Vet du i vilket skick dina däck är?

När fåglarna börjar twittra och tussilagorna dyker upp så börjar även den årliga däckrumban när bilisterna ska byta sommardäck på sina bilar. Vid köp av nya sommardäck är det värt att utöver kvaliteten på däck även tänka efter vilka däckegenskaper är viktiga för dig. Tips inför däckköp får du genom att läsa biltidningarnas däcktester, genom att prata med din däckverkstad och genom att läsa vad andra bilister tycker om olika däck.

Oavsett om du tänker köpa nya däck eller byter dina gamla däck på bilen så spelar kvaliteten på däcken en nyckelroll när det gäller körsäkerhet. Vid överraskande inbromsning ger däck av hög kvalitet mer spelutrymme.

– Sommardäcktestet i Vi Bilägare (5/2017) visar att testets bästa premiumdäck stoppade bilen från 100 km/t på våt asfalt efter 43,1 meter, medan bilen med de sämsta däcken stannade 6,5 meter längre bort.   Vid en överraskande inbromsning spelar bromssträckan en stor roll. Premiumdäcken kostar lite mer men de är betydligt säkrare än så kallade budgetdäck, berättar Emil Sundholm, produktchef på Nokian Tyres Sweden.

Före montering på bilen ska skicket på gamla sommardäck kontrolleras.

– Det är väldigt vanligt att senaste gången man kontrollerade sina sommardäck var vid däckskifte förra våren. Efter det har däcken kanske rullat flera tusen mil på varierande underlag. Däcken spelar en viktig roll när det gäller säkra köregenskaper och därför ska man aldrig köra med dåliga däck, poängterar Emil Sundholm.

Undvik vattenplaning – se till att bilen stannar i tid

Regn hör till den svenska sommaren, vilket ställer större krav på däcken. För lågt mönsterdjup minskar körsäkerheten betydligt. Finska biltidningen Tekniikan Maailma uppmärksammade detta i sitt test (TM 16/2016) om bromssträckorna på olika slitna sommardäck. Bromsningen gjordes från en hastighet på 80 km/t.

Enligt testet hade däcken med två millimeters mönsterdjup en bromssträcka som var över tolv meter längre än bromssträckan på nya däck. Det betyder att bilen med slitna däck hade cirka tre billängder längre bromssträcka än bilen med nya sommardäck, med ett mönsterdjup på sju millimeter. Bilen med dåliga däck hade fortfarande en hastighet på 45 km/t när bilen med nya däck hade stannat. I testet fanns även med ett nytt dubbfritt vinterdäck som på vått underlag hade till och med sämre bromssträcka än det sämsta sommardäcket.

Bilen med sommardäck med två millimeters mönsterdjup hade cirka tre billängder längre bromssträcka än bilen med nya däck, med sju millimeters mönsterdjup.

För att det ska vara enkelt att ha koll på mönsterdjupet har Nokian Tyres utvecklat en slitage- och vattenplaningsvarnare som ökar säkerheten. Slitagevarnaren (Driving Safety Indicator, DSI) finns på mitten av slitbanan och visar återstående mönsterdjupet i millimeter. Vattenplaningsvarnarens vattendroppssymbol försvinner när mönsterdjupet är lägre än fyra millimeter. Dessa varnare finns på alla Nokian Hakka sommardäck.

Hitta rätt sommardäck

Är dina sommardäck i bra skick? Kolla åtminstone detta

  1. Kolla mönsterdjupet. Enligt lagen ska sommardäck ha ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeter. Nokian Tyres experter rekommenderar att mönsterdjupet bör vara minst fyra millimeter. När det är lägre försämras däckets säkerhet betydligt och även risken för vattenplaning ökar.
  2. Kolla däcksidorna och slitbanan. Se över däcket så att det inte finns sprickor, stickskador eller onormala förhöjningar på däcksidorna eller slitbanan. De kan påverka däckets hållbarhet.
  3. Kolla huvudspåren. Eventuella stenar som har fastnat i däckets huvudspår kan skada däcket om de trycks djupare in i däcket. Stenarna kan försiktigt tas bort till exempel med en skruvmejsel.
  4. Kolla slitageformen på däcken. Om hjulinställningen är fel kan däcken slitas ojämnt fortare än normalt. Ojämnt slitna däck försämrar stabiliteten och komforten.
  5. Rotera däck för jämnare slitage. För att undvika ojämnt däckslitage ska man rotera hjulens position. Jämnt slitna däck förbättrar bilens köregenskaper. Drivdäcken slits normalt mer än frirullande däck. Av säkerhetsskäl ska dock de bästa däcken alltid sitta bak.
  6. Kolla lufttrycket. Det är bra att kontrollera lufttrycket regelbundet eftersom rätt lufttryck förbättrar körstabiliteten och förkortar bromssträckan. För lågt lufttryck syns även i plånboken, för lågt lufttryck påfrestar däckets konstruktion och ökar både däckslitaget och bränsleförbrukningen.