FacebookInstagramLinkedInmenu-iconPinicon-playscroll-downsearchTwitterShapeYouTube
Menu
tis april 15 12:55 2014 i kategorierna Produktmeddelanden, Företagsnyheter

Världens första traktordäck för vinterentreprenadarbeten

Nokian Hakkapeliitta TRI – överlägsen dragkraft och vintergrepp

Nokian Heavy Tyres, specialist på krävande förhållanden, lanserar under våren ett specialdäck för vinterentreprenad och snöröjning. Nya Nokian Hakkapeliitta TRI innehåller helt nya tekniska lösningar som effektiviserar arbetet på vintern. Nyheten har en ny slitbana, lamellerade mönsterklackar med lamellväckare och en ny specialgummiblandning, speciellt utvecklat för att ge bästa möjliga vintergrepp och köregenskaper. Det nya däcket är slitstarkt och rullar lätt, vilket ger bra däckekonomi.

Först lanseras sex dimensioner (tre par) som börjar säljas under sista kvartalet 2014. Ytterligare tre dimensioner blir tillgängliga under första kvartalet 2015. Däckdimensionerna har valts ut efter maskinerna som är vanliga i snöröjning. Viktigaste marknader för det här nya däcket i Nokian Hakkapeliitta vinterdäckfamiljen är områden där det finns snö världen över, men huvudsakligen Norden, alpområden i Centraleuropa samt Nordamerika.

Överlägsen dragkraft och vintergrepp

Ett nära samarbete som Nokian Heavy Tyres har med sina entreprenadkunder visade att det behövs ett specialdäck för traktorer som arbetar med vinterentreprenad. Nokian är känd för sina kunskaper om vinterförhållanden. När det gäller personbilsdäck så är produktnamnet Hakkapeliitta® och dess många testvinster välkända och Hakkapeliitta vinterdäck associeras med bra vintergrepp. Hakkapeliitta-familjen utvidgas nu även till tunga maskiner, vilket erbjuder en ny typ av lösning för traktorentreprenad.

Nokian Hakkapeliitta TRI är en specialprodukt i Nokian TRI-familjen, som har ett gott rykte hos traktorentreprenörer. Nokian TRI2 kommer även i fortsättningen att vara kvar i sortimentet och däcket är ett bra ekonomiskt val för entreprenadarbeten året runt. Nokian Hakkapeliitta TRI kommer att bli vinterspecialisten i TRI-familjen.

Testresultaten för Nokian Hakkapeliitta TRI är utmärkta. Som referenspunkt för det nya däcket har använts Nokian TRI2 som även den ger ett mycket bra grepp. Jämfört med TRI2 har nya Hakkapeliitta TRI 25 procent bättre dragkraft på is och 23 procent bättre dragkraft på hårdpackad snö. Nokian Heavy Tyres kunder har testat fram de förbättrade egenskaperna i verkliga körförhållanden. 

− I marknadsundersökningen som vi har gjort lyfte våra kunder upp tre utvecklingsmål: vintergrepp, köregenskaperna och ekonomi. Dessa tre saker har styrt vårt utvecklingsarbete och jag är nöjd med resultatet. Nokian Hakkapeliitta TRI har ett mönster som är optimalt på is, snö och slask. Man ska komma ihåg att folk som använder dessa däck måste vara ute på vägarna före alla oss andra och att de ofta måste köra i mycket besvärliga förhållanden. Då ska däcken ge bra grepp, berättar Tero Saari, projektchef för Hakkapeliitta TRI på Nokian Heavy Tyres produktutveckling.

Greppkanterna ger greppet på snö 

På Hakkapeliitta TRI:s mönster finns ett stort antal greppkanter både rakt fram, som ger bra dragkraft, och sidledes. Däcket är världens första traktordäck med lameller. De lamellerade mönsterklackarna har så kallade lamellväckare som ytterligare förbättrar greppet. Antalet greppkanter sidledes är stort, vilket ger mycket bra sidogrepp. De snett lamellerade mönsterklackarna ökar antalet greppkanter både sidledes och rakt fram.

