken i god tid före resan. Om däcken är slitna och du behöver nya däck så kan det hända att däckverkstaden inte har däck med rätt dimension på lager, utan de måste beställas, vilket kan ta lite tid.

Däcken kan du enkelt kolla själv, men känner du dig osäker så kan du låta en däckverkstad titta på dem. Utöver mönsterdjupet ska du kolla att däcken ser ok ut, att det inte finns några utbuktningar, sprickor eller riv- och stickskador och att däcket slits jämnt.

Ofta glömmer man att kolla reservdäcket eftersom det ligger gömd under bagageutrymmet. Glöm inte heller att kolla däcktrycket i reservdäcket.

Mönsterdjup

När du mäter mönsterdjupet på däcken så är det viktigt att ha goda marginaler eftersom däcken kommer att slitas ännu mer på den långa semesterresan och risken för däckskader ökar när däcken blir slitna. Mönsterdjupet är en viktig säkerhetsfaktor, speciellt vid regn. Däck med litet mönsterdjup ökar risken för vattenplaning.

Enligt lagen ska sommardäcken ha ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeter i huvudspåren.

− 1,6 millimeter är för litet mönsterdjup. Det ska vara minst fyra millimeter för att däcken ska ge att säkert grepp, säger Allan Ostrovskis, teknisk chef på Nokian Tyres.

Ska husvagnen med på semestern så är det viktigt att även kolla däcken på den. Utöver mönsterdjupet ska däckens skick kontrolleras noga. Husvagnen står ofta stilla långa perioder och även om mönsterdjupet är bra så blir däcken hårda med åren, efter 5-10 år. Hårda däck får lättare stick- och skärskador samt sprickor. Även våtgreppet blir sämre när gummiblandningen blir äldre.

Däckslitage

Kolla även att däcken slits jämnt, vilket ökar körsäkerheten.

− Drivdäcken slits cirka två gånger mer än frirullande däck.

Om däcket slits mer på in- eller utsidan så är något fel.

− Många ringer och är oroliga för att det är något fel på bilen när däcken slits mer på mitten. Den här typen av slitage är helt normalt eftersom drivdäcken ofta slits på det sättet. Därför rekommenderar jag att skifta däcken från fram till bak och tvärtom efter 800 mils körning, berättar Ostrovskis.

Däckslitaget varierar beroende på bland annat underlaget, vägprofilen, temperaturen och hastigheten, vilket ska tas med i beräkningen när du bedömer om däcken ska klara av semesterresan.

Däcktryck

Rätt däcktryck är viktigt eftersom det har en stor påverkan på köregenskaperna och säkerheten. Rätt däcktryck sparar även bränsle eftersom däcket rullar lättare. På bilsemester är bilen normalt tungt lastad och därför bör däcktrycket ökas till 3,0-3,2 bar, istället för det normala cirka 2,5 bar. Efter resan ska trycket minskas ner till det normala igen.

Däckens hastighetsklass

I bilens instruktionsbok anges bilens däckdimension och hastighetsklass. Det är bilens topphastighet som styr däckvalet, tillsammans med biltillverkarens bedömningar om vilken typ av däck som passar för bilmodellen. Om bilens topphastighet exempelvis är 212 km/h så får bilen enligt EU-regler inte ha däck i hastighetsklassen H (210 km/h). Med andra ord får bilen inte ha däck med hastighetsklassificering som ligger under bilens topphastighet.

Vid trafikkontroll exempelvis i Tyskland kan det bli dryga böter om bilen har däck i för låg hastighetsklass.

Viktigt att ha med på resan är reservdäck, domkraft och fälgkors. Bilar som inte har ett reservdäck ska ha med en däcklagningssats. Kolla även att varningstriangeln är med.

− Många glömmer att ta med säkerhetsvästen. Det är klokt att ha den gula västen på sig när man rör sig kring bilen vid en hård trafikerad motorväg, påminner Ostrovskis.

Bilder: www.nokiantyres.com/summerseason-nordic

Användningstips däck:
https://www.nokiantyres.se/innovativt-arbete/dackfakta/anvandningstips/

Frågor om däck:
https://www.nokiantyres.se/innovativt-arbete/dackfakta/fragor-om-dacken/

Däckmärkningar:
https://www.nokiantyres.se/innovativt-arbete/dackfakta/dackmarkningar/

Däcktryck:
https://www.nokiantyres.se/innovativt-arbete/dackfakta/rekommenderat-lufttryck/

Mer information:

Allan Ostrovskis, teknisk chef, Nokian Tyres, 070-244 8820, Allan.Ostrovskis(at)nokiantyres.com

www.nokiantyres.se

www.facebook.com/nokiantyressverige
www.youtube.com/NokianTyresCom
https://twitter.com/NokianTyresCom
https://www.linkedin.com/company/nokian-tyres-plc

Nokian Tyres plc

Som enda däcktillverkaren i världen koncentrerar sig Nokian Tyres på produkter och tjänster för säker bilkörning i nordiska förhållanden. Innovativa däck för person- och lastbilar samt tunga arbetsfordon marknadsförs huvudsakligen i områden där det finns snö och skogar samt krävande körförhållanden på grund av olika årstider. Nokian Tyres utvecklar produkter där målet är den hållbara säkerheten och miljövänlighet under däckets hela livscykel. Nokian Tyres äger däckkedjan Vianor med 1 206 anläggningar i 27 länder. Nokian Tyres omsättning uppgick till cirka 1 521 miljoner euro år 2013 och antalet anställda är över 4 000. Nokian Tyres aktie noteras på NASDAQ OMX i Helsingfors. Mer information finns på www.nokiantyres.com