
Att köra med rätt däcktryck är bättre både för dina däck och för säkerheten i trafiken. Här är hur du kontrollerar däcktrycket i däcken och varför sommar- och vinterdäck har olika rekommenderade tryck.
Vad är det rekommenderade däcktrycket för sommar- och vinterdäck?
Temperaturen påverkar däcktrycket mycket. Vi rekommenderar att du följer bilens rekommenderade tryck för sommardäck. För vinterdäck bör du lägga till 0,2 bar över sommarrekommendationen eftersom trycket sjunker med cirka 10 kPa (0,1 bar) för varje 10 graders temperaturskillnad. Tänk på att temperaturen i ett varmt garage kan vara upp till 30 °C högre än utomhus. Om du mäter trycket inne blir det för lågt för utetemperaturen.
Exempel: Om det är +20 °C i garaget och -10 °C ute, måste du lägga till 30 kPa (0,3 bar) extra för att få rätt tryck utomhus.
Hur kontrollerar du däcktrycket?
Alla bilägare tjänar på att veta hur man kontrollerar däcktrycket och använder en tryckmätare. Fördelarna med rätt däcktryck är jämnt slitage, mindre buller, bättre prestanda och säkerhet, lägre bränsleförbrukning och längre livslängd. Rätt lufttryck är avgörande för optimal körning och trygghet på vägen. Korrekt pumpade däck ger en smidig och säker körupplevelse.
Så här gör du med en däcktrycksmätare:
1. Börja med bilens rekommenderade tryck – du hittar det i instruktionsboken eller på etiketten på b-stolpen vid förardörren.
2. Mät trycket när däcken är kalla. Körning värmer upp däcken, så vänta en stund om du har kört nyligen.
3. Ta bort ventilhatten och sätt på tryckmätaren. Det finns olika typer av mätare, så lär dig hur din fungerar för att få rätt värde.
4. Tryck på mätaren – du hör ett pysande ljud. När det slutar, läs av värdet och jämför med rekommendationen.
5. Justera trycket med en kompressor om det behövs. Du hittar kompressor och mätare på bensinstationer.
6. Upprepa för alla fyra däck – och glöm inte reservdäcket.
Mer säkerhet och längre livslängd med rätt däcktryck
Förutom att hålla rätt däcktryck bör du se till att däck med rotationsriktning är monterade korrekt. Pilarna på däcksidan visar rullriktningen.
För att förlänga däckens livslängd kan du rotera däcken mellan fram- och bakaxel var 4 800–8 000 km. Detta kallas däckrotation och gör att däcken slits jämnare.
Vinterdäck som är märkta med symbolen Three-Peak Mountain Snowflake (3PMSF) bör köras in försiktigt. Undvik kraftiga accelerationer och inbromsningar och ta det försiktigt genom kurvor under de första 500–1 000 km. En mjuk inkörning gör att dubbarna fäster ordentligt och stannar kvar i däcket.
Ta hand om dina däck och förbättra trafiksäkerheten genom att använda rekommenderat däcktryck och kom ihåg att utetemperaturen påverkar trycket. När det är dags att byta däck – besök din lokala Nokian Tyres-återförsäljare för premium vinter- och sommardäck
Kom ihåg att det är förarens ansvar att se till att däcken är säkra och lämpliga för fordonet samt att följa fordonstillverkarens riktlinjer för korrekt användning och underhåll. Kontakta din närmaste Nokian Tyres återförsäljare eller fordonstillverkare för specifika råd.


