Läs mer om testar i krävande nordiska förhållanden

Produkterna har klarat krävande tester som är skräddarsydda för olika användningsändamål vilket gör däcken både säkra och tillförlitliga. Det är också dessa faktorer som har bidragit till Nokian Tyres framgång.

Ladda ner en broschyr

Testcentret i Ivalo ”White Hell”

Över hälften av Nokian Tyres produktutvecklingskostnader används till produkttester. Det räcker inte enbart att testa produkter i laboratorieförhållanden utan Nokian Tyres testar sina produkter även i naturliga miljöer för att de ska fungera väl i svåra och varierande förhållanden.

I finska Lappland, ovanför Polcirkeln i Ivalo, finns ett 700 hektar stort testcenter där produktutvecklings- och testteamen testar däck. På testcentret i Ivalo simuleras extrema situationer som kan förekomma under vinterkörning från november till maj, dag och natt. Det finns fler än 20 testbanor på testcentret i Ivalo, över 10 mil testbanor som underhålls ständigt. På testbanorna testas bland annat köregenskaper på snö och is samt däckens accelerations- och inbromsningsegenskaper.

På testcentret i Ivalo finns över 20 testbanor. Den sammanlagda längden på alla testbanor som underhålls hela vintern är över 10 mil. På banorna testas bland annat köregenskaper på snö och is samt däckens broms- och accelerationsegenskaper. Nokian Tyres är världens ledande expert på nordiska förhållanden, mycket tack vare den omfattande testverksamheten i Lappland.

Vinterdäck testning i toppen

Nokian Tyres vinterkompetens har sitt ursprung i hjärtat av det finska Lapplandet.

Från Europas metropoler är det långt till Nokian Tyres testcenter i Ivalo. Cirka 30 mil norr om Polcirkeln, mitt i ödemarken, ligger White Hell, den arktiska kusinen till den tyska Nürnburgring Grüne Hölle.

Nokian Tyres startade år 1986 sitt testcenter på stället där däckegenskaperna verkligen kan utsättas för hårda prövningar. På testcentret i Ivalo arbetas under extrema förhållanden, det är mycket kallt och is samt snö överallt.

Vägen som slingrar sig i fjällterrängen tar slut vid en port. Bakom den öppnar sig en modern värld som ständigt utvecklar sig och där man testar bildäck. Servicebyggnader, bilar av olika märken, teknik och hjälpmedel och förstås, proffstestare i sitt arbete.

Testcentrets rykte som ett skoningslöst och högtekniskt ställe växer ständigt.

- Allt fler internationella motortidningar gör testbesök hos oss. De äter inte resurser från Nokian Tyres egen produktutveckling, utan är en naturlig del av vår verksamhet här i arktiska förhållanden, berättar testchef Petri Peltoniemi.

Unik och flexibel

Målet för Nokian Tyres, föregångare när det gäller säkerhet, är att utveckla ännu mer bättre och pålitliga vinterdäckmodeller. En av de viktigaste framgångsfaktorerna är testcentret i Ivalo, Nokian Tyres egen hemmaplan, en unik helhet och vaggan för vinterdäckkunnandet.

På de noga planerade banorna och vägarna testas bildäck noggrant i så jämna förhållanden som möjligt.

I Ivalo utsätts varje vinterdäck för flera timmars tester som bland annat omfattar inbromsningar, accelerationer, runda banor, slalom, branta backar på snö och is. Det utmanande målet är att skilja de bästa däcken från bra däck och möjliggöra att de kommande vinterdäcken får världens bästa säkerhetsegenskaper.

− Testcentret i Ivalo är ett utmärkt ställe. Ingen testmaskin eller tester inomhus kan övervinna tester i dessa förhållanden, säger Matti Morri, chef för Nokian Tyres tekniska kundservice.

"Testcentret i Ivalo är ett utmärkt ställe. Ingen testmaskin eller tester inomhus kan övervinna tester i dessa förhållanden."
Matti Morri, Chef för tekniska kundservice, Nokian Tyres plc


Morri vet vad han pratar om. Han har jobbat med däck i över tjugo år och har under årens lopp varit värd för utbildnings- och lanseringsbesök i Ivalo för Nokian Tyres utländska återförsäljare.

− Mitt jobb är mycket intressant och internationellt. Dessutom har jag under årens lopp blivit väl bekant med alla aktiviteter som händer på testbanan. Exempelvis underhållet av banorna kräver överraskande mycket arbete. Här görs långa arbetsdagar och själva testkörningen omfattar bara en liten del av arbetsdagen.

Peltoniemi understryker samma. Förhållanden som gör det möjligt att skapa jämförbara resultat kommer inte av sig själv eller genom att sitta och vänta. Förhållandena i Ivalo kräver allas yttersta kompetens och fullständig engagemang.

- När vädret är riktigt dåligt måste servicegruppen börja arbeta med underhållet av banor redan tidigt på morgonen och fortsätta till sent på kvällen. På testcentret i Ivalo är vi flexibla efter behov. När säsongen är som mest aktiv arbetar vi sju dagar i veckan.

Läs mer: