FacebookInstagramLinkedInmenu-iconPinicon-playscroll-downsearchTwitterWhatsappYouTube
Menu
mån januari 30 12:39 2017 i kategorierna Produktmeddelanden, Företagsnyheter

Funktionellt i vinterförhållanden - Nytt unikt dubbkoncept på nya Nokian Hakkapeliitta 9

Nya dubbdäcket Nokian Hakkapeliitta 9 har ett helt nytt funktionellt dubbkoncept (Nokian Tyres Functional Stud Koncept) som Nokian Tyres har patenterat. Däcket har två olika typer av dubbar, i mitten av slitbanan finns dubbar för acceleration och inbromsning och på däckets skuldror finns en annan typ av dubbar för bättre sidogrepp.

Nokian Hakkapeliitta 9

Nya Nokian Hakkapeliitta 9 är världens första dubbdäck med funktionellt dubbkoncept. Det nya konceptet ger däcket utmärkt grepp vid körning rakt fram och även överlägset sidogrepp på isiga och snöiga vägar och den nya mönsterdesignen ger stabila köregenskaper på torrt underlag. Greppet är pålitligt även vid extrema situationer. Nya Nokian Hakkapeliitta 9 rullar lättare än tidigare generationens Hakkapeliitta-däck, vilket sparar bränsle. Däckljudet är lågt och behagligt.

Nya Hakkapeliitta 9 passar både för mindre familjebilar och större mer sportiga bilar. Sortimentet omfattar 52 dimensioner från 14 tum till 20 tum. Majoriteten av dimensionerna är XL-märkta, vilket innebär att bärigheten är högsta möjliga. Nokian Tyres nya flaggskeppsprodukt börjar säljas hösten 2017 när nästa vinterdäcksäsong börjar.

Nya generationens Nokian Hakkapeliitta 9 är efterföljare till den mångfaldiga testvinnaren Nokian Hakkapeliitta 8. Huvudmarknader för det nya däcket är Norden, Ryssland och Nordamerika.

Funktionella dubbkonceptet ger utmärkt vintergrepp

Enkät visar att bilister ser bra is- och snögrepp som den viktigaste egenskapen på vinterdäck. Speciellt oroar man sig för att greppet försvinner vid filbyte och i en kurva. Förlorat sidogrepp leder ofta till okontrollerad sladd, vilket är den främsta anledningen till dödsolyckor på halt väglag.

− En av våra viktigaste utgångspunkter var att utveckla ett däck som både ger ett bra sidogrepp, bra grepp rakt fram och som samtidigt är miljövänligt. Ett däck som ger säkra köregenskaper även när väglaget och greppet varierar mycket. Nya Hakkapeliitta 9 har skräddarsydda dubbar på mitten av slitbanan och en annan typ av dubbar på däckets skuldror. Den här nya dubbtekniken är unik i världen och används för första gången på Hakkapelitta-däck, berättar Juha Pirhonen, forsknings- och utvecklingschef på Nokian Tyres.

Förutsättningen för utvecklingen av världens bästa vinterdäck är en samverkan mellan dubbteknik, däckkonstruktion, mönsterdesign och gummiblandningar. Utvecklingen av det nya däcket tog över fyra år och omfattar mängder av testkörningar i verkliga körförhållanden, bland annat på White Hell, Nokian Tyres testcenter i Ivalo, norra Finland.

Funktionellt dubbkoncept ökar säkerheten

Nokian Hakkapeliitta 9 har ett helt nytt funktionellt dubbkoncept som ger ett överlägset vintergrepp och kontrollerat grepp i alla underlag.

Dubbarna på slitbanans mittparti maximerar greppet rakt fram vid acceleration och inbromsning. Dubbarna består av en dubbstomme och dubbfläns av hårdmetall. Dubbstiftet av hårdmetall är bredare mot rullriktningen och ger maximal greppyta samt bästa möjliga grepp rakt fram.

− En viktig innovation är att dubbarna är sneda längst uppe. Det gör att dubbarna kan bita sig ännu djupare in i isen, vilket ger ännu bättre sidogrepp och bättre grepp vid inbromsning, säger Pirhonen.

