FacebookInstagramLinkedInmenu-iconPinicon-playscroll-downsearchTwitterShapeYouTube
Menu
ons november 28 12:00 2012 i kategori Företagsnyheter

Sverige föregångare på vintersäkerhet på tunga fordon



− Vinterdäckskravet på tunga fordon ökar trafiksäkerheten och framkomligheten avsevärt på vintern eftersom lagen även gäller utlandsregistrerade fordon som är överrepresenterade i alla halkolyckor på vintern, kommenterar Pontus Stenberg, direktör, Nokian Truck Tyres, den nya lagen som ska träda i kraft den 1 januari 2013.

Regeringen beslutade förra veckan om vinterdäckskrav på tunga fordon, förändringen träder i kraft den 1 januari 2013. Det innebär att alla tunga fordon ska ha vinterdäck, eller likvärdig utrustning på drivaxlar under perioden 1 december – 31 mars, när vinterväglag gäller. Nokian Tyres önskar att även Finland skulle följa Sveriges exempel.

− Det är verkligen ett modigt och bra beslut som Sverige har gjort. Beslutet visar att Sverige tar trafiksäkerheten på allvar och det är bra att lagen även gäller utlandsregistrerade tunga fordon som trafikerar i Sverige. Vi har länge önskat att även Finland skulle införa samma typ av lag. Det enda kravet som man ställer i Finland är att tunga fordon ska ha däck med minst 1,6 millimeters mönsterdjup, när kravet i Sverige är 5 millimeters mönsterdjup. Jag hoppas verkligen att även vi i Finland får strängare däckkrav för tunga fordon på vintern, säger Pontus Stenberg.

Utlandsregistrerade lastbilar största problem



Lastbilar som kommer från utlandet och trafikerar i Sverige är det största problemet på vintern. Deras antal på svenska vägar har stadigt ökat år efter år och många av dem har slitna däck. Resultatet blir att de hamