Artiklar
Så extremt som det kan bli – Arctic Trucks förlitade sig på Nokian Tyres Hakkapeliitta 44-däck när de korsade Antarktis med Transglobal Car Expedition-teamet

Världens första korsning av Antarktis från öst till väst involverade körning genom världens kallaste område på höjder upp till 3650 meter över havet. Teamet fick uppleva såväl klar himmel som obefintlig sikt och allt från mjuksnö till hårdpackade snödyner.
De enorma avstånden utan möjlighet till bränslepåfyllning eller hjälp ställde krav på högspecialiserade fordon, där däcken spelade en central roll. Expeditionsledaren Emil Grímsson var mycket nöjd över samarbetet med Nokian Tyres i utvecklandet av det 44 tum stora Hakkapeliitta-däcket. ”Det här däcket ger oss en stor fördel jämfört med vad vi använde tidigare och vad som finns tillgängligt i denna kategori. Det är inte bara överlägset i mjuksnö utan sänker även bränsleförbrukningen med i genomsnitt 15–20 procent, vilket är en mycket viktig faktor för vår service- och kostnadshantering”, säger Emil Grímsson.
Arctic Trucks nyutvecklade AT44 Ford F350 6x6 hade tidigare testats i Arktis, bland annat under Transglobal-teamets färd från Edmonton i Kanada till den arktiska staden Cambridge Bay, men det här var första gången som den användes i Antarktis.
Den ursprungliga planen var att Transglobal Car-teamet skulle lämna Antarktis via Marguerite Bay och att fordonen skulle återvända till Union Glacier för vinterförvaring i lagom tid till sista flyget för säsongen. Men på grund av svåra isförhållanden och ett extra stopp för isbrytaren anlände teamet till startpunkten Larsemann Hills nio dagar efter tidtabell, vilket gjorde den ursprungliga tidplanen extremt utmanande. Trots detta bestämde de sig för att göra ett försök.
Ännu ovana vid det låga lufttrycket nådde teamet över 3000 meters höjd efter 40 mils färd – en höjd de skulle befinna sig på under de följande 200–300 milen. I Antarktis är luftens syrehalt lägre än vid ekvatorn, och dessutom väntade låga temperaturer. De hade bråttom samtidigt som det rådde osäkerhet om teamets prestationsförmåga, vilket tvingade dem till vissa kompromisser.
Fordonen var utrustade med bränsletankar på 550 liter och drog dessutom plastslädar med upp till 4500 liter bränsle. Att köra hela dagar genom snörök och områden med höga snödyner innebar att fordonen, och i synnerhet bränsleslädarna, utsattes för stora påfrestningar, vilket krävde dagliga reparationer.
120 mil från Sydpolen fick en av bilarna startproblem och det tog 40 timmar att komma igång igen. Incidenten visade hur orealistisk den ursprungliga planen var så teamet beslutade sig för att övergå till plan B och slutföra överfarten via Ronne Ice Shelf.
Teamet på 10 personer anlände till Sydpolen den 5 januari och kunde fira en stor milstolpe. De blev inbjudna att besöka Sydpolstationen, där de fick information om verksamheten och den imponerande vetenskapliga forskning som bedrivs där. Den 7 januari fortsatte teamet i riktning mot Union Glacier och anlände sent den 10 januari efter att ha avverkat över 30 mil i snörök. Den 13 januari när vädret var bättre körde de till Constellation Inlet och firade att de korsat Antarktis från kust till kust.
Transglobal Car Expedition kör nu norrut genom Sydamerika och siktar på att slutföra jordenruntexpeditionen i New York i april. Expeditionen startade den 10 januari 2024 och nådde Nordpolen i april. Projektet i sin helhet sträcker sig jorden runt och är en enorm utmaning.
Specialfordon
Att köra tusentals kilometer under extrema förhållanden kräver år av förberedelser. En viktig faktor är naturligtvis de fordon som används. Arctic Trucks är specialiserade på att konvertera Toyota Hilux- och Ford F350-fordon. De byggs om för att rymma stora däck, utrustas med sexhjulsdrift och hundratals andra anpassningar för att möta utmaningarna som väntar i Antarktis.
