DE TRE KLASSIFICERINGSKRITERIERNA FÖR DÄCKMÄRKNING
Klassificeringskriterierna underlättar och styr däckvalet. Den standardiserade klassificeringsinformationen kan anges på ett klistermärke som finns på däckets slitbana eller på ett annat sätt.
Klassificeringskriterierna underlättar och styr däckvalet. Den standardiserade klassificeringsinformationen kan anges på ett klistermärke som finns på däckets slitbana eller på ett annat sätt.
Den nya däckmärkningen gör det enklare att välja däck. Även om den gör det enklare att jämföra olika däckmodeller så ska man även inhämta information från: Kunnig däckverkstad, däcktester i motortidningar och däcktillverkare.
Sedan drygt ett år ska nya däck ha EU:s däckmärkning, vilket ska göra det lättare att jämföra däck. Många däckköpare har fortfarande dålig koll på vad däckmärkningen visar.
När det gäller vinterdäck hjälper inte däckmärkningen nordiska konsumenter. Den kan till och med leda fel och äventyra trafiksäkerheten. Däckmärkningen gäller dubbfria vinterdäck, men inte dubbdäck.
Vid köp av däck ska man välja däck som är utvecklade för de förhållanden där man kör mest. Det här är speciellt viktigt vid köp av vinterdäck.
Den nya däckmärkningen gäller däck, tillverkade efter den 1 juli 2012, till följande fordon som har godkänts för trafik på allmänna vägar: personbilar, 4x4 bilar, lätta lastbilar samt däck till lastbilar och bussar.
All feedback behandlas noga och en del publiceras på den här sidan. Vi lägger in texterna utan att redigera dem, men vi tar bort kundens person- och kontaktuppgifter.