ons oktober 23 11:00 2019 i kategorierna Produktmeddelanden, Företagsnyheter

Elbilar sliter inte mer på däcken

Ägare till elbilar och hybridbilar väljer gärna dubbfria vinterdäck för att minimera däckljudet då bilen annars går nästan ljudlöst. Nokian Tyres varnar dock för att komforten inte bör gå före säkerheten på vintern. Dubbdäck ger bästa grepp på isiga vinterväglag. Nokian Tyres slår även hål på myten om att elbilar skulle slita mer på däck än bränsledrivna fordon, snarare är det tvärtom.

Elbilar har mycket effekt och de är tyngre än bränsledrivna bilar vilket ställer stora krav på däck. Vid val av vinterdäck till elbilen bör trafiksäkerheten väga tyngst. Viktigaste utgångspunkten vid val av vinterdäck är att välja däck för förhållanden där du kör mest under vintern.

Däck till elbilen ska huvudsakligen uppfylla tre kriterier. De ska vara säkra, ha lågt rullmotstånd och de ska rulla tyst. Ju lägre rullmotstånd desto längre blir elbilens körsträcka. Lågt däckljud handlar mest om komfort i de tysta elbilarna.

För övrigt gäller samma kriterier för både elbilsägare och ägare till bränsledrivna fordon. Vinterdäck bör väljas efter hur erfaren du är som vinterförare, efter förhållanden där du kör mest och efter hur avancerad bilen är teknisk. Genom att överväga dessa kriterier mot varandra kommer du fram till om du ska ha dubbdäck eller dubbfria vinterdäck. De så kallade året-runt-däcken är avsedda för centraleuropeiska förhållanden och har inte tillräckligt bra egenskaper i våra svenska vinterförhållanden.

1 200 mil och däckslitaget under en millimeter

Nokian Tyres utvecklingschef Mikko Liukkula avfärdar uppfattningen om att elbilar skulle slita mer på däck än bränsledrivna bilar. Även om elbilar ofta har hög motoreffekt och vridmoment så sliter de inte däck särskilt mycket.

– Tvärtom sliter moderna elbilar däck i mindre utsträckning än traditionella bränsledrivna bilar, tack vare ett effektivt antisladdsystem. Elmotorns snabba effektjustering gör att antisladdsystemet kan arbeta väldigt snabbt för att minska risken för sladd. Systemet fungerar mycket snabbare än ett antisladdsystem på en bränsledriven bil, berättar Mikko Liukkula.

– Under förra vintern körde jag cirka 1 200 mil med min Tesla och däckslitaget var inte ens en millimeter, säger Mikko Liukkula.

Nokian Tyres använder i stor utsträckning elbilar i sina däcktester i Ivalo i norra Finland och i Nokia. Det gör att Nokian Tyres har samlat  omfattande kunskaper om hur olika typer av däck fungerar på elbilar. Dessutom testar många taxibolag i Finland Nokian Tyres däck på sina eldrivna taxibilar.

– Vi har redan branschens mest omfattande och bästa vintertestcenter och när vårt nya testcenter i Spanien blir klart nästa år så kommer vi också ha branschens mest moderna sommartestcenter, hävdar Mikko Liukkula.

Rotera hjulen fram/bak en gång under vintern

För att maximera däckens livslängd gäller det att regelbundet kolla lufttrycket och däckslitaget.

– Om bilen inte är fyrhjulsdriven bör du regelbundet kolla skillnaden på slitaget på drivande däck och frirullande däck. Slitaget på drivdäck kan vara upp till två gånger högre än på frirullande däck. När skillnaden på slitaget är över två millimeter är det dags att rotera hjulen fram/bak . Oftast räcker det att rotera hjulen en gång under vintersäsongen, rekommenderar Emil Sundholm, Product Manager på Nokian Tyres Sverige.

Så här ska du välja vinterdäck till din elbil: 

  • Säkerhet. Viktigaste är att tänka efter i vilka förhållanden du kommer att köra mest under vintern.
  • Lågt rullmotstånd. Ju lägre rullmotstånd desto längre körsträcka.
  • Lågt däckljud. Bättre komfort för din tysta elbil.
  • Dubbat eller odubbat. På isiga vägar ger dubbdäck det bästa greppet.

Vinterdäcksrekommendation till de vanligaste elbilsmodellerna

Video: olika typer av däck vid bromsning på isigt underlag

Mer information:

Mikko Liukkula, utvecklingschef, tel. +358 10 401 7722 
[email protected]

Emil Sundholm, Product Manager, tel. 08 474 74 64, 
[email protected]