Vanliga frågor

Vid skada

Vad händer om man inte hittar min registrering?

Vid köp av däck ska du registrera däcken inom två veckor från inköpsdatumet. Hakka-skydds vägassistans omfattar endast registrerade kunder. Om det inte går att hitta din registrering och om man använder tjänsten när det har gått mindre än två veckor från däckköpet, så ska kunden kunna bevisa inköpsdatumet (med exempelvis kvittot) och kunden ska sedan registrera sig för att kunna använda tjänsten utan kostnad. Kunden som registrerar sig efter den 1 mars 2014 ska förvara däckens inköpskvitto så att inköpsdatumet kan bevisas vid användning av vägassistans eller vid däckbyte. Vi rekommenderar att kvittot och Hakka-skyddkortet läggs i bilens handskfack.

Hur länge har jag rätt till vägassistans och Hakka-skydd?

Båda gäller ett år från inköpsdatum, förutsatt att däckets mönsterdjup är minst 4 mm. Hakka-skyddet för det nya däcket, som ersätter det skadade däcket, gäller lika länge som Hakka-skyddet för det första däcket.

Gäller Hakka-skydd dess vägassistans även utomlands? Kan jag använda mitt eget språk överallt?

Hakka-skydd och dess vägassistans gäller för registrerade kunder i Sverige, Norge och Finland. Vid däckskada kan kunden ringa till Hakka-skydds vägassistans i sitt eget land och vid samtal från utlandet ska det egna landets landsriktnummer läggas framför telefonnumret. Då kan man använda sitt eget språk och hjälpbegäran vidarebefordras till vägassistans i det landet där man befinner sig.

Hur kan man kolla mönsterdjupet på däcket när kunden behöver använda Hakka-skydd eller dess vägassistans?

Numret 4 på DSI-slitagevarnaren ska vara synlig på mönstret. När det gäller Nokian Hakkapeliitta LT2 däck så ska märkningen 40 % vara synlig.

Vad omfattar Hakka-skydds vägassistans?

Hakka-skydds vägassistans erbjuder följande tjänster som kan beställas via telefontjänst:

• byte på reservdäck
• om bilen inte har ett reservdäck bogseras bilen till närmaste däckåterförsäljare som säljer Nokian Tyres produkter eller till en Vianor-anläggning.

Om däcket inte kan lagas under samma dag har kunden rätt till:

• hyrbil (klasser A-B, högst 3 dygn). Bränslekostnaden för hyrbilen omfattas inte av Hakka-skyddet.
• hotellboende i ett mellanklasshotell (högst 2 nätter), om avståndet hen är över 80 kilometer och om kunden inte utnyttjar andra tjänster
transport med taxi/tåg/flyg om avståndet hem är över 600 km 
• transport med kombination av ovan nämnda (exempelvis taxi till närmaste biluthyrningsfirma och sedan fortsatt resa med hyrbil)
• ersättning för kostnader som tillkommer när man ska hämta bilen efter lagning (tåg- eller bussbiljett)
• största möjliga ersättning utöver vägassistans och bogsering är 500 euro

Om ett Hakka- eller Hakkapeliitta däck ersätts med ett däck med ett annat märke, hur fort ska jag (tidsmässigt eller körda mil) byta däcket till ett Hakka- eller Hakkapeliitta däck för att uppfylla Hakka-skyddets villkor?

Den här typen av situation bör inte uppstå. Det skadade Nokian Hakka- eller Hakkapeliitta däcket ska alltid ersättas med liknande Nokian Hakka- eller Hakkapeliitta däck.

Kan kunden ringa själv efter bogseringshjälp?

Nej. Hakka-skydds vägassistans ersätter endast bogsering som beställs på numret 072- 242 0093. Vägassistans har jour dygnet runt och året runt varje dag.

Användningsvillkor

Vilka produkter omfattas av Hakka skydd och dess vägassistans?

Produkter som omfattas av Hakka-skydd och Hakka-skydds vägassistans hittar du på adressen www.hakkaskydd.se.

Ersätter Hakka-skyddet eller dess vägassistans indirekta kostnader, exempelvis förlorad tid på grund av däckskada eller skador på fälg och bil?

Nej. Hakka-skydd och dess vägassistans omfattar endast däck som har monterats och använts på rätt sätt och som av en olyckshändelse går sönder. Kunden får då ett nytt motsvarande däck utan kostnad.

