FacebookInstagramLinkedInmenu-iconPinicon-playscroll-downsearchTwitterShapeYouTube
Menu
tis oktober 20 02:25 2015 i kategori Företagsnyheter

Ska du köpa nya vinterdäck? Bra att veta innan du gör det!

Svenskar säger sig uppskatta bra vinterdäck, men hur ser bra vinterdäck ut? Och vilken typ av vinterdäck passar bäst för dig?

Många av oss bilförare har lätt att kritisera hur andra kör. Samtidigt är många också medvetna om att man kanske kör med däck som inte är så säkra.

− Vinterdäcksenkäten som Nokian Tyres har gjort visar att cirka en tredjedel av svenska bilförare anser att dåliga däck är en stor säkerhetsrisk i trafiken. Dåliga däck anges som den tredje största faran i vintertrafiken efter för korta säkerhetsavstånd till bilen framför och för höga hastigheter. Både män och kvinnor är lika oroliga över dåliga vinterdäck, berättar Allan Ostrovskis, teknisk chef på Nokian Tyres.

Inför vinterdäcksäsongen är det därför värt att du kollar dina gamla vinterdäck noga innan de monteras på bilen.

− Vinterdäcken är slutkörda om mönsterdjupet är under tre millimeter, vilket enligt lagen är det minsta tillåtna mönsterdjupet. För att däcken ska kunna ge bra vintergrepp ska de ha minst fem millimeter av mönstret kvar. Dessutom får inte antalet dubbar mellan däcken skilja sig mer än 25 procent. Om något av däcken har färre dubbar, jämfört med övriga tre däck, är det dags att köpa nya däck, rekommenderar Christer Hokkanen, platschef på Vianor-anläggningen i Skarpnäck, Stockholm.

Även gummit på däcken blir hårt med tiden, vilket innebär att om däcken är över fem år gamla så är det dags att åka till däckverkstaden och skaffa nya däck, även om mönsterdjupet fortfarande är tillräckligt. Kolla också noga att det inte finns sprickor på däcken.

Säkerheten först

Nokian Tyres vinterdäcksenkät visar att svenska bilister framför allt vill ha säkra vinterdäck när det är dags att köpa nya däck.

− Cirka hälften av dem som svarade på enkäten anger att deras viktigaste krav är att däcken ska ha bästa möjliga vintergrepp och att bromssträckan är kort. Näst viktigaste är att däcken har säkra och bra köregenskaper även vid extrema situationer. Tredje viktigaste för svenska bilister är att köpa däck av ett känt märke, säger Allan Ostrovskis.

− Vid val av nya vinterdäck är en bra utgångspunkt att först tänka efter vilken typ av bilförare du är, i vilka förhållanden du kör mest på vintern och framför allt, vilka egenskaper du tycker är mest viktiga på däcken? Vill du ha bästa möjliga vintergrepp eller uppskattar du att däcken är tysta, lättrullande och att de sparar bränsle, eller vill du helt enkelt ha däck av ett känt märke, frågar Christer Hokkanen.

Dubbdäck eller dubbfria vinterdäck?

Dessutom ska du bestämma ifall du vill ha dubbdäck eller dubbfria vinterdäck. Majoriteten av svenska bilister, 63 procent, svarar i enkäten att de kör med dubbdäck på vintern. För varierande svenska vinterförhållanden är dubbdäck ett säkert val, eftersom däcken ska kunna ge bra grepp både på våta, isiga vägar, snöiga och slaskiga vägar. Dubbfria vinterdäck rekommenderas ofta i städer, men i verklighet varierar väglaget mer i städerna än på landsbygden.

− I svenska vinterförhållanden kan väglaget förändras många gånger under en dag, från hal is till slask. Om din bil är lite äldre och inte har antisladdsystem är dubbdäck det absolut säkraste valet, rekommenderar Christer Hokkanen.

Dubbfria vinterdäck är som säkraste när väglaget håller sig oförändrat, när vägen till exempel ständigt är snötäckt. Vinterkörning kräver att du kör lugnt och med framförhållning, med dubbfria vinterdäck bör du köra med större marginaler. Fördelar med dubbfria vinterdäck är att de rullar tyst och lätt, vilket sparar bränsle. Dessutom kan dubbfria vinterdäck monteras på bilen mer flexibelt än dubbdäck, som enligt lagen får användas från den 1 oktober till den 15 april. Dubbfria vinterdäck kan du ha på bilen tidigare på hösten och kan ha dem kvar till senare på våren.

− Väljer du dubbfria vinterdäck är det viktigt att du väljer nordiska dubbfria vinterdäck. Centraleuropeiska dubbfria vinterdäck är utvecklade för milda vinterförhållanden i Centraleuropa och de ger inte bra is- och snögrepp här i Sverige, påminner Christer Hokkanen.

Miljöfrågor är viktiga i utvecklingen av nya vinterdäck. Nya innovationer på vinterdäck minskar bland annat däckljudet, bränsleförbrukningen och vägslitaget. Till exempel dubbdäck har mjukare vägkontakt än tidigare, vilket sliter betydligt mindre på vägar och minskar vägdammet.

* Undersökningen som Nokian Tyres gjorde bygger på intervjuer med drygt tusen svenska, finska och norska representativt utvalda personer efter ålder, kön och bostadsort i åldern 18+ med körkort och som är med och bestämmer över valet av nya däck. Enkätsvaren samlades som webbenkät i YouGovs-panelen under augusti 2015.

BILDER:

www.nokiantyres.com/hakkapeliitta8 
www.nokiantyres.com/HakkapeliittaR2

Video:

Är dina vinterdäck i bra skick
https://youtu.be/mG9watdp1qU

Dubbar eller dubbfritt, bra att veta:
https://youtu.be/-bjBF3Spm_Y

Läs mer:

De viktigaste däckreglerna i Sverige
https://www.nokiantyres.se/innovativt-arbete/dackfakta/dackregler/

Mer information om Nokian Tyres vinterdäck:
www.nokiantyres.se/vinterdack

Nokian Tyres vinterkörskola
http://www2.nokiantyres.com/vinterkorskola

Mer information:

Allan Ostrovskis, teknisk chef, tel. 070-244 8820, Allan.Ostrovskis(at)nokiantyres.com

Christer Hokkanen, platschef, Vianor Skarpnäck, Stockholm, tel. 0701-093 287, christer.hokkanen(at)vianor.com

Produktchef, personbilsdäck, Jon Persson, Nokian Däck AB, tel. 08 474 74 47 jon.persson(at)nokiantyres.com

Twitter: https://twitter.com/NokianTyresCom 
You Tube: www.youtube.com/NokianTyresCom 
Facebook: www.facebook.com/nokiantyressverige 
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/nokian-tyres-plc