Risk för vattenplaning

På sommaren när det är torrt väglag behöver man inte oroa sig så mycket för greppet i däcken. Men om det kommer en kraftig regnskur och spåren på vägen fylls med vatten blir läget ett helt annat. Risken för vattenplaning är överhängande: det är svårt att kontrollera bilen, speciellt när däcken är slitna. Det bästa sättet att minimera risken för vattenplaning är att ha nya däck. Men inte ens nya däck kan eliminera vattenplaningsrisken helt, därför gör du bäst i att sänka hastigheten.  

Förlorat grepp

Ur trafiksäkerhetssynpunkt är det viktigt att bilen har däck som är anpassade för väglaget och som har tillräckligt bra mönsterdjup. När det finns mycket vatten på vägen och hastigheten är för hög orkar inte däckmönstret forsla undan vattnet. Däcket förlorar kontakten med vägen och det finns inget grepp.

När mönsterdjupet är under fyra millimeter är däckets köregenskaper på våt väg betydligt sämre och risken för vattenplaning ökar väsentligt. Även bromssträckan blir längre och bilen sladdar lättare.

Tester som Nokian Tyres har gjort visar att med slitna däck (mönsterdjupet under 1,6 millimeter och cirka 5 millimeter vatten på vägen) börjar bilen vattenplana i en kurva vid en hastighet på 76 km/h. Med nya däck börjar vattenplaningen vid 96 km/h.

Kontakten med vägen försvinner

Väggreppet minskar dramatiskt när hastigheten ökar och däcken är slitna. Bilden visar hur stor vägkontakt däcken med olika mönsterdjup har på en väg där det finns tre millimeter vatten och hastigheten är 75 km/h. Jämfört med en bil som står helt stilla har bilen med däck som har 1,6 millimeter av mönsterdjupet kvar endast 16 procents kontakt med vägen.

Mönsterdjup

8 mm

4 mm

1,6 mm

74 % 58 % 16%
Jämförelse av däckens kontakt med vägen. Däck med varierande mönsterdjup. Hastighet 75 km/h, 3 millimeter vatten på vägen (Bildäcksförbundet, Finland 2007)

Hitta Nokian Tyres sommardäck här: 
https://www.nokiantyres.se/dack/personbilar/sommardack/