EU-däckmärkning

Säkerhet, ekonomi och miljöeffektivitet

EU:s nya däckmärkning, som träder i kraft från och med november 2012, kommer att underlätta valet av däck. Däckmärkningen kommer att fungera ungefär på samma sätt som energieffektivitetsmärkningen för hushållsmaskiner. Syftet med däckmärkningen är att man ska välja däck med bättre kvalitet och därmed också mer säkra däck. När däckmärkningen träder i kraft går det att tydligt se klassificeringsmärkningen på all informationsmaterial om däck och på alla försäljningsställen.

De tre klassificeringskriterierna för däckmärkning

Klassificeringskriterierna underlättar och styr däckvalet. Den standardiserade klassificeringsinformationen kan anges på ett klistermärke som finns på däckets slitbana eller på ett annat sätt.

De mest populära artiklarna

Nokian Tyres och den EU-däckmärkning

Den nya däckmärkningen gör det enklare att välja däck. Även om den gör det enklare att jämföra olika däckmodeller så ska man även inhämta information från: Kunnig däckverkstad, däcktester i motortidningar och däcktillverkare.

EU:s däckmärkning underlättar däckvalet

Sedan drygt ett år ska nya däck ha EU:s däckmärkning, vilket ska göra det lättare att jämföra däck. Många däckköpare har fortfarande dålig koll på vad däckmärkningen visar.

Vad däckmärkningen inte berättar?

När det gäller vinterdäck hjälper inte däckmärkningen nordiska konsumenter. Den kan till och med leda fel och äventyra trafiksäkerheten. Däckmärkningen gäller dubbfria vinterdäck, men inte dubbdäck.

Nordiska förhållanden

Vid köp av däck ska man välja däck som är utvecklade för de förhållanden där man kör mest. Det här är speciellt viktigt vid köp av vinterdäck.

Bra att veta

Den nya däckmärkningen gäller däck, tillverkade efter den 1 juli 2012, till följande fordon som har godkänts för trafik på allmänna vägar: personbilar, 4x4 bilar, lätta lastbilar samt däck till lastbilar och bussar.