ons oktober 12 10:44 2011 i kategori Företagsnyheter

Flera testvinster för Nokian Hakkapeliitta vinterdäck



Vinterdäcket Nokian Hakkapeliitta fyller 75 år i år och framgångssagan fortsätter. Både dubbade och dubbfria Hakkapeliitta däck har år efter år vunnit däcktester. Så även i år, både dubbdäcket Nokian Hakkapeliitta 7 och dubbfria Nokian Hakkapeliitta R har klarat sig utmärkt i däcktester både i Sverige och i andra länder.

Nokian Hakkapeliitta 7 vann Vi Bilägares dubbdäcktest (13/2011). ”På is bromsar Nokian bäst och greppar mycket bra vid start. Greppet ligger på hög nivå och däcket är lätthanterligt och neutralt att köra med även när det sladdar. Nokian behåller greppet i snöslask mycket bra. Bromsförmågan i väta är mycket bra. Köregenskaperna är stabila och lugna på torr väg.”, skriver Vi Bilägare som testade 12 dubbdäck i dimensionen 205/55 R16.

I testet som Aftonbladet BIL (8/2011) har gjort kom Nokian Hakkapeliitta 7 tvåa. ”Bästa valet för den som kör mycket på vinterväglag. Däcket är lättkört och säkert och klarar även tuffa undanmanövrer utan problem. Rullmotståndet är lågt”, sammanfattar tidningen som testade tio dubbdäck i dimensionen 205/55 R16.

Nokian Hakkapeliitta 7 vann även däcktestet i finska motortidningen Tuulilasi (13/2011) och blev tvåa i testet i tidningen Tekniikan Maailma (17/2011). ”Balanserade köregenskaper i varierande förhållanden är däckets bästa egenskap. På is tillåter däcket även små fel och greppet räcket till att rätta till dem”, skriver Tuulilasi som testade fem dubbdäck i dimensionen 205/55 R16. ”Nokian representerar den absoluta toppen vad gäller is- och snögrepp. För den som vill ha bästa möjliga vintergrepp är Nokian det bästa valet”, skriver Tekniikan Maailma som testade tio dubbdäck i dimensionen 205/55 R16.

I testet som ukrainska tidningen AutoCentre (40/2011) gjorde vann Nokian Tyres vinterdäck alla tre tester i klasserna dubbdäck, dubbfria däck och centraleuropeiska dubbfria däck. ”Nokian Hakkapeliitta 7 är lätt att styra och ger bäst broms- och accelerationsgrepp på is”, skriver AutoCentre som testade sju dubbdäck i dimensionen 185/65 R14.

Även i Ryssland blev Nokian Hakkapeliitta 7 delat etta i tidningen AutoReviews test (18/2011). ”Däckets grepp rakt fram på is och på snö är mycket bra. I djup snö är däcket i en klass för sig.”, skriver AutoReview som testade nio dubbdäck i dimensionen 215/65/ R16.

I Norge ha tidningen Motor (5.10.2011) testat tio dubbdäck i dimensionen 205/55 R16. Nokian Hakkapeliitta 7 blev tvåa i testet. ”Utmärkta köregenskaper på is och snö. Mycket bra broms-, accelerations- och sidogrepp. Som helhet mycket säkra köregenskaper”, skriver Motor.

Även dubbfria Nokian Hakkapeliitta R vann många tester



I Vi Bilägares test för dubbfria vinterdäck (12/2011) blev Nokian Hakkapeliitta R etta. ”Nokian toppar nästan alla test som handlar om is och snö. Det har bra grepp vid start och bromsning på is men det är framför allt lätt att hantera med bra kurvgrepp och utmärkt styrförmåga. Snöslask är heller inget problem. Däcket motstår vattenplaning bra och är lätthanterligt i väta”, skriver Vi Bilägare som testade tio dubbfria vinterdäck i dimensionen 205/55 R16. Tidningen testade även slitna dubbfria däck som hade cirka 5 millimeter av mönstret kvar. Nokian Hakkapeliitta R vann även detta test. ”Greppet försämras, men faktiskt inte särskilt mycket på is. Där är det fortfarande i nivå med, eller till och med bättre, än många nya konkurrenter.”