Har ägare av andra Nokian Tyres produkter (Nokian H, Nokian V ja Nokian Z G2) rätt att registrera sig till Hakka-skydd och rätt att använda Hakka-skydds vägassistans?

Hakka-skydd och dess vägassistans är endast avsedda för ägare av Nokian Hakka eller Nokian Hakkapeliitta däck. Tjänsten omfattar inte andra Nokian Tyres produkter eftersom de är utvecklade för centraleuropeiska marknader och är inte Hakka- eller Hakkapeliitta-produkter.

Hur får jag rätten av att använda Hakka-skydd och dess vägassistans?

Genom att köpa Hakka-sommardäck eller Hakkapeliitta-vinterdäck i Sverige, Finland eller Norge och genom att registrera dig som Nokian Tyres kund inom två veckor från inköpsdatumet av däcken. 

Vi rekommenderar att du registrerar dig som Nokian Tyres kund på adressen www.hakkaskydd.se eller genom att sms:a till nummer 072- 242 00 93. 

Vid registreringen på nätet ska kunden utöver sina personuppgifter ange åtminstone bilens registreringsnummer. Vid registreringen genom sms ska kunden ange bilens registreringsnummer. Det är frivilligt att svara på övriga frågor som kommer upp när man svarar på kontrollmeddelandet, men genom att även svara på dessa frågor deltar man i utlottningar av priser och om man vill så kan man beställa information om Nokian Tyres produkter och tjänster. 

Du kan även registrera dig genom att ringa till numret 020- 21 52 53 och välja alternativet 2. Vid registreringen via telefon anger man samma uppgifter som på nätet. Kunden som registrerar sig via telefon har tillgång till sina egna uppgifter endast via telefon. Fordonets registreringsnummer fungerar som id vid användningen av Hakka-skydd och dess vägassistans. 

Vad ersätter Hakka-skyddet

Om ett däck av en olyckshändelse går sönder och det inte går att reparera får kunden ett nytt likadant eller motsvarande Hakka eller Hakkapeliitta däck.

Hur kan jag bevisa att jag har rätt till Hakka-skydd och Hakka-skydds vägassistans?

Det räcker att du har registrerat dig på nätet, via telefon eller genom att skicka ett sms och att du kan bevisa inköpsdatumet för däcken enlig villkoren här ovan. För de som har registrerat sig före 1 mars 2014 räcker det att man har registrerat sina däck. Hakka-skydds vägassistans frågar alltid bilens registreringsnummer som fungerar som id för tjänsten. Vid användningen av vägassistans och vid ersättning av däck ska alla som har registrerat sina däck den 1 mars 2014 eller efter det kunna bevisa däckens inköpsdatum. Om registreringen har gjorts före den 1 mars 2014 ska däckverkstaden ringa och kontrollera att kunden har registrerat sig.

Omfattas Hakka- och Hakkapeliitta däck för lätta lastbilar av Hakka-skydds vägassistans?

Samtliga Hakka- och Hakkapeliitta däck som anges på Hakka-skyddkortet omfattas av Hakka-skyddet och Hakka-skydds vägassistans. Listan uppdateras varje år.

Finns det andra begränsningar än däckets mönsterdjup för rätten att använda Hakka-skydds vägassistans?

Det absoluta kravet för rätten att använda Hakka-skydds vägassistans är att användaren har registrerat sig som Nokian Tyres kund inom två veckor räknat från inköpsdatumet av däcken. Tjänsten omfattar endast fordon som har Nokian Hakka eller Hakkapeliitta däck som omfattas av tjänsten och som har registrerats till Nokian Tyres dataregister.

Kunden som registrerar sig den 1 mars 2014 eller efter ska förvara inköpskvittot för däcken så att vägassistans vid hjälp- eller ersätningstillfälle kan se när däcken är köpta.

Vi rekommenderar att kvittot tillsammans med Hakka-skyddkortet förvaras i bilens handskfack. Hakka-skydd och dess vägassistans omfattar endast fordon som har registrerats till Nokian Tyres dataregister enligt reglerna här ovan och som har Nokian Hakka- eller Hakkapeliitta däck. 

Hakka-skydd och dess vägassistans kan användas under ett års tid, räknat från inköpsdatumet av däcken (kunder som har köpt sina däck den 1 mars 2014 eller efter det ska kunna bevisa sitt däckinköp genom att visa inköpskvittot) och förutsatt att däcken har minst 4 millimeter av mönsterdjupet kvar. 

