ons november 12 02:24 2014 i kategori Företagsnyheter

Vinterdäck - en av de viktigaste innovationerna i bilhistorien

Det var ett stort steg mot säkrare bilkörning på vintern när Nokian Tyres lanserade världens första vinterdäck för 80 år sedan. Sedan dess har vinterdäcket utvecklats enormt, både vad gäller grepp och miljöaspekter. Det kommer ständigt nya material, gummit kan reparera sig självt, snart är det möjligt att köra med däck utan luft och det finns redan ett konceptdäck som är ett kombinerat dubbdäck och dubbfritt vinterdäck.

Utgångspunkten för utvecklingsarbetet inom bilbranschen har alltid varit att förbättra funktionaliteten och att hitta svar på den praktiska efterfrågan. Även vinterdäcket är ett svar på konsumenternas behov. Världens första vinterdäck lanserades på 1930-talet, när lastbilsförarna blev trötta på att sladda hit och dit på de hala vintervägarna. I början användes snökedjor runt däcken för att förbättra vintergreppet, men de var besvärliga att hantera och man var tvungen att köra sakta.

− Första riktiga vinterdäcket hade utöver längsgående mönsterspår tvärsgående spår som förbättrade vintergreppet, berättar Allan Ostrovskis, teknisk chef på Nokian Tyres.

Det var Finlands Gummifabrik Ab, föregångare till dagens Nokian Tyres, som lanserade världens första vinterdäck år 1934. Antalet bilar började på 1930-talet snabbt att öka och det behövdes speciella vinterdäck för att förbättra greppet och att öka körsäkerheten i våra nordiska förhållanden.

− Vårt klimat gör det naturligt att vidareutvecklingen av vinterdäck sker i Finland. Det görs mycket arbete för att ytterligare förbättra greppegenskaperna och för att däcken ska slita på vägarna ännu mindre, säger Matti Juhala, professor i fordonsteknik vid Aalto-universitetet i Helsingfors.

Vinterdäck används överallt i världen där det råder vinterväglag. Cirka 700 miljoner vinterdäck rullar på vägarna världen runt under vintertid.

Från robusta ståldubbar till dubbregler

Sedan 1950-talet har man utöver däckmönstret försökt öka vintergreppet på däcken med olika innovationer. Första dubbarna med hårdmetallstift lanserades i början av 1960-talet.

− På den tiden var de flesta vägarna grusvägar och det fanns inga regler om användningen av dubbar på däcken, vilket gjorde att alla möjliga lösningar lanserades. Det fanns ingen lagstiftning som reglerade hur många dubbar ett däck fick ha, eller hur långa dubbarna fick vara. Det var vanligt att däckverkstäderna själva monterade dubbar på däcken, även om det också fanns fabriksmonterade dubbdäck på marknaden, berättar Ostrovskis.

De första dubbarna var tunga men hållbara ståldubbar. På 1970-talet trädde en lag i kraft som reglerade hur många dubbar ett däck fick ha, hur stora dubbarna fick vara och av vilket material. Samtidigt började utvecklingen av dubbfria vinterdäck som även kallas för friktionsdäck.

− Benämningen friktionsdäck är lite fel eftersom alla däck skapar friktion. Dubbfria vinterdäck har fler lameller än dubbdäck och dubbfria vinterdäck har även annorlunda gummiblandning än dubbdäck, säger Ostrovskis.

Och utvecklingen fortsätter. Vintern 2013 presenterades världens första vinterdäck som fungerar både som ett dubbdäck och ett dubbfritt vinterdäck. Genom att trycka på en knapp kan föraren aktivera dubbarna och på samma sätt dras de in på däcket igen. Däcket är ett konceptdäck och inte till salu, men det visar oss åt vilket håll vinterdäckstekniken är på väg.

Tester både ute och inne

Under krigstiden var behovet av däck stort, men det var brist på naturgummi. Därför började däcktillverkare världen över att använda syntetiskt gummi som tillverkas industriellt. Syntetiskt gummi används även i däck som tillverkas i Finland, även om naturgummi är ett säkrare alternativ på däck för nordiska förhållanden.

− Naturgummit har jämna egenskaper även i mycket varierande temperaturer. Ett däck med mycket naturgummi ger bra grepp från +2 grader ner till -30 grader. Naturgummi är även mer slitstarkt än syntetiskt gummi och därför passar det speciellt bra på vinterdäck, säger Ostrovskis.

