tor november 28 02:50 2019 i kategorierna Produktmeddelanden, Företagsnyheter

Isgreppsmärkningen underlättar däckvalet och förbättrar trafiksäkerheten: EU:s däckmärkning uppdateras – ökar vintersäkerheten och miljövänligheten

EU:s nya kommande däckmärkning är särskilt bra för nordiska konsumenter då den även kommer att innehålla information om däckets is- och snögrepp. Egenskaperna som fordras i krävande vinterförhållanden anges inte på den nuvarande däckmärkningen. Syftet med däckmärkningen är att få konsumenterna att välja däck som är mer bränsleeffektiva, säkra och tysta. Den nya däckmärkningen som kommer att underlätta konsumenternas val av vinterdäck träder i kraft i maj 2021.

Den ständigt ökande däckförsäljningen på nätet och bilimporten har ökat användningen av vinterdäck för centraleuropeiska vinterförhållanden i Norden, vilket har försämrat trafiksäkerheten på vintern. Det är svårt för bilägaren att se om ett vinterdäck är avsett för nordiska eller centraleuropeiska förhållanden. EU har nu kommit överens om att uppdatera däckmärkningen om bränsleeffektivitet och egenskaper. Den nya märkningen gör det enklare att jämföra olika däcktyper och gör det lättare att köpa rätt typ av däck i nätbutiken.

Enligt den nuvarande EU-märkningen ska alla däck för personbilar och lätta lastbilar ha ett klistermärke som anger däckets våtgrepp, externt däckljud och bränsleeffektivitet. På lastbilsdäck krävs inget klistermärke men uppgifterna ska vara lättillgängliga vid däcket hos däckhandlaren. Den viktigaste egenskapen för vinterdäck i Norden är isgrepp men den nuvarande däckmärkningen innehåller inga uppgifter om det.

– Uppgifterna på den nuvarande däckmärkningen är vilseledande för konsumenterna. Den nya däckmärkningen kommer även att ha information om däckets isgrepp vilket gör det lätt att se om däcket passar för nordiska förhållanden. I praktiken kommer den nya märkningen att ha uppgifterna om is- och snögreppet enligt internationella standarder. Den nya däckmärkningen rättar till felet som EU gjorde tidigare när den nuvarande märkningen togs i bruk, säger Jarmo Sunnari, ansvarig direktör för internationella standarder på Nokian Tyres.

Enklare att köpa däck

Nordiska vinterdäck är speciellt utvecklade för att ge bra is-och snögrepp. I Centraleuropa är vintrarna våta och där är den viktigaste egenskapen ett bra våtgrepp. Den här egenskapen räcker inte till här i Norden.

– Säkerhetsinformationen om våtgreppet på däckmärkningen innehåller inga uppgifter om nordiska vinterförhållanden. Våtgreppsklassificeringen berättar ingenting om däcket passar för nordiska vinterväglag, men för att kunna köra säkert är det viktigt att kunna köpa rätt typ av däck för våra förhållanden, förklarar Jarmo Sunnari.

– Det största problemet idag är att alla däck som marknadsförs som vinterdäck inte passar för alla vinterförhållanden. Däck för centraleuropeiska vinterförhållanden är helt annorlunda än däck för nordiska vinterförhållanden. Isgrepp och våtgrepp på ett däck är helt motsatta egenskaper. Om konsumenten bara tittar på däckets våtgreppsegenskaper som anges på däckmärkningen i dag så är risken stor att man köper fel typ av vinterdäck, säger Jarmo Sunnari.

Den nya isgreppsmärkningen krävs i början bara på personbilsdäck. Märkningen grundar sig på ett isgreppstest som för närvarande är under standardisering hos International Organization for Standardization (ISO). Endast däck som är utvecklade för nordiska vinterförhållanden kommer att klara testet.

Nokian Tyres har haft ett nära samarbete med nordiska myndigheter och beslutsfattare kring uppdateringen av däckmärkningen.

– Det finska och nordiska samarbetet mellan industrin och myndigheterna för att påverka beslutsfattarna i Bryssel har haft en enorm betydelse. Finlands Traficom och Trafikministeriet har ständigt hållit frågan aktuell. Även flera svenska och finska EU-parlamentsledamöter har drivit frågan framåt i EU. Finland utnyttjade även sitt EU-ordförandeskap för att snabba på beslutet, berättar Jarmo Sunnari.

EU:s däckmärkning:

Däck för personbilar och lätta lastbilar har en EU-märkning (klistermärke) om våtgrepp, externt däckljud och bränsleeffektivitet.

Det uppdaterade klistermärket kommer även att innehålla information om däckets is- och snögrepp.

Det nya klistermärket kommer att förbättra konsumentens möjlighet att jämföra egenskaperna på olika däckmodeller och underlätta köp av däck på nätbutiken.

Uppgifterna om däckets is- och snögrepp kommer att finnas på alla dubbfria vinterdäck. Den nya däckmärkningen gäller inte dubbdäck.

Den nya märkningen börjar gälla den 1 maj 2021.

EU:s nya däckmärkning. I bildens nedre del syns illustrationerna för extern däckljud, snögrepp och isgrepp.

BILD: EU:s nya däckmärkning. I bildens nedre del syns illustrationerna för extern däckljud, snögrepp och isgrepp.

Läs mer:

EU:s däckmärkning

ETRMA (European Tyre & Rubber Manufacturers’ Association) welcomes the provisional agreement on the review of the european tyre labelling regulation

Mer information:

Jarmo Sunnari, Senior Manager, Standards, Regulations and Approvals. Tel +358 10 401 7975, [email protected]