Dessutom ska följande åtaganden uppfyllas:

• däcket har monterats på ett korrekt sätt på en fälg som uppfyller däcknormen ETRTO/STRO och däcket har använts på ett rätt sätt
• däcket har inte överbelastats och man har använt det lufttryck som biltillverkaren rekommenderar
• däcket har använts i normala förhållanden. Hakka-skydds vägassistans gäller inte om däcket har använts i bilsport, på ett utryckningsfordon (ambulans, polisbil osv.) eller i något annat specialbruk
• tjänsten gäller högst ett (1) år räknat från köpdatumet, förutsatt att mönsterdjupet är minst fyra millimeter
• hakka-skydds vägassistans täcker inte skador som har uppstått på grund av skadegörelse 

Behövs inköpskvittot för däcken för att kunna bevisa rätten att använda Hakka-skydds vägassistans?

Förutsättningen för rätten att använda Hakka-skydds vägassistans är att kunden från och med 1 mars 2014 registrerar sig som Nokian Tyres kund inom två veckor, räknat från inköpsdatumet av däcken. Kunder som har registrerat sig före den 1 mars 2014 behöver inte förvara sitt inköpskvitto. Kunder som registrerar sig den 1 mars 2014 eller efter ska bevara inköpskvittot för däcken så att vägassistans vid hjälp- eller ersätningstillfälle kan se när däcken är köpta. Vi rekommenderar att kvittot tillsammans med Hakka-skyddkortet förvaras i bilens handskfack.

Om registreringen för tjänsten inte går att bevisa och om det vid tjänstens användning inte har gått längre än två veckor sedan däcken köptes, så kan kunden använda tjänsten gratis om han eller hon i efterhand kan bevisa inköpsdatumet (med kvitto eller annat) och om kunden registrerar sig till tjänsten. 

Hur påverkar eventuell försäljning av bilen under tjänstens giltighetstid rätten att använda Hakka-skydds vägassistans?

Hakka-skydds vägassistans kan fortsätter att gälla trots att bilen får en ny ägare, förutsatt att bilen har Nokian Hakka eller Nokian Hakkapeliitta däck som uppfyller kraven för tjänsten. Vid ägarbyte rekommenderas att den gamla ägaren tar bort bilen ur sina kunduppgifter hos Hakka-skydd och att den nya ägaren registrerar däcken enligt det ursprungliga inköpsdatumet (datumet då däcken köptes som nya).

Omfattas även ryska bilister av Hakka-skydd och dess vägassistans om han eller hon har Hakka- eller Hakkapeliitta-däck som är köpta i Ryssland och om däcket går sönder i Finland?

Hakka-skydds vägassistans omfattar endast Nokian Hakka och Hakkapeliitta däck som är köpa i Finland, Sverige och Norge och som är registrerade i Nokian Tyres databas.

Omfattar Hakka-skydds vägassistans släp- och husvagnsdäck?

Nokian Hakka- och Hakkapeliitta-däck för släp- och husvagnar omfattas av Hakka-skydd och dess vägassistans om de är registrerade i Hakka-skyddet och uppfyller övriga villkor för Hakka-skyddet.

Hur många däck ska man köpa för att få Hakka-skyddet?

Hakka-skydd gäller för varje däck för sig. OBS. Däcket som Hakka-skyddet ersätter har samma giltighetstid för Hakka-skyddet som det ursprungliga däcket. Däcket som ersätts registreras inte separat.

Registreras däcket som ersätter det skadade däcket igen, med andra ord hur länge gäller Hakka-skyddet för det nya däcket som ersätter det skadade däcket?

Däcket som Hakka-skyddet ersätter har samma giltighetstid för Hakka-skyddet som det ursprungliga däcket. Ersättningsdäcket registreras inte separat.

Allmänt

Vad är skillnaden mellan Hakka-skydd och Hakka-skydds vägassistans?

Hakka-skydd ersätter ett däck som har skadats och Hakka-skydds vägassistans erbjuder teknisk hjälp och vägassistans i Sverige, Norge och Finland, exempelvis däckbyte och bogsering till närmaste återförsäljare som säljer Nokian Tyres produkter. Förutsättningen för bägge tjänster är att man i förhand registrerar sig som kund på Nokian Tyres.

Hur ska jag aktivera Hakka-skyddet för mina däck?

Genom att registrera dig som kund hos Nokian Tyres drar du mest nytta av ditt Hakka-skydd. Som kund hos oss kan du utnyttja Hakka-skydd och dess vägassistans. Välj det lämpligaste sättet att registrera dig: