FacebookInstagramLinkedInmenu-iconicon-playscroll-downsearchTwitterShapeYouTube
Menu
tis september 17 10:40 2019 i kategorierna Produktmeddelanden, Företagsnyheter

Ökad risk för vattenplaning på hösten – däckets mönsterdjup och förarens körstil betyder mer än våtgreppsmärkning

Höstens regn ställer sina extra krav på däcken. Enligt Nokian Tyres däckexpert innebär en hög klassificering i EU:s däckmärkning inte automatiskt att risken för vattenplaning minskar.

Ökad risk för vattenplaning på hösten – däckets mönsterdjup och förarens körstil betyder mer än våtgreppsmärkning

På hösten blir kvällarna mörkare och det regnar mer. Vägspåren fylls med vatten och kan stanna kvar i spåren långt efter att det har slutat regna, vilket ökar risken för vattenplaning.

När däckets mönster inte hinner tränga undan vatten mellan däcket och vägen bildas en vattendyna under däcken. De förlorar sitt grepp och bilen går inte att styra. Vattenplaning kan överraska även en erfaren bilförare och det är nästan omöjligt att öva på hur man ska hantera vattenplaning.

Kolla däcken och lufttrycket

Däck av hög kvalitet med bra mönsterdjup minskar risken för vattenplaning.

– Bra däck minskar risken för vattenplaning. Om mönsterspåren är slitna så kan däcket inte lagra lika mycket vatten som spåren på ett nytt däck, säger Emil Sundholm, Product Manager på Nokian Tyres Sverige.

En jämförelse i finska biltidningen Tekniikan Maailma (5/2019) visar att ett sommardäck med 3-4 millimeters mönsterdjup har betydligt sämre köregenskaper än ett nytt däck med sju millimeters mönsterdjup. I testet började bilen med nya däck vattenplana i en hastighet på 83,1 km/h medan bilen med slitna däck började vattenplana i 61,2 km/h. I båda fallen var det tio millimeter vatten på teststräckan.

Se upp för vattenplaning

För att minska risken för vattenplaning bör du inte köra med däck som har ett mönsterdjup under fyra millimeter. Nokian Tyres däck har en slitagevarnare (DSI – Driving Safety Indicator) som tydligt visar hur mycket av mönsterdjupet som finns kvar.

Nya sommardäck minskar även bromssträckan på vått underlag, även om man enligt Emil Sundholm inte ska blanda ihop våtgrepp och bromsegenskaper på våt väg med däckets vattenplaningsegenskaper.

– EU:s däckmärkning visar hur bra våtgrepp ett däck har, hur det uppför sig vid bromsning på våt asfalt. Däckmärkningen berättar ingenting om hur bra vattenplaningsegenskaper ett däck har, säger Emil Sundholm.

Även lufttrycket har en stor betydelse när det gäller risken för vattenplaning. Om lufttrycket är för lågt så finns det en risk att däcket inte kan behålla sin form vilket försämrar förmågan att tränga undan vatten mellan däcket och vägen.

Undvik omkörningar och vattenpölar

Utöver däck av hög kvalitet är det även viktigt hur du kör. Vid regn bör du minska hastigheten något.

– Om det finns stora vattenpölar på vägen ska farten minskas mer radikalt och om möjligt försök köra utanför de vattenfyllda vägspåren, rekommenderar Emil Sundholm.

Försök även låta bli att köra om vid regn. Vid omkörningen måste du köra över de vattenfyllda vägspåren flera gånger vilket ökar vattenplaningsrisken betydligt.

Om bilen ändå börjar vattenplana gör så här: 

  1. Håll dig lugn, gör inga panikartade åtgärder.
  2. Släpp gasen och frikoppla om bilen har en manuell växellåda.
  3. Bromsa inte då det försämrar greppet ytterligare.
  4. Vrid inte på ratten. När hastigheten minskar kan greppet återkomma väldigt snabbt och därför är det viktigt att hjulen är riktade rakt fram och inte åt sidan.

Så här undviker du vattenplaning

Mer information

Emil Sundholm, Product Manager, tel. 08 474 74 64, emil.sundholm@nokiantyres.com