Däck som tillverkas för krävande nordiska förhållanden testkörs alltid i verkliga förhållanden. Utöver riktiga vinterförhållanden i Ivalo, i norra Finland, testas däck i normala trafikförhållanden samt inomhus. Dessutom utsätts vinterdäcken för samma tester som sommardäck på våta och torra underlag.

Garanterad säker bil utan förare

Hjulet kan inte uppfinnas igen, men kanske däcket. I framtiden kan vi säkert se många stora däckinnovationer.

− I framtiden behöver man inte längre byta hjul om det blir punktering på ett däck. Redan nu finns det däck som kan köras utan luft en viss sträcka. Och i framtiden har våra bilar kanske däck helt utan luft i, tror Allan Ostrovskis.

Och ska man tro på Matti Juhala, professor i fordonsteknik, så kommer vi i framtiden ha bilar som kör sig själva, utan att någon förare behövs. Bilbranschen lanserar ständigt nya innovationer som minskar risken för olyckor. Ännu bättre däck är en del av säkerheten, men det sker även mycket annat inom utvecklingsfronten.

− Många bilar har exempelvis radarsystem. Mänskliga fel som leder till trafikolyckor kan helt elimineras om bilföraren inte blandar sig i körningen, utan automatiken sköter allt. Innan det blir verklighet tar det dock lite tid, säger Matti Juhala.

Så här föddes legendariska vinterdäcket Nokian Hakkapeliitta

Världens första vinterdäck föddes år 1934 som ett resultat av samarbetet mellan däckhandlaren August Kelhu i Åbo, försäljningschefen Erik Sundqvist på Finlands Gummifabrik Aktiebolag och ett antal ingenjörer på fabriken. Det första vinterdäcket, Kelirengas (Väderleksdäck), med grovt mönster för vinterbruk var ett lastbilsdäck.

År 1936 lanserades det första Hakkapeliitta-vinterdäcket för personbilar, som senare döptes till Snö-Hakkapeliitta. Däcket hade ett stegvist, öppet tvärsgående mönster med sugkoppar som förbättrade greppet. Mönstret var oförändrat fram till 1950-talet.

Nokian Hakkapeliitta dubbdäck fick sitt definitiva genombrott på 1950- och 1960-talen i Monte Carlo-rallyt. De skapade begreppet Flying Finns, eller flygande finländare.

I över 80 år har man utvecklat vinterdäck på ungefär samma sätt. Målet är att utveckla däck för nordiska förhållanden, för konsumenter som sätter stort värde på säkerheten och som kräver att däcken ska vara pålitliga vid alla situationer.

De senaste medlemmarna i däckfamiljen Nokian Hakkapeliitta är dubbdäcket Nokian Hakkapeliitta 8, som har vunnit världsrekordet i iskörning, Nokian Hakkapeliitta 8 SUV samt dubbfria vinterdäcken Nokian Hakkapeliitta R2 och Nokian Hakkapeliitta R2 SUV.

Bilder:

Världens första vinterdäck
www.nokiantyres.com/wintertyre80years

Dubbdäck: Nokian Hakkapeliitta 8
www.nokiantyres.com/Hakkapeliitta8

Dubbfritt vinterdäck: Nokian Hakkapeliitta R2
www.nokiantyres.com/HakkapeliittaR2

Läs mer:

Hur uppfanns världens första vinterdäck?

Nokian Hakkapeliitta: världsrekord för körning på is 335,713 km/h
https://www.nokiantyres.se/innovativt-arbete/utvecklingsarbete/fastest-on-ice/varldsrekord-pa-is-2013/

Världens första dubbfriktionsdäck
https://www.nokiantyres.se/foretaget/nyhetsartikel/varldens-forsta-dubbfriktionsdack-unik-dubbteknik-aktiverar-dubbarna-vid-behov/

Mer information:

Allan Ostrovskis, teknisk chef, 070-244 8820, Allan.Ostrovskis(at)nokiantyres.com

Produktchef, personbilsdäck, Jon Persson, tel. Nokian Däck AB, tel. 08 474 74 47 jon.persson(at)nokiantyres.com

www.nokiantyres.se

Twitter: https://twitter.com/NokianTyresCom 
You Tube: www.youtube.com/NokianTyresCom 
Facebook: www.facebook.com/nokiantyressverige 
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/nokian-tyres-plc