Behövs ännu bättre grepp så kan Hakkapeliitta TRI dubbas. Dubbplaceringen är markerad på däcket och dubbningen kan göras senare om arbetsförhållandena så kräver.

Komfortabla köregenskaper

Nya innovationer gör att detta skräddarsydda specialdäck för krävande förhållanden höjer sig över mängden. För den som använder däcken i sitt arbete betyder det att däcket har de senaste innovationerna som underlättar arbetet. På Nokian Hakkapeliitta TRI används så kallad lågvibrationsteknik som är vanlig på personbils- och lastbilsdäck. Hakkapeliitta TRI har olika långa mönsterklackar, vilket förbättrar både köregenskaperna och minskar däckljudet. 

Bild, så här ser slitbanan med olika långa mönsterklackar ut.

− Entreprenörerna tillbringar mycket tid i maskinens styrhytt, upp till 16 timmar per dag under högsäsongen på vintern när snöröjningen pågår. Våra marknadsundersökningar visar att förarna vill ha en mer komfortabel arbetsmiljö och den här nya produkten är vårt svar på det önskemålet. Våra tester i verkliga arbetsförhållanden visar att Hakkapeliitta TRI är tyst och framför allt ett komfortabelt däck att köra med, säger Tero Saari.

Slitstarkt däck

Hakkapeliitta TRI har en helt ny gummiblandning som ger utmärkta vinteregenskaper i snöröjningsarbeten och samtidigt är däcket mycket slitstarkt. 

Rullmotståndet är en viktig egenskap som påverkar bränsleförbrukningen. Jämfört med marknadsledaren Nokian TRI2 har nya Nokian Hakkapeliitta TRI fem procent lägre rullmotstånd. Det innebär att det nya däcket minskar bränsleförbrukningen och de skadliga koldioxidutsläppen ännu mer än Nokian TRI2.

Nokian Hakkapeliitta TRI – Innovationer som bemästrar vintern 

  • Överlägsen dragkraft och grepp
  • Komfortabla köregenskaper, i en klass för sig
  • Mycket ekonomiskt däck

Viktigaste innovationer:

Fler greppkanter. Det unika mönstret ger bättre grepp på snö, is och slask. Mönsterklackarna är lamellerade och har lamellväckare. Dubbplaceringen markeras i fabriken, vilket gör det möjligt att dubba däcket för att få ännu bättre grepp. Sneda lameller på mönsterklackarna ökar antalet greppkanter och förbättrar greppet och dragkraften rakt fram och sidledes, vilket optimerar effektiviteten i arbetet. 

Lågvibrationsteknik. Världens första traktorentreprenaddäck med olika långa på mönsterklackar. Tyst och komfortabelt däck att köra med. 

Unik Northproof gummiblandning. Speciellt utvecklad för traktorentreprenad och för vinterförhållanden. Utmärkta egenskaper som fungerar väl även i låga temperaturer. 

Gummiblandningen är flexibel i alla förhållanden. Lamellerna på mönsterklackarna arbetar effektivt oavsett variationer i greppet och temperaturen.

Lågt rullmotstånd. Hakkapeliitta TRI har fem procent lägre rullmotstånd än marknadens hittills bästa traktorentreprenaddäck, Nokian TRI2. Lågt rullmotstånd minskar både bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen.

Bilder: www.nokiantyres.com/NokianHakkapeliittaTRI

Webb: www.nokiantyres.com/hakkapeliittatri

Världens första vinterdäck
https://www.nokiantyres.se/foretaget/om-oss/historien/

Världens första vinterdäck 80 år:
http://www.youtube.com/watch?v=iwSfmIDn1L4

Storyn om Hakkapeliitta vinterdäck:
http://www.youtube.com/watch?v=3pb8Oe-Ki5c&feature=youtu.be

Mer information:

Martin Karlsson, teknisk säljare, produktchef, tunga däck, Nokian Däck AB, tel. 08-474 7430, martin.karlsson(at)nokiantyres.com

Project manager Tero Saari, Nokian Heavy Tyres Ltd. Tel. +358 10 401 7226, tero.saari(at)nokiantyres.com

www.nokiantyres.com/heavy
www.youtube.com/NokianTyresCom