FacebookInstagramLinkedInmenu-iconPinicon-playscroll-downsearchTwitterShapeYouTube
Menu
tis maj 7 07:17 2013 i kategori Företagsnyheter

Under TRI2-testdagen hittades den optimala körkänslan och extrema förhållanden: Proffsförarnas erfarenheter som testresultat

Sällan, nästan aldrig, har det arrangerats ett lika omfattande test för användare av tunga däck som gjordes på Nokian Tyres testbana strax före påsken. Närmare 30 förare som arbetar med tunga maskiner testade 11 olika maskiner under en dag.

Rent allmänt anses att ett däcktest ska omfatta tekniska mätningar i konstanta förhållanden. Visst ingår den här typen av tester i utvecklingen av däck, men proffsförare vet att konstanta förhållanden inte existerar i miljöer där tunga maskiner dagligen körs. På vinter eller på en åker finns inga konstanta förhållanden.
  
Extrema förhållanden ser alltid olika ut för olika typer av maskiner och förare. Under testdagen jämfördes det klackmönstrade däcket Nokian TRI2 med konkurrenternas ribbmönstrade däck på maskiner från Valtra, Fendt och John Deere (A93, N103, N143, T213+gödselvagn / Fendt 724 / JD 6150). Dessutom fanns maskiner för fastighetsskötsel, Wille 655C, Wille 265 samt Cat 906 och Cat 908. Maskinerna var utrustade med olika arbetsredskap, bland annat med blad från Hese.Testbanan omfattade torr asfalt, isiga kurvor, slask, isiga backar och snöunderlag. Nästan alla förhållanden som arbetet med maskinerna som värst kan omfatta.
 
Vinterförhållanden och kunskaper
  
Under testdagen fick man nya kunskaper som inga mätapparater i världen kan ge. Kunskaper som proffsförare kunde ge väckte nya tankar hos Nokian Heavy Tyres produktutvecklare.
 
Försäljnings-och marknadschef Vesa Sampakoski övertygar om att Nokian TRI2-specialdäck redan är världens bästa, men det går alltid att vidareutveckla dem till ännu bättre däck.
 
− Vi är väldigt ödmjuka för att vi lyckats locka 30 proffsförare till banan, trots att alla har mycket att göra. Det är livsviktigt för oss att få feedback från slutanvändare. Syftet med dagen var att få fram skillnader mellan däcken och det lyckades vi med.
 
− Utöver testresultat diskuterade vi även om de erfarenheter som arbetet i riktiga förhållanden ger. Vi vet nu ännu bättre om vår service fungerar bra och hur våra produkter klarar sig i verkliga förhållanden, berättar Vesa Sampakoski.
 
Robust grepp även i de svåraste ställen
  
Och visst har man klarat sig alldeles utmärkt med Nokian däck. Alla testförare uppskattade det utmärkta greppet som Nokian TRI2 ger, både på testbanan och i riktiga arbeten, även om deras egna maskiner förstås har även däck av annan typ. Några av testförarna ville ha bättre sidogrepp på isigt underlag. I verkliga förhållanden går det få det genom att dubba däcken.
 
En bra bild av det utmärkta greppet ger faktumet att endast få av testförarna använder kedjor på sina mönsterklackade TRI2-däck. På ribbmönstrade däck är kedjor nästan ett måste för att få ett bra grepp. Nokian TRI2 klarade den isiga och senare på dagen slaskiga backen med maskiner som hade enbart bakhjulsdrift, medan många andra däck krävde fyrhjulsdrift för att klara sig upp i backen. I kurvor bedömde testförarna Nokian TRI2 som ett mycket tyst däck utan vibrationer.
 
Nya kunskaper till produktutvecklingen
 
Testdagen gav många nya idéer för produktutvecklingen. Nokian Heavy Tyres vill behålla sin ledartröja, både vad gäller produkter och service.
 
− Baserad på kund- och testfeedback kommer vi att utvärdera att gummiblandningarna på Nokian TRI2 är optimala. Feedback kan även utnyttjas i utvecklingen av nästa generations däck, alltså i utvecklingen av Nokian TRI3 och i definieringen av våra mål. Vi vill behålla alla de goda egenskaper som däcket har, och helst med det samma, men senast när vi ska börja utveckla nästa generations däck, ska vi börja titta närmare på de olika saker som kan förbättras, säger Vesa Sampakoski.
 
Utvecklings- och kvalitetschef Kalle Kaivonen säger att man aldrig kan testa produkter för mycket och ingen har ännu tagit fram en mätare som visar hur ett däck känns att köra med. Diskussioner med en kopp kaffe i handen är det bästa sättet att få fram mänsklig data.
 
− Alla slutanvändare som körde på banan hade likadana förhållanden, vilket gjorde att vi fick mycket verklighetstrogna jämförelser. Användarrecensioner är helt annan typ av information än data som fås fram med hjälp av mätinstrument. Vi mäter på tekniskt sätt däckens olika egenskaper, som exempelvis däckets slitstyrka, dragkraft, slirning och däckljud. Efter den här testdagen kan vi jämföra kommentarer från riktiga användare med våra mätresultat, säger Kalle Kaivonen.
 
För projektchef Tero Saari innebär testdagen att han måste fortsätta sin eviga jakt. Genom att ändra däckegenskaperna vill han skapa däck som gör att kunden kan arbeta ännu mer smidigt och med lägre driftkostnader.
 
− Kunderna arbetar alltid på lite olika sätt och det finns även regionala skillnader på arbetssätten. Ett bra däck måste fungera väl på varierande förhållanden. På den här testbanan letade vi efter de förhållanden som tydligt visar hur däcket fungerar eller inte fungerar. När vi lyckas hitta de förhållanden så försöker vi skapa förutsättningar som gör att arbetet kan ske pålitligt, jämnt och problemfritt även i dessa förhållanden, i extrema förhållanden.
  
Ännu mer vinter

Förarna testade bland annat start i brant backe, slalomkörning i låg hastighet, inbromsning och väjning av kartonghögar.
 
Väglaget varierade på banans olika delar. Blankisen i en bred kurva överraskade även de mest erfarna förare under det första varvet.
 
Skogsvägen blev mjukare under dagen, vilket gjorde att vägen var ständigt utmanande, speciellt när man körde varje gång med olika maskiner och olika däck.
 
Blad- och plogområden var markerade i terrängen. På banan rådde omkörningsförbud.
 
15 Nokian Heavy Tyres medarbetare och 10 utomstående samarbetspartners bevakade körningen på olika ställen längs banan och i området där fordonsbytet skedde.
 
Till nästa test önskade testförarna fler riktiga arbetsuppgifter, ännu tuffare vinterförhållanden och helt identiska maskinpar för att ännu tydligare få fram däckens betydelse.