Hakkapeliitta 44-däcken sparar bränsle och tar sig enkelt fram genom snö
Samarbetet mellan Arctic Trucks och Nokian Tyres har pågått i flera år. 2017 lanserade Nokian Tyres det specialutformade däcket Hakkapeliitta 44 – ett imponerande däck med en diameter på över en meter, utvecklat i samarbete med Arctic Trucks. ”Trots den stora dimensionen kan däcken enkelt ta sig igenom djup snö”, säger Kalle Kaivonen, FoU-chef på Nokian Tyres. ”Vi uppskattar att Arctic Trucks gav oss denna extrema utmaning. Slitbanans bredd och däckets stora volym garanterar att snö inte är någon match för Hakkapeliitta 44!”
Verkliga tester i arktiska och antarktiska förhållanden bekräftar att Hakkapeliitta 44 är väl lämpat för extrema förhållanden. ”Sedan vi bytte till Nokian Tyres Hakkapeliitta 44 på vår Hilux 6x6 har den aldrig haft några problem att ta sig fram i snö samtidigt som bränsleförbrukningen har minskat med 15–25 procent”, säger Grímsson.
Problem med framkomligheten i mjuk snö kan hanteras genom att reglera däcktrycket. ”Med central däcktrycksreglering kunde vi tillfälligt sänka däcktrycket till 0,24 bar för att komma igång i mycket mjuk snö. Sedan använde vi 6,7-litersmotorns enorma vridmoment för att öka farten”, förklarar Emil Grímsson. ”Därefter kunde vi höja däcktrycket till 0,34–0,41 bar igen och flyta fram på snön i 50–80 km/h. Det är då som Nokian Hakkapeliitta 44 verkligen kommer till sin rätt.”
Uthärda extrema förhållanden
Under överfarten av Antarktis ställdes Transglobal Car Expedition inför extrema förhållanden. Låga syrenivåer på hög höjd orsakade huvudvärk och andfåddhet. ”Vi kom snabbt upp på 3500 meters höjd och nådde som högst 3650 meter över havet”, säger Emil. ”Syrenivån i polarområdena är betydligt lägre än vid ekvatorn, så det vi upplevde motsvarar 4500 meters höjd vid ekvatorn!”
En annan extrem upplevelse var snödynerna – isformationer som bredde ut sig över hundratals kilometer och satte fordon och däck på svåra prov med häftiga skakningar. Dessa områden gav anledning till verklig oro över hur plastslädarna med förnödenheter skulle tåla den konstanta nötningen, vibrationerna, stötarna och de låga temperaturerna.
Trots de tuffa förhållandena slutförde deltagarna den 414 mil långa överfarten och befinner sig nu på expeditionens sjätte etapp, som tar dem med bil genom Sydamerika och hela vägen tillbaka till New York, som var startpunkten för expeditionen.
Varför en expedition som denna är viktig
Expeditioner som Transglobal Car Expedition handlar inte bara om äventyr – de spelar en avgörande roll för att stödja vetenskaplig forskning och utveckla fordonsteknik i extrema miljöer.
Antarktis är en av de viktigaste platserna för att studera klimatförändringar, atmosfäriska förhållanden och iskärnor som ger insikter om jordens historia. Men att bedriva forskning i ett så avlägset och oförlåtande landskap kräver högspecialiserade fordon för att transportera forskare, utrustning och viktiga förnödenheter. För att dessa uppdrag ska bli framgångsrika krävs effektiva, tillförlitliga och miljövänliga mobilitetslösningar.
För Nokian Tyres erbjuder dessa expeditioner en unik möjlighet att testa våra däck i världens mest extrema miljöer. De Hakkapeliitta 44-däck som användes på resan gav betydande bränslebesparingar, vilket bevisar att avancerad däckteknik kan minska utsläppen och förbättra effektiviteten även i de tuffaste miljöerna. Insikterna från denna resa har direkt inverkan på utvecklingen av mer hållbara, slitstarka och effektiva däck för verkliga tillämpningar – från arktisk forskning till räddningsinsatser och vardagskörning.