Flat Run teknik

Nokian Tyres FRT (Flat Run Technology) är en specialkonstruktion som gör att det går att köra med däcken även utan lufttryck. Vissa biltillverkare använder enbart FRT-däck på sina bilar för att garantera att bilen går att köra till närmaste bilverkstad även efter en punktering.

Konstruktionen på Nokian FRT-produkter är mer robust än normalt. På däckets sida finns en speciell komponent som ökar sidväggens styvhet vid körning utan luft i däcket. Med normalt lufttryck fungerar FRT-däck som vanliga däck.

Körning med Nokian Flat Run däck 

Efter en punktering kan man fortsätta att köra cirka 5 mil med Nokian Flat Run/Run Flat däck med full last. Om bara föraren finns i bilen kan man köra upp till 15 mil med bilen. 

Nokian Tyres rekommenderar att köra högst 80 km/t med ett FRT-däck utan luft. Vid halt väglag rekommenderas max 50 km/t. 

Av säkerhetsskäl kan Flat Run/Run Flat däck enbart monteras på en bil som har ett integrerat system som bevakar lufttrycket eller annan typ av system som varnar när lufttrycket minskar i något däck. Dessutom ska bilen ha ett antisladdsystem.

Efter en punktering kan man fortsätta att köra cirka 5 mil med Nokian Flat Run/Run Flat däck med full last. Om bara föraren finns i bilen kan man köra upp till 15 mil med bilen. 

Nokian Tyres rekommenderar att köra högst 80 km/t med ett FRT-däck utan luft. Vid halt väglag rekommenderas max 50 km/t. 

Av säkerhetsskäl kan Flat Run/Run Flat däck enbart monteras på en bil som har ett integrerat system som bevakar lufttrycket eller annan typ av system som varnar när lufttrycket minskar i något däck. Dessutom ska bilen ha ett antisladdsystem.

Lagning av Flat Run däck tillverkade av Nokian Tyres 

Däck med den här konstruktionen kan på slitbanan lagas (exempelvis en spik som har fastnat osv.) med hjälp av en tubeless lagning om man är 100 % säker på att man inte har kört med däcket med avsevärt för lågt lufttryck eller helt tom med luft. Däcket ska kontrolleras mycket noga både ut- och invändigt för att upptäcka om man har kört med för lågt lufttryck. 

Rent allmänt kan redan en kort körsträcka med för lågt lufttryck leda till att området mellan sidväggens förstärkningskomponent och stommen släpper, vilket är svårt att upptäcka. 

På grund av säkerhetsskäl rekommenderar vi inte en lagning av ett däck med misstänkta skador utan däcket ska ersättas med ett nytt däck. 

Den här lagningsrekommendationen gäller däck upp till hastighetsklassen H. När det gäller däck i högre hastighetsklasser (V / W / Y) rekommenderar vi ingen lagning alls.

Frågor och svar om Flat Run

Hur kan jag se om lufttrycket är för lågt?
Vi rekommenderar Flat Run däck till alla fordon som har ett TPMS-system som bevakar lufttrycket. Det här systemet kräver Flat Run däck för att föraren ska kunna upptäcka om däcket punkteras.

Vad är skillnaden mellan Nokian Tyres Flat Run system och liknande system från andra tillverkare? Nokian Flat Run däck kan monteras på vanliga fälgar. Produkter från många andra tillverkare kräver specialfälgar.

Kan Flat Run däck och system monteras på vilka bilar som helst?
Rent tekniskt kan Flat Run monteras på vilka fordon som helst. Vi rekommenderar dock att den här typen av däck används endast på bilar som är utvecklade för dessa däck. Dessutom rekommenderar vi att ett TPMS-system som bevakar lufttrycket ska användas tillsammans med Flat Run däck.

Var kan jag montera Flat Run däck på min bil?
De flesta däckverkstäder monterar Flat Run däck. Nollställningen av bevakningssystemet som bevakar lufttrycket ska däremot göras hos bilåterförsäljaren.

Går det att laga ett skadat Flat Run däck?
Har man kört med en Flat Run däck utan luft rekommenderar vi att däcket ska bytas till ett nytt, även om körsträckan är kort. Om exempelvis en spik har punkterat slitbanan och det fortfarande finns luft i däcket så kan det lagas på samma sätt som vanliga däck utan innerslang. Vi rekommenderar dock starkt att skaffa ett nytt däck eftersom en lagning inte är lika hållbar. Om punkteringen ligger på däckets innervägg eller skuldra ska däcket inte lagas.

Punktering på däck i hastighetsklasser V/W/Y ska inte lagas.
Hur långt går det att köra med Flat Run däck efter en punktering? Med Nokian Run Flat/Flat Run däck kan man fortsätta att köra cirka 5 mil med full last efter en punktering. Om bara föraren finns i bilen kan man köra upp till 15 mil med bilen.  Maxhastigheten är 80 km/t, men vid halt väglag rekommenderas max 50 km/t.

Flat run däck väger mer än vanliga däck – påverkar det bränsleförbrukningen?
Även om Flat Run däck väger lite mer än vanliga däck så slipper man reservdäcket, vilket minskar fordonets totalvikt och därför har Flat Run däcken en liten påverkan på bränsleförbrukningen och köregenskaperna.