tis maj 12 12:26 2015 i kategori Produktmeddelanden

AA-toppklassificering nu även på vinterdäck

Världens första vinterdäck med våtgrepp och bränsleeffektivitet i klass A

Världens nordligaste däcktillverkare Nokian Tyres lanserar hösten 2015 världens första SUV-vinterdäck som enligt EU:s däckmärkning får bästa betyg, klass A, både vad gäller våtgrepp och bränsleeffektivitet. Nokian WR SUV 3 för centraleuropeiska vinterförhållanden i dimensionen 265/50 R19 V förkortar bromssträckan på våt väg med upp till 18 meter och minskar bränsleförbrukningen mer än 0,6 l/100 km.

Nokian WR SUV 3 passar till stadsjeepar som till exempel Volvo XC 60, Volkswagen Touareg, BMW X5, Audi Q7, Porsche Cayenne, Mercedes Benz ML och Jeep Grand Cherokee.

Nokian WR SUV 3 för tungt SUV-bruk har Nokian Twin Trac SUV Silica gummiblandning och Nokian Aramid Sidewall förstärkta däcksidor som ger utmärkt snö- och våtgrepp, låg som sparar bränsle, exakta köregenskaper och bra slitstyrka i varierande centraleuropeiska vinterförhållanden. Liknande tekniska lösningar ska i framtiden även användas på övriga Nokian Tyres vinterdäck.

Mer säker och grön framtid

Ledande biltillverkare satsar allt mer resurser på att utveckla mer säkra bilar med mindre koldioxidutsläpp. Många nya bilar är hybridmodeller och det finns även många SUV-fordon som är hybrider. De är effektiva men samtidigt bränslesnåla, vilket är bra för miljön.

− I likhet med biltillverkare är även vårt mål att bidra till en mer säker och grön bilkörning. Vi tog emot en stor teknologisk utmaning. Nya Nokian WR SUV 3 är ett mycket avancerat däck och representerar ett helt nytt tankesätt. Däcket är en ny framtidsvision, tillgänglig redan i dag, säger Olli Seppälä, produktutvecklingschef på Nokian Tyres.

Bränslesnåla Nokian WR SUV 3 är första vinterdäcket för centraleuropeiska marknaden som får klassificeringen A vad gäller däckets bränsleeffektivitet, vilket visar däckets bränsleeffektivitet. Skillnaden i bränsleeffektivitet mellan det bästa och sämsta däcket (A-G) är cirka 0,6 l/100 km. Lättrullande däck minskar även koldioxidutsläppen med 14 gr/km.

Nokian WR SUV 3 har även bästa möjliga EU-klassificeringen A vad gäller våtgrepp, vilket innebär att däcket har cirka fyra billängder kortare bromssträcka än däck i den sämsta klassen F.

Nya innovationer och testad säkerhet

Däckets funktionella mönster, nya innovationer och den helt nya gummiblandningen, Nokian Twin Trac SUV Silica, ger Nokian WR SUV 3 balanserade och goda vinteregenskaper och köregenskaper.

I gummiblandningen förenas både gummiblandningen Nokian Hakkapeliitta för krävande nordiska vinterförhållanden och en silicabaserad gummiblandning som ger goda egenskaper i mildare förhållanden. Slutresultatet är gummiblandningen Nokian Twin Track SUV Silica som innehåller naturgummi, silica och rapsolja. Gummiblandningens unika partikelfördelning ger både bra snö- och våtgrepp.

Däckets mönster och gummiblandningen som innehåller mer silica än vanligt ger ytterst lågt, vilket gör att både bränsleförbrukningen och de skadliga utsläppen är mindre än vad de vanligaste konkurrentprodukterna kan prestera med. Den nya gummiblandningen förbättrar även däckets körstabilitet och slitstyrka.

− Nokian WR SUV 3 har en robust och slitstark konstruktion, vilket gör att köregenskaperna är pålitliga även i höga farter på centraleuropeiska motorvägar, säger Olli Seppälä.

Komfortabelt och slitstarkt

Däcket har också mycket lågt externt däckljud och enligt EU:s däckmärkning får däcket klassificeringen en ljudvåg. Det nya vinterdäcket för centraleuropeiska förhållanden har dimensionen 265/50 R19 och ligger i hastighetsklassen V (240 km/t).

På SUV-däck är däcksidorna mest utsatta för stötar som kan skada på däcket. På Nokian WR SUV 3 används tekniken Nokian Aramid Sidewall som innehåller Aramid-fibrer som optimerar skyddet mot skärskador och stötar. Samma material används även inom flygplansindustrin och i militärbruk.

Föregångare på vinterdäck

Som enda däcktillverkare i världen koncentrerar Nokian Tyres på produkter och tjänster som underlättar säker bilkörning i nordiska förhållanden. Företaget är känt för sina säkra och miljövänliga premiumdäck som noga skräddarsys för olika marknader och för varierande förhållanden. Över hälften av produktutvecklingskostnaderna används för produkttester.

