tor mars 18 02:25 2010 i kategori Företagsnyheter

Framtidens däck har lägre rullmotstånd



Lägre rullmotstånd kommer vid sidan av säkerhetsaspekterna att dominera utvecklingen av nya däck.

– Genom att välja ett sommardäck med lågt rullmotstånd kan bilägaren minska bilens bränsleförbrukning med upp till 0,5 liter per 100 kilometer. Samtidigt minskar bilens koldioxidutsläpp, säger Teppo Huovila, produktutvecklingsdirektör på Nokian Tyres.

Lättrullande däck spelar en viktig roll för framtida el- och hybridbilar. Körsträckan med eldrift per laddning kan öka avsevärt när däcken har lågt rullmotstånd.

Nokian Tyres tror att år 2015 kommer de bästa personbilsdäcken att minska bränsleförbrukningen med cirka 5 procent, jämfört med dagens bästa däck, utan att säkerhetsegenskaperna blir sämre.

Även EU:s nya klassificeringssystem för däck sätter fart på utvecklingen av nya miljövänliga däck. Senast i november 2012 måste alla däck som säljs inom EU-området ha ett klistermärke som anger i vilken klass däcket tillhört. Systemet liknar det som hushållsapparater redan har. Däcken delas i klasser A, B, C, D, E, F och G. Den gröna A-klassen är bäst och den röda G-klassen sämst. Klassificeringen visar hur mycket ett däck påverkar bilens bränsleförbrukning och hur bra bromsgrepp däcket ger på våt väg. Dessutom anges hur många decibel däckljudet är utanför bilen.

De bästa däcken på marknaden idag tillhör i klass C enligt den nya klassificeringen, men många av däcken tillhör i klasserna G, F och E. En lyft till en högre klass innebär i praktiken att bränsleförbrukningen på en normalstor personbil minskar med 2-3 procent.

Nokian Tyres prototypdäck rullade 129 meter



I ett rullmotståndstest som Nokian Tyres genomförde nyligen jämfördes tre olika däcktyper med samma dimension: ett sommardäck med miljöprofil som redan finns på marknaden, friktionsdäcket Nokian Hakkapeliitta R och Nokian Tyres prototypdäck.

Testet genomfördes inne för att eliminera vindens påverkan. En Toyota Prius släpptes från en ramp och fick rulla med friväxeln på tills bilen stannade. Ju längre bilen rullade desto mindre rullmotstånd.

Absolut längst, 129 meter, rullade Nokian Tyres nya prototypdäck. Friktionsdäcket Nokian Hakkapeliitta R rullade 99,5 meter och sommardäcket med miljöprofil 78,9 meter.

– Prototypdäcket har ett rullmotstånd som nästan skulle placera det i klass A i EU:s kommande däckklassificeringssystem. Utvecklingen och produktionen av ett däck med så lågt rullmotstånd ställer stora krav på däckets konstruktion. Det behövs specialmaterial och toleranserna är lägre. Som ansvarsfull däcktillverkare kan vi aldrig enbart koncentrera oss på att förbättra en egenskap på bekostnad av andra egenskaper. Ett däck måste både vara säkert och rulla lätt, säger Teppo Huovila.

Nokian Tyres utvecklade även specialdäck för elbilen Eva som Valmet Automotive presenterade på bilutställningen i Genève. Nokian 185/50 R 17 specialdäck har mycket lågt rullmotstånd vilket ökar körsträckan för elbilen.

Bilder från testet: www.nokiantyres.com/vierintavastustesti

För ytterligare information kontakta:

Produktutvecklingsdirektör
Teppo Huovila
puh. +358 10 401 7701
teppo.huovila(at)nokiantyres.com