I Aftonbladet BIL:s test (8/2011) kom Nokian Hakkapeliitta R tvåa. ”Greppet och köregenskaperna på is och snö är både logiska och lugna. Rullmotståndet är det lägsta i hela testet”, sammanfattar tidningen som testade nio dubbfria vinterdäck i dimensionen 205/55 R16.

I Finland vann Nokian Hakkapeliitta R tidningen Tuulilasis test (12/2011). ”Nokian är som bäst på is och snö. Det bästa med däcket är balanserade köregenskaper och bra grepp i varierande förhållanden. Däcket tillåter även små fel och greppet räcket till att rätta till dem”, skriver tidningen som testade fem dubbfria vinterdäck i dimensionen 205/55 R16.

I finska tidningen Tekniikan Maailmas test (17/2011) test kom Nokian Hakkapeliitta R tvåa. ”Nokian är mycket bra på is och snö. Däcket är mycket lätt och säkert att köra med, även när man håller på att förlora greppet. Däcket är tyst och rullmotståndet är testets lägsta”, skriver Tekniikan Maailma som testade nio dubbfria däck i dimensionen 205/55 R16.

I Norge kom Nokian Hakkapeliitta R tvåa i testet som tidningen Motor (5.10.2011) har gjort. ”Mycket säkert dubbfritt däck, på snö har däcket bättre grepp än många dubbdäck. Däckets låga rullmotstånd sparar bränsle”, sammanfattar Motor som testade nio dubbfria däck i dimensionen 205/55 R 16.

I Ryssland vann Nokian Hakkapeliitta R tidningen Za Rulems test (18/2011). ”Mest stabila däcket på snö och det reagerar snabbt och säkert på styrningen. Generellt exakta och stabila köregenskaper”, skriver Za Rulem som testade sex dubbfria vinterdäck i dimensionen 175/65 R14.

Nokian Hakkapeliitta R vann även ukrainska tidningen AutoCenters (40/2011) test. ”Däcket ger unikt grepp på is, ofta lika bra som många dubbdäck. Däcket styr balanserat och lätt”, skriver tidningen som testade fem dubbfria vinterdäck i dimensionen 185/65 R14.

Testframgångar även för centraleuropeiska dubbfria däck



Även det dubbfria vinterdäcket Nokian WR D3 för centraleuropeiska förhållanden har vunnit tester. I Aftonbladet BIL:s test (8/2011) var däcket det överlägset bästa centraleuropeiska dubbfria däcket. ”Bra grepp på is och snö för att vara ett centraleuropeiskt vinterdäck och lågt rullmotstånd”, skriver tidningen som testade tio centraleuropeiska vinterdäck i dimensionen 205/55 R16.

Nokian WR D3 vann även testet i ukrainska tidningen AutoCenter (40/2011). ”Däcket har en så unik gummiblandning att i många deltest presterare däcket bättre än många dubbfria vinterdäck för nordiska förhållanden. Däcket har mycket goda köregenskaper även på torr asfalt”, sammanfattar tidningen som testade åtta centraleuropeiska friktionsdäck i dimensionen 185/65 R14.

I Teknikens Världs test (20/2011) kom Nokian WR D3 tvåa. ”Utmärkt balans mellan köregenskaperna på vinterväglag och torrt väglag. Ett mycket bra däck”, skriver tidningen. Sex däck i dimensionen 205/55 R16 var med i testet.

”Ett mycket rekommendabelt däck”, skriver de tyska tidningarna Auto, Motor und Sport och Auto Zeitung om Nokian WR D3. Båda tidningar skriver att däcket har ett mycket bra grepp på snö och torr asfalt.

