Bakom kulisserna på produktutvecklingen:

Över hundra däckproffs utvecklade Nokian Hakkapeliitta 9

Nokian Tyres lanserade sin flaggskeppsprodukt Nokian Hakkapeliitta 9 för personbilar och Nokian Hakkapeliitta 9 SUV för stadsjeepar i januari 2017. Tiden som krävs för att utveckla ett nytt däck varierar men det kan ta mer än fyra år.

Över hundra däckproffs utvecklade Nokian Hakkapeliitta 9

Det var en stor utmaning att utveckla ett bättre däck än föregångaren, flerfaldiga testvinnaren Nokian Hakkapeliitta 8. Målen var högt ställda redan från början, att utveckla ett säkert däck med stabila köregenskaper och med ett extremt bra grepp på is. Det nya däcket ska även minska bilens bränsleförbrukning och uppfylla kraven i nordiska och ryska dubblagstiftningar. Vårt utvecklingsarbete blev lyckat, det nya däcket ger förstklassiskt bromsgrepp på is och kompromisslösa samt balanserade köregenskaper i alla förhållanden.

Dubbla dubbar ger unikt grepp

Den mest revolutionära nyheten på Nokian Hakkapeliitta 9 är det funktionella dubbkonceptet med två olika typer av dubbar.

– Som första däcktillverkare i världen har vi utvecklat ett vinterdäck med två olika typer av dubbar, en typ av dubb i mitten av slitbanan och en annan typ av dubb i däckets skuldror. Det var en lång process att utveckla rätt typ av dubbar. Resultatet blev det patenterade dubbkonceptet med två olika typer av dubbar på Nokian Hakkapeliitta 9. Dubbarna i mitten av slitbanan ger utmärkt grepp rakt fram vid inbromsning och acceleration och dubbarna i däckets skuldror ger förstklassiskt sidogrepp på isiga och snöiga vägar, berättar Mikko Liukkula, Development Manager på Nokian Tyres.

Båda dubbtyperna av hög kvalitet greppar effektivt på is och ger säkra köregenskaper även i extrema vinterförhållanden. Utöver de två olika typer av dubbarna har det nya däcket dubbkonceptet Eco Stud 9. Det nya konceptet minskar både vägslitage och däckljud.

28 olika mönster testades

Totalt över 28 olika slitbanor testades för att optimera prestandan för Nokian Hakkapeliitta 9. Slutresultatet var ett ännu bättre mönster som ger bättre snögrepp och vinteregenskaper än vad konkurrenterna kan erbjuda. Däcket har också en ny typ av miljövänlig gummiblandning som enligt våra tester ger upp till 6% bättre bromsgrepp på våt asfalt. Det nya däcket har även det lägsta däckljudet och bränsleförbrukningen av alla dubbdäck i produktfamiljen.

– När vi startade produktionen av det nya däcket så var utmaningen större än tidigare. Sortimentet av Nokian Hakkapeliitta 9 och Nokian Hakkapeliitta 9 SUV är det mest omfattande för en enskild produktfamilj i vårt företags historia. Sortimentet omfattar över 100 produkter, säger Liukkula.

"När vi startade produktionen av det nya däcket så var utmaningen större än tidigare. Sortimentet av Nokian Hakkapeliitta 9 och Nokian Hakkapeliitta 9 SUV är det mest omfattande för en enskild produktfamilj i vårt företags historia. Sortimentet omfattar över 100 produkter."
Mikko Liukkula, Development Manager på Nokian Tyres

En av de mest intressanta faktorerna i produktutvecklingen är att även om allt planeras mycket noga så kan man inte kalkylera hur ett nytt däck kommer att prestera, det kan endast praktiska tester visa. Våra testförare testkörde de nya däcken under flera vintrar på vårt testcenter White Hell och totalt gjordes över 2 800 tester.

Nokian Tyres testcenter, Ivalo

Resultat av över hundra däckutvecklares arbete

Nokian Tyres produktion kunde snabbt tillverka prototypdäck för tester, vilket var möjligt tack vare våra engagerade proffs i våra fabriker. Vår produktion har lyckats hålla en hög kvalitet på våra högtekniska produkter, vilket gör att vi kan erbjuda våra kunder vinterdäck av högsta kvalitet och extrem vintersäkerhet.

– Över hundra däckproffs var inblandade i utvecklingen av Hakkapeliitta 9. Samarbete är den viktigaste kompetensen under ett krävande utvecklingsarbete av ett nytt däck. Framgångsrik däckutveckling är mycket belönande och efter utvecklingen av ett nytt däck kommer alltid en period då vi känner för att det inte går att göra ett bättre däck. Hur som helst, utvecklingen av nya däck fortsätter kontinuerligt, berättar Liukkula.

"Framgångsrik däckutveckling är mycket belönande och efter utvecklingen av ett nytt däck kommer alltid en period då vi känner för att det inte går att göra ett bättre däck."
Mikko Liukkula, Development Manager på Nokian Tyres

Vi har tillsammans utvecklat ett unikt dubbdäck som gör körningen mer komfortabelt och säker i krävande nordiska förhållanden.