Elektriska superbilen Toroidion fortsätter med sina bantester och sitt utvecklingsarbete tillsammans med Nokian Tyres

I september 2015 demonstrerade 1MW Toroidion konceptbil sin nya drivlina på ett evenemang på Nokian Tyres testbana i Nokia, Finland. Efter lanseringen på utställningen Top Marques i Monaco har Toroidion 1MW Concept överraskat världen med sin teknologi och prestanda.

För närvarande har den revolutionära superbilen Toroidion Nokian zLine UHP-däck (dimension 295/30 R19) som ger bilen superbra köregenskaper i höga hastigheter. Det utmanande utvecklingsarbetet och testerna fortsätter.

− Vi fortsätter att utveckla våra UHP-däck vidare för att de ska matcha Toroidions höga prestanda och samtidigt maximera greppet och köregenskaperna, berättar Jarno Röytiö, utvecklingschef på Nokian Tyres.

Omfattande kunnande

Medier som deltog på evenemanget på testbanan var imponerade när de såg superbilen i aktion. Pasi Pennanen, vd för Toroidion Ltd. klev in i bilen, stängde dörren, greppade på ratten och gasade iväg på Nokian Tyres testbana. Beskådarna var imponerade över bilens prestanda, acceleration och köregenskaper.

− Tack vare Nokian Tyres kunskaper om körning i speciella förhållanden, till exempel på is i över 300 km/h, gav Nokian Tyres däck vår bil utmärkt grepp och fina köregenskaper, säger Pasi Pennanen.

Bästa möjliga teknik från Finland

Den i Finland byggda konceptbilen 1MW Toroidion är världens effektivaste elbil med en unik, patenterad drivlina som kan revolutionera elbilsmarknaden världen över. Det som gör drivlinan så speciell är att den kan anpassas till elbilar av alla storlekar: från superbil till familjebilar eller motorcyklar.

Superbilens effekt är hisnande en megawatt eller 1,341 hästkrafter. Toroidions kaross är av kolfiber och bilen är fyrhjulsdriven mer fyra elmotorer, varav två på 200 kilowatt fram på bilen och två på 300 kilowatt bak på bilen. Bilen har ingen växellåda. Batteriet går längs hela bilen. I utvecklingen av bilen har även använts 3D-teknik, till exempel bilens speglar och dörrarnas handtag på insidan är utvecklade med hjälp av 3D-modellering.

Läs mer: www.toroidion.com/