Dubbarna på däckets skuldror är speciellt utvecklade för att ge bättre sidogrepp, speciellt i kurvor vid halt väglag. Dubbarnas stomme och fläns är annorlunda än på dubbarna som finns på däckets mittparti. Dubbarnas hårdmetallstift har tre grenar som ger bra grepp när fordonet utsätts för kraftiga sidokrafter. I kurvor möter dubbarna alltid en stor del av underlaget, vilket maximerar sidogreppet. Vid halt väglag ger denna nya tekniska innovation bättre och mer exakta köregenskaper.

Nya Hakkapeliitta 9 har som sin föregångare ett diagonalt mönster och bestämd rullriktning. Nokian Tyres tester visar att detta är den bästa lösningen på dubbdäck.

Dubbarna placeras optimalt på däcket med hjälp av en dubbningsmaskin av senaste teknik. Dubbplaceringen är skräddarsydd för varje däckdimension. Till exempel har den vanliga dimensionen 205/55 R16 ett lika stort antal dubbar som den förra generationens Nokian Hakkapeliitta 8.

Miljövänlig dubbteknik

Världens nordligaste däcktillverkare Nokian Tyres utvecklar ständigt ännu mer säkra och miljövänliga dubbdäck. Dubbkontakten mot vägen styrs med hjälp av konceptet Eco Stud 9.

I konceptet Eco Stud 9 ingår två olika typer av dubbar, dubbdynan Eco Stud och en luftficka på nedre delen av dubbflänsen som dämpar dubbarnas vägkontakt, samt sneda dubbhuvud av hårdmetall på däckets mittparti. Sneda dubbhuvud fördelar dubbarnas vägkontakt på bredare yta. Det miljövänliga och moderna konceptet Eco Stud 9 minskar vägslitaget och däckljudet, som är ännu lägre än på det tysta dubbdäcket Hakkapeliitta 8.

Snow Grip Booster ger utmärkt snögrepp

Utöver pålitligt grepp på is ger Nokian Hakkapeliitta 9 även utmärkta köregenskaper på snö och barmark. Däckets avancerade och aggressiva mönster har robusta spår och 3D-låslameller, vilket gör att däcket reagerar snabbt på styrningen. Låslamellerna låser mönsterklackarna ihop vid vägkontakt, vilket ger goda köregenskaper i kurvor och vid undanmanövrar.

Den täta lamelleringen tillsammans med Snow Grip Booster -skärningar på mönsterklackarnas kanter vid däckets mittparti bildar skarpa kanter som förbättrar snögreppet, både sidogreppet och greppet rakt fram. Aggressiva Deep Snow Grooves -−skärningar på däckets skuldror ger bättre grepp i djup snö.

Vintergreppet förbättras också med hjälp av den nya slitbanegummiblandningen. Den miljövänliga gummiblandningen innehåller silica, rapsolja, naturgummi och ett nytt biomaterial, Green Elasto Proof, vilket gör att gummiblandningen är elastisk även i låga temperaturer. Rapsoljan förbättrar däckets slitstyrka.

Slitbanans flexibilitet gör att lamellerna arbetar mer effektivt, vilket förbättrar snögreppet. Slitstarka kemiska förbindningsmedel gör att slitbanan ger bästa möjliga grepp år efter år.

Komfortabelt och stabilt även på barmark

Stora variationer på vinterväglaget är vanligt i dag. Det innebär att en stor del av vinterkörningen sker på barmark.

− Rätt så tunga medelstora och stora familjebilar med effektiva motorer ställer sina speciella krav för utvecklingen av dubbdäck som även ska fungera väl med antisladdsystem. Nokian Hakkapeliitta 9 har komfortabla och balanserade köregenskaper även på barmark. Robusta mönsterdesignen Stability support network ger stabila köregenskaper, säger Pirhonen.

Däckets robusta stålbälteskonstruktion Ultra High Tensile Steel gör att däckkonstruktionen är lätt, men samtidigt slitstark. Konstruktionen ger exakta köregenskaper även i högre hastigheter och minskar risken för stickskador på däcket. Även gummiblandningen i clinchen vid däckets fotparti förbättrar köregenskaperna och slitstyrkan.

