Menu
Menu
tor april 8 08:00 2021 i kategorierna Produktmeddelanden, Företagsnyheter

Komihåglista för dig som ska byta hjul själv – kontrollera däckens skick samt se till att använda rätt verktyg

Innan du börjar byta till sommarhjul på din bil så kontrollera att däcken är i bra skick och att de har tillräckligt med mönsterdjup för hela sommarsäsongen. Om du tänker skifta hjulen själv så bör du uppmärksamma vissa säkerhetsrelaterade saker.  

Det första du ska göra är att kontrollera mönsterdjupet på sommardäcken. Enligt lagen ska det vara minst 1,6 millimeter men körsäkerheten försämras speciellt på våta vägar när mönsterdjupet är mindre än 4 millimeter.  

Utöver mönsterdjupet bör du även kontrollera däckslitaget  

– Snedslitna däck påverkar både körsäkerheten och komforten. Om till exempel hjulinställningen är fel så slits däcken ojämnt. Därför är det bra att kontrollera vinterdäcken och om de är ojämnt slitna så är det bra att låta en däckverkstad kontrollera hjulinställningen innan du monterar sommardäcken på bilen, rekommenderar Emil Sundholm, Product Manager på Nokian Tyres Sverige 

För att vinterdäcken ska hålla sig i bra skick över sommaren ska de förvaras i rätta förhållanden.  

– Däcken ska förvaras inomhus eftersom solljuset är skadligt för dem. De ska heller inte utsättas för tryck eller spänningar vilket kan ändra däckens form. Se till också att de inte kommer i kontakt med oljor och lösningsmedel, varnar Emil Sundholm. 

Vanliga fel vid hjulbyte 

Allt fler, speciellt boende i större städer, låter en däckverkstad byta hjulen och vinterdäck förvaras  ett däckhotell. Bor man i en lägenhet så är det ofta svårt att hitta lämplig plats för däckförvaring och man vill inte själv byta hjul. På en däckverkstad går hjulbyte snabbt och enkelt och  ett däckhotell förvaras vinterdäcken i optimala förhållanden. 

Men många vill fortfarande byta hjul själva. Viktigt är att ha lämpliga verktyg för jobbet för att inte skada bilen och sig själv.  

– Tyvärr är det rätt så vanligt med skador på bilen på grund av att den lyfts upp på fel sätt. När du ska byta hjul så ska bilen stå på jämnt och fast underlag. Undvik att använda bilens egen domkraft utan skaffa en rejäl garagedomkraft för att lyfta upp bilen på ett säkert sättsäger Emil Sundholm.  

Om sommardäck har en bestämd rotationsriktning så ska de monteras så att de rullar åt rätt håll. Om de rullar åt fel håll så fungerar däcken inte optimalt på våta vägar och vattenplaningsegenskaperna försämras. Det gäller att vara noggrann vid hjulbyte, monteringsfel kan leda till att något av hjulen vibrerar vilket försämrar körsäkerheten och kan i längden skada bilen.  

Efter hjulbyte ska lufttrycket kontrolleras och justeras efter biltillverkarens rekommendationer. Rätt lufttryck är viktigt för körsäkerheten men sparar även pengar. För lågt tryck ökar både däckslitaget och bränsleförbrukningen. Om dina däck är monterade på aluminiumfälgar är det viktigt att efterdra hjulbultarna efter cirka 10 mils körning. 

Komihåglista för hjulbyte  

  • Kontrollera sommardäckens slitbana. Bra mönsterdjup skyddar mot vattenplaning. Ojämnt sliten slitbana betyder ofta att hjulinställningen är fel eller att du har kört för länge med för lågt lufttryck. Kontrollera också att däcken inte har sprickor eller utbuktningar.  
  • Även om däcken har ett bra mönsterdjup så bör du inte använda dem om du har kört med dem i över sex år eller om de är över tio år gamla. Gamla däck får sämre köregenskaper när gummiblandningen blir hårdare med tiden. Däckets tillverkningsår står på däcksidan. 
  • När du byter hjul ska bilen stå på ett jämnt och fast underlag. Använd bra verktyg. 
  • Kontrollera däckens rullriktning och lufttrycket.
  • Om dina däck är monterade på aluminiumfälgar ska du efterdra bultarna efter cirka 10 mils körning. 
  • Kontrollera även att eventuellt reservdäck är i bra skick och har rätt lufttryck. 
  • Förvara dina vinterdäck inomhus eller på ett däckhotell. Starkt UV-ljus skadar däcken. De ska heller inte utsättas för tryck eller spänningar vilket kan ändra däckens form. Se till också att de inte kommer i kontakt med oljor och lösningsmedel.  

Mer information:  www.nokiantyres.se

Emil Sundholm, Product Manager, Nokian Tyres Sverige, tel. 08 474 7464, emil.sundholm@nokiantyres.com  

Helene Kohlström, Marketing Manager, Nokian Tyres Sverige, tel. 08-474 7447, helene.kohlstrom@nokiantyres.com