Nokian vinterdäck över 80 år

Produktionen av personbilsdäck började i Nokia, Finland år 1932 då företaget beställde pressar och vulkaniseringspressar för däcktillverkning. De första däcken hade fyra tyglager och hade en slät yta. 

Världens första vinterdäck lanserades 1934 

Redan när produktionen av däck började förstod man att det fanns ett behov att utveckla däck för nordiska förhållanden. Resultatet blev det första mönstrade vinterdäcket för lastbilar. 


Första Hakkapeliitta däck 1936 

Det första mönstrade däcket banade vägen för det första Hakkapeliitta vinterdäck för personbilar som kallades för Snö-Hakkapeliitta. Däcket hade ett stegvist, ganska glest tvärsgående mönster med så kallade ”sugkoppar”. Det här mönstret användes konstant fram till 1950-talet. Före vinterkriget tillverkades i Nokia 20 000 Hakkapeliitta däck i cirka sex olika dimensioner. 

Blev kända i Monte Carlo 

Nokian Hakkapeliitta vinterdäck har en färgrik och välkänd historia. Produktionen av Hakkapeliitta började år 1936 och de blev världskända i legendariska Monte Carlo rallyt på 1950- och 1960-talen. Bilarna med Kometa-Hakkapeliitta dubbdäck var överlägsna på de isiga och snöiga bergsvägarna. Framgångarna för de finska rallyförarna fortsatte år efter år och de fick smeknamnet Flying Finns. Hakkapeliitta däck visade hur bra de är och snart började även andra rallyförare att använda dessa däck. 

Världsrekord på is 

Den snabbaste bilen på is. Med en hastighet på 335,713 km/h körde Nokian Tyres testförare Janne Laitinen ett nytt världsrekord på is. Rekordet kördes den 9 mars i bitande vinterkyla på en isbana på Bottenviken utanför Uleåborg. Testbilen hade den senaste generationens Nokian Hakkapeliitta 8 dubbdäck (255/35R20 97 T XL) från Nokian Tyres, världens ledande tillverkare av vinterdäck.   

Säkerhet utan kompromisser 

Nokian Tyres produktutveckling har arbetat enligt samma principer 80 år. Det krävande målet är att utveckla däck för nordiska bilförare som vill ha säkra däck och som kräver att de ska fungera pålitligt i alla förhållanden. 

De senaste medlemmarna i Hakkapeliitta-familjen är dubbdäcket Nokian Hakkapeliitta 8 och det dubbfria alternativet Nokian Hakkapeliitta R2 och Nokian Hakkapeliitta R2 SUV. Samtliga dessa däck har vunnit flera däcktester både i svenska och utländska tidningar. Däcken har flera innovationer som förbättrar greppet i krävande förhållanden och som minskar rullmotståndet och därmed bränsleförbrukningen samt koldioxidutsläppen.