Slitagevarnare ökar vintersäkerheten

På slitbanan finns som vanligt en slitagevarnare (DSI- Driving Safety Indicator) som Nokian Tyres har patenterat. Numren mitt på däcket visar huvudspårens mönsterdjup i millimeter. Snöflingesymbolen, eller vinterslitagevarnaren (WSI), är synlig tills mönsterdjupet är fyra millimeter. När den försvinner är det dags att köpa nya vinterdäck för att inte riskera sämre köregenskaper.

På däcksidan finns en inforuta där man kan markera däckets placering på bilen och lufttrycket. Där kan man även markera dragmomentet för aluminiumfälgarnas bultar.

Nokian Hakkapeliitta 9 – Naturligt funktionellt

  • Unikt dubbkoncept ger utmärkt grepp
  • Stabila och balanserade köregenskaper
  • Lägre däckljud och bränsleförbrukning

Viktigaste innovationer:

Funktionellt dubbkoncept. (Nokian Tyres Functional Stud Concept) Utmärkt vintergrepp. Däcket har olika typer av skräddarsydda dubbar mitt på däcket och på däckets skuldror. Vid bromsning, acceleration och vid körning i kurvor ger de olika typer av dubbar bra grepp rakt fram och utmärkt sidogrepp på isiga och snöiga vägar.

Konceptet Eco Stud 9. Bättre vintersäkerhet, mjukare vägkontakt. Består av två olika typer av dubbar, dubbdynan Eco Stud och en luftficka på nedre delen av dubbflänsen som dämpar dubbarnas vägkontakt, samt av dubbar med sneda dubbstift av hårdmetall på däckets mittparti. Sneda dubbstift fördelar dubbarnas vägkontakt på bredare yta. Det miljövänliga och moderna konceptet Eco Stud 9 minskar vägslitaget och däckljudet.

Snow Grip Booster. Utmärkt vintergrepp. Skärningarna på mönsterklackarnas båda kanter vid däckets mittparti ger bättre snögrepp.

Deep Snow Grooves. Bättre snögrepp. Aggressiva Deep Snow Grooves-skärningar på däckets skuldror ger mer grepp i djup snö.

Miljövänlig slitbanegummiblandning. Bra vintergrepp och slitstyrka. Ny typ av miljövänlig vintergummiblandning i slitbanan förbättrar vintersäkerheten och slitstyrkan. Ett nytt biomaterial, Green Elasto Proof, gör att gummiblandningen förblir elastisk även i låga temperaturer. Rapsoljan förbättrar däckets slitstyrka. Slitstarka kemiska förbindningsmedel gör att slitbanan ger bästa möjliga grepp år efter år.

Stability support network -mönsterdesign. Stabila och komfortabla köregenskaper. Styva spårbottnar samt många spår och lameller på mönsterklackarna vid vägkontakt.

3D-låslameller. Exakta köregenskaper. Däckets 3D-låslameller låser ihop mönsterklackarna vid vägkontakt, vilket ger goda köregenskaper i kurvor och vid väjningar.

Ultra High Tensile Steel stålbälteskonstruktion. Balanserade och exakta köregenskaper. Slitstarka Ultra High Tensile Steel gör att däckkonstruktionen är lätt, men samtidigt slitstark. Konstruktionen ger exakta köregenskaper även i högre hastigheter, vid filbyten och ger bättre skydd mot stick- och skärskador, vilket ökar däckets livslängd.

Clinch-specialgummiblandning. Optimerad slitstyrka, lågt däckljud. Gummiblandningen trycker sig smidigt mot däckets fotparti och ökar dess slitstyrka. Innovationen minskar även däckljudet i bilens kupé, genom att vibrationer från däckets stomme inte överförs till fälgen och vidare till kupén.

Mer information: www.nokiantyres.com/Hakkapeliitta9

Nokian Tyres Ltd
Juha Pirhonen, forsknings- och utvecklingsdirektör, tel. +358 40 401 7708 
juha.pirhonen@nokiantyres.com

Matti Morri, chef för teknisk kundservice, tel. +358 40 401 7621, matti.morri@nokiantyres.com

Nokian Däck AB
Jon Persson, marknads- och produktchef, tel. 08 474 74 47
jon.persson@nokiantyres.com 
www.nokiantyres.se