Vinterdäcktesten hösten 2011



Vi Bilägare (13/14/2011), Sverige

Dubbdäck, dimension 205/55 R16

1. Nokian Hakkapeliitta 7
2. Bridgestone Noranza 2 EVO
3. Continental ContiIceContact

Dubbfria vinterdäck, dimension 205/55 R16

1. Nokian Hakkapeliitta R
2. Michelin X-Ice 2
3. Continental VIkingContact5

Teknikens Värld (20/2011), Sverige

Dubbdäck, dimension 205/55 R16

1. Continental ContiIceContact
2. Michelin X-Ice north
3. Nokian Hakkapeliitta 7

Dubbfria vinterdäck, dimension 205/55 R16

1. Continental ContiVikingContact 5
2. Goodyear Ultragrip Ice+
3. Nokian Hakkapeliitta R

Centraleuropeiska dubbfria vinterdäck, dimension 205/55/ R16

1. Continental ContiWinterContact TS830
2. Nokian WR D3
3. Goodyear Ultragrip 8

Aftonbladet BIL (8/2011), Sverige

Dubbdäck, dimension 205/55/ R16

1. Continental ContiIceContact
2. Nokian Hakkapeliitta 7
3. Pirelli Winter Carving Edge

Dubbfria vinterdäck, dimension 205/55/ R16

1. Michelin X-Ice X12
2. Goodyear Ultra Grip Ice+
3. Nokian Hakkapeliitta R

Centraleuropeiska dubbfria vinterdäck, dimension 205/55/ R16

1. Nokian WR D3
2. Continental ContiWinterContact TS830
3. Michelin Alpin A4

Motor (5.10.2011), Norge

Dubbdäck, dimension 205/55 R16

1. Continental Conti Ice Contact
2. Nokian Hakkapeliitta 7
3. Bridgestone Noranza 2 Evo

Dubbfria vinterdäck, dimension 205/55 R16

1. Michelin X-Ice XI2
2. Nokian Hakkapeliitta R
3. Goodyear Ultra Grip Ice+

Tekniikan Maailma (17/2011), Finland

Dubbdäck, dimension 205/55 R16

1. Continental ContiIceContact
2. Nokian Hakkapeliitta 7
3. Bridgestone Noranza 2 Evo

Dubbfria vinterdäck, dimension 205/55 R16

1. Michelin X-Ice X12
2. Nokian Hakkapeliitta R
3. Goodyear Ultra Grip Ice+

Tuulilasi (12/13/2011), Finland

Dubbdäck, dimension 205/55 R16

1. Nokian Hakkapeliitta 7
2. Bridgestone Noranza 2 Evo
3. Continental ContiIceContact

Dubbfria vinterdäck, dimension 205/55 R16

1. Nokian Hakkapeliitta R
2. Goodyear Ultra Grip Ice+
3. Michelin X-Ice

Za Rulem (18/2011), Ryssland

Dubbfria vinterdäck, dimension 175/65 R14

1. Nokian Hakkapeliitta R
2. Continental ContiVikingContact 5
3. Michelin X-Ice X12

AutoReview (18/2011), Ryssland

Dubbdäck, dimension 205/65 R16

1. Nokian Hakkapeliitta 7
2. Continental ContileContact 4x4
3. Gislaved Nord Frost 5

AutoCentre (40/2011), Ukraina

Dubbdäck, dimensionen 185/65 R14

1. Nokian Hakkapeliitta 7
2. Continental Conti Ice Contact
3. Michelin X-Ice North

Friktionsdäck, dimension 185/65 R14

1. Nokian Hakkapeliitta R
2. Continental ContiVikingContact 5
3. Nokian Nordman RS

Centraleuropeiska friktionsdäck, dimension 185/65 R14

1. Nokian WR D3
2. Continental ContiWinterContact TS800
3. Maxxis Presa Snow

Bilder:
www.nokiantyres.com/Hakkapeliitta7
www.nokiantyres.com/HakkapeliittaR

Mer information:

Nokian Tyres
Allan Ostrovskis, teknisk chef, 070-244 8820,
Allan.Ostrovskis2(at)nokiantyres.com

www.nokiantyres.se