ons oktober 3 12:00 2018 i kategorierna Produktmeddelanden, Företagsnyheter

Att enbart kolla mönsterdjupet garanterar inte att dina vinterdäck är säkra

Innan du byter till vinterdäck på din bil så kom ihåg att kontrollera mönsterdjupet på däcken. Om du har dubbdäck så se över hur många av dubbarna som sitter kvar. Du kan lära dig att byta hjul själv, men det kräver fokus. Om du gör jobbet slarvigt så kan det skada både dina däck och din bil.

Att enbart kolla mönsterdjupet garanterar inte att dina vinterdäck är säkra

Bra tips är att kontrollera i vilket skick dina vinterdäck är i god tid innan det är dags att montera dem på bilen. Det finns speciella mätstickor för mätning av mönsterdjupet, men man kan också använda en tumstock. Enligt lagen ska vinterdäck ha ett mönsterdjup på minst tre millimeter men Nokian Tyres rekommenderar ett mönsterdjup på minst fyra millimeter. Alla Nokian Tyres däck har en slitagevarnare som tydligt visar hur många millimeter av mönsterdjupet som finns kvar.

Bra mönsterdjup behövs speciellt vid körning på slaskiga vägar. På halt underlag spelar däckets lameller och dubbar en viktig roll.

Kontrollera dubbslitaget

När dubbarna slits jämnt blir säkerheten bättre och däcken håller längre. Enligt reglerna får antalet dubbar inte variera mer än 25 procent mellan de fyra däcken.

– Kontrollera hur många dubbar som finns kvar på däcket samt dubbutsticket, alltså hur högt ut dubbarna står från slitbanan. Dubbutsticket brukar öka på drivdäcken, på en framhjulsdriven bil brukar framdäcken ha högre dubbutstick än bakdäcken. Dubbutsticket kan jämnas ut genom att skifta framdäcken bak och tvärtom med jämna mellanrum, säger Emil Sundholm, Product Manager på Nokian Tyres Sweden.

Enligt finska trafiksäkerhetsverket Trafi kan det ofta finnas stora skillnader mellan däcken. Slutsatsen i Trafis rapport ”Skillnaderna i skicket på dubbdäck som riskfaktor” är att dubbdäck ska skiftas från fram till bak och tvärtom oftare på grund av dubbutsticket och dubbslitaget än på grund av mönsterdjupet.

De flesta svenskar kör med dubbdäck på vintern. Mildare vintrar och barmarksförhållanden gör att dubbdäck slits fortare än tidigare när vintrarna var kallare. Dessutom är framhjulsdrivna bilar tyngre och motoreffekten har ökat. Även aggressivt körsätt ökar däckslitaget.

På dubbfria vinterdäck baseras vintergreppet på slitbanan och materialen i slitbanan. Istället för dubbarna ska bilägare som kör med dubbfria vinterdäck utöver mönsterdjupet kontrollera hur lamellerna ser ut. Däckets skarpa lamellkanter och den mjuka gummiblandningen skapar vintergrepp på dubbfria vinterdäck. Om lamellerna är låga och lamellkanterna runda, samt om däcket är hårt istället mjukt så ger det dåligt vintergrepp.

Rätt lufttryck före montering

När nätterna börjar bli frostiga är det dags att montera vinterdäck på bilen. Vägarna kan då vara hala tidigt på morgonen speciellt på skuggiga ställen.

Monterar du hjulen själv så ska du ta det lugnt och inte stressa. Gör du fel så kan något av däcken skadas och är inte hjulmuttrarna ordentligt åtdragna så kan hjulet lossna under körning.

Däck med pilformat mönster har en bestämd rullriktning. Mönstret på den här typen av däck är utformat så att det ger bästa möjliga köregenskaper i krävande vinterförhållanden när däcket rullar åt rätt håll. Även dubbutsticket kan öka mer än vanligt om däckets rullriktning är fel.

– Lufttrycket på vinterdäck bör kontrolleras och justeras innan de monteras på bilen. Det vanliga är att man först monterar däcken och därefter åker till bensinstationen för att kontrollera lufttrycket. Risken är att om ett eller fler däck har alldeles för lågt lufttryck när de monteras på bilen så kan de skadas när man kör till bensinstationen, varnar Emil Sundholm.

Årets Däckrazzia som genomfördes i augusti visar att drygt sju av tio tillfrågade förare hade inte mätt däcktrycket den senaste månaden eller vet inte när det gjordes senast. Var femtonde kontrollerad bil (6,7 procent) hade så dåligt lufttryck i minst ett däck att det nästan kan betraktas som punktering. 

Om dina fälgar har koniska muttrar så ska konen vara riktad inåt.

Även om ett hjulbyte innehåller många moment så kan man förstås lära sig att göra jobbet själv. Om du är nybörjare så be någon som kan byta hjul att visa dig först hur man gör.

Om du känner dig osäker är det bäst att låta en däckverkstad göra jobbet professionellt.

– Det är inte helt lätt att byta hjul på nyare bilar. Däcken har blivit större och tyngre vilket gör det tungt att lyfta på dem. Hos oss på Vianor kontrollerar vi däcken noga innan vi monterar dem på bilen och att själva monteringen sker på rätt sätt. Det garanterar att våra kunder har alla förutsättningar att kunna köra säkert i krävande vinterförhållanden, säger Tomas Jansson, produktchef personbilsdäck och fälgar på Vianor.

Att komma ihåg när du byter däck själv 

  • Det finns speciella mätstickor för mätning av mönsterdjupet, men man kan också mäta med en tumstock. Enligt lagen ska vinterdäck ha ett mönsterdjup på minst tre millimeter men Nokian Tyres rekommenderar ett mönsterdjup på minst fyra millimeter
  • Alla Nokian Tyres däck har en slitagevarnare som visar hur många millimeter av mönsterdjupet som finns kvar
  • Du behöver ha ett bra fälgkors, momentnyckel och domkraft. Bilens originaldomkraft är inte avsedd för återkommande däckbyten
  • I bilens instruktionsbok anges lyftpunkterna för domkraften på bilen och rekommenderat lufttryck. Vinterdäck bör ha 0.2 bar högre lufttryck än sommardäck
  • Underlaget för hjulbyte ska vara platt och jämnt
  • Om din bil har aluminiumfälgar så ska hjulbultarna efterdras efter 10-20 mils körning
  • Skifta hjulen fram till bak och tvärtom efter 600 – 800 mils körning för jämnare slitage

Mer information: www.nokiantyres.se

Emil Sundholm, Product Manager, tel. 08 474 74 64, [email protected]

Tomas Jansson, produktchef personbilsdäck och fälgar, tel. 0512 798027, [email protected]