Första vinterdäcket uppfanns för över 80 år sedan

Nokian ”Kelirengas” klarade kurviga och kuperade vintervägar säkert

Världens första vinterdäck och förebilden för Nokian Hakkapeliitta, var det så kallade ”Kelirengas” (däcket som klarar av alla vinterväglag) som föregångaren till Nokian Tyres, Finlands Gummifabrik Aktiebolag lanserade år 1934. I år blir det över 80 år sedan världens första vinterdäck uppfanns.

På 1930-talet fanns det inte många bilar på vintervägarna som oftast var smala, krokiga och oplogade. För att lösa problemen med vinterkörning hade ingenjörerna på Nokians däckavdelning dagliga kontakter med bilister. Den centrala personen i utvecklingen av vinterdäcket, Gummifabrikens försäljningschef Erik Sundqvist, lyssnade noga däckförsäljarnas önskemål och hade täta kontakter med däckhandlaren August Kelhu. 

”Kelirengas”, som gav bra grepp på snöunderlag, utvecklades för lastbilar, som utöver bussar dominerade trafikmiljön på -30-talet. Det första ”Kelirengas” tillverkades i dimensionen 7.50-20. Att hålla sig på vägen i mjuk snö var den viktigaste uppgiften för ”Kelirengas”. Det kraftiga mönstret gjorde att ”Kelirengas” var ett äkta vinterdäck och de tvärsgående spåren greppade bra på snöunderlag. Krångliga kedjor på däcken behövdes inte längre. Däckets öppna mönster rensades bra från snö under körning, vilket förbättrade greppet ytterligare. Hela idén med däcket var att ge bra grepp. Mönstret på ”Kelirengas” visade sig fungera bra och detta mönster fanns kvar i tjugo år. I den tidens reklam stod det att däcket ger bra bromsgrepp och att körning i kurvor kan ske utan sladd. Prislistan från år 1934 hade tio däckmodeller och produktionstakten uppgick till cirka 110 däck om dagen.

 

Nokian Hakkapeliitta – vinnare på snöiga vägar 

Antalet personbilar ökade snabbt år efter år och man ville kunna köra säkert även på vintern, utan att sladda hit och dit med sina bilar. Däckfabrikens ingenjörer hittade en lösning på problemet år 1936. Den nya uppfinningen fick namnet Snö-Hakkapeliitta. 

Det första vinterdäcket, skräddarsytt för personbilar, hade ett glest tvärsgående mönster med många greppkanter. Mönstret var helt nytt, mönsterspåren var helt tvärsgående och gav bra grepp i mjuk snö och slask. De för Hakkapeliitta vinterdäck så typiska sugkopparna minskade risken för sladd på spåriga och isiga vägar. Det första riktiga vinterdäcket för personbilar såg dagsljuset. 

Världsrykte i Monte Carlo 

På 1950-talet började man efterfråga nya egenskaper på vinterdäck när den ökande trafiken ledde till att plogningen av vägarna ökade, vilket gjorde att de blev mer isiga och hala. För att förbättra greppet föreslogs bland annat att däcken skulle ha speciella metallholkar på gummikanterna och ett annat förslag var slitbanegummiblandningen skulle innehålla porslinpartiklar. Flera olika lösningar av metall på slitbanan var aktuella för att öka friktionen, som till exempel nitdäck, fjädrar och holkar. 

Det var Kometa-dubbarna som möjliggjorde genombrottet. Dubbens effektivitet och slitstyrka baserades på stiften av hårdmetall. Samma teknik utnyttjas fortfarande på dagens dubbdäck. Ett unikt samarbete såg dagsljuset: Hakkapeliitta-vinterdäck, Kometa-dubbar och gummimontören Veikko Rytkönens dubbdäckspatent. Det första vinterdäcket som utvecklades speciellt för att dubbas var Kometa-Hakkapeliitta som lanserades år 1961. Däcket var lösningen för vintervägarna: dubbarna ger bra grepp på isiga underlag och själva däcket på mjuka underlag. 

Dubbdäcket fick sitt definitiva genombrott år 1963 då alla förare som var bland de bästa i Monte Carlo -rallyt använde Hakkapeliitta-dubbdäck. Åren 1965-1967 vann Timo Mäkinen, Pauli Toivonen och Rauno Aaltonen med sina Hakkapeliitta-däck det legendariska rallyt som kördes i vinterförhållanden. 

I mars 2013 noterades världsrekord på iskörning när Nokian Tyres testförare Janne Laitinen gasade på i 335,713 km/h på Bottenvikens is med den senaste topprodukten Nokian Hakkapeliitta 8 dubbdäck, som med sitt unika grepp gjorde världsrekordet möjligt.

Läs mera:

Vinterdäck uppfanns för 80 år sedan:
Historien om vintermästaren

Första vinterdäcket uppfanns för 80 år sedan:
Så här har vinterdäcket förändrats
Hur uppfanns världens första vinterdäck
Nokian vinterdäck över 80 år

Smart trafikteknik och biobaserade material:
Nokian Hakkapeliitta 2036
Nokian Hakkapeliitta är pionjär inom däckteknik och säkerhet 
Nokian Hakkapeliittas vinterdäck kombinerar innovation, erfarenhet och ledande teknik

Bildsamling:
Nokian vinterdäck 1934. (pdf, 10 MB)
Nokian sommardäck 1932. (pdf, 10 MB)