I januari 2015 lanserade företaget en ny vinterprodukt som fick den bästa EU-klassificeringen A vad gäller däckets bränsleeffektivitet. Det nya nordiska dubbfria vinterdäcket Nokian Hakkapeliitta R2 är speciellt avsett för elbilen BMW i3. Det nya däcket i dimensionen 155/70R19 84Q ger upp till 30 procent lägre rullmotstånd än andra vinterdäck på marknaden. Energibesparingen som det lägre rullmotståndet ger ökar elbilens körsträcka.

I början av året lanserades även vinterdäcket Nokian WR D4 för centraleuropeiska förhållanden vars våtgrepp ligger i klass A i EU:s däckmärkning. Däcket är avsett för medelstora och ekonomiska familjebilar och i sortimentet ingår däck från 14 tum till 20 tum i hastighetsklasserna Q till W.

Nokian Tyres utvecklade världens första vinterdäck redan år 1934. Två år senare lanserades vinterdäcket Nokian Hakkapeliitta som är en legend överallt där det råder vinterförhållanden. År 2013 kördes VM-hastighetsrekord på is då testföraren Janne Laitinen körde i 335,713 km/t på Bottenvikens is. Bilen hade Nokian Hakkapeliitta 8 dubbdäck som gav greppet som krävdes för hastighetsrekordet.

Uppdaterat Nokian WR SUV 3 – viktigaste innovationer:

Gummiblandningen Nokian Twin Trac SUV Silica. Exakt grepp, utmärkt slitstyrka, låg bränsleförbrukning. Nokian Twin Trac SUV Silica innehåller naturgummi, silica och rapsolja och dess unika partikelfördelning ger toppegenskaper både på snö och i väta. Ytterst lågt rullmotstånd ger låg bränsleförbrukning.

Tekniken Nokian Aramid Sidewall. Unik slitstyrka. Gummiblandningen på däcksidan innehåller ytterst starka Aramid-fibrer, vilket ger bra skydd mot skärskador och slitage. Samma material används även inom flygplansindustrin och i militärbruk. Aramid-fibrer förstärker däcksidorna och ger bättre skydd mot stötar.

Mönsterdesign. Stabila köregenskaper, effektivt skydd mot slaskplaning. Mönstret med symmetrisk, bestämd rullriktning optimerar däckets stabila köregenskaper samt säkra våt- och slaskegenskaper. Greppet förbättras även med hjälp av de kraftiga lamellerna på mönsterklackarna.

Snow Claws. Maximalt snögrepp. Snöklorna i mönsterklackarnas längsgående spår och sidospår förbättrar vintergreppet. I mjuk snö och i terräng greppar de effektivt på underlaget.

Groove Lifts. Balanserade och robusta köregenskaper. Mönsterklackarna vid mittribban och vid de längsgående ribborna har så kallade stödlyft som förbättrar köregenskaperna på torr väg. Det gör också att små stenar inte kan fasta i spåren.

3D Lock Sipe. Bättre köregenskaper och slitstyrka. De unika 3D-låslamellerna som sträcker sig från skuldra till skuldra förbättrar köregenskaperna i en kurva och vid en väjning. Jämfört med raka lameller stöder 3D-låslamellerna mönsterklackarna även när de öppnar sig, tack vare låsmekanismen.

Bilder: www.nokiantyres.com/AA-labelNokianWRSUV3

Video: http://youtu.be/LtTGEK64nZE

Nokian WR SUV 3:
www.nokiantyres.com/winter-tyres/nokian-wr-suv-3/

EU:s däckmärkning:
https://www.nokiantyres.se/innovativt-arbete/dackfakta/eu-nya-dackmarkning/

Läs mer:

Nya Nokian WR D4 – världens första vinterdäck med bränsleeffektivitet i klass A i EU:s däckmärkning
http://youtu.be/PwIGMzpEJMM

Nya Nokian Hakkapeliitta R2 – världens första vinterdäck med bränsleeffektivitet i klass A
http://youtu.be/Wo4omb0Eil4

Testcentret i Ivalo, White Hell – vinterdäckstester av hög klass
https://youtu.be/Fbnid4kjBgA

Världens första vinterdäck där dubbarna kan aktiveras vid behov https://www.nokiantyres.se/foretaget/nyhetsartikel/varldens-forsta-dubbfriktionsdack-unik-dubbteknik-aktiverar-dubbarna-vid-behov/

Nokian Hakkapeliitta 8: världsrekord på is, 335,713 km/t
https://www.nokiantyres.se/innovativt-arbete/utvecklingsarbete/fastest-on-ice/varldsrekord-pa-is-2013/

Världens första vinterdäck och den nya generationens dubbfria vinterdäck i jämförelse
https://www.nokiantyres.se/foretaget/om-oss/historien/vinterdack-uppfanns-for-80-ar-sedan/sa-har-har-vinterdack-forandrats/

Mer information:

Produktutvecklingschef Olli Seppälä, tel. +358 10 401 7549
olli.seppala(at)nokiantyres.com

Allan Ostrovskis, teknisk chef, 070-244 8820, Allan.Ostrovskis(at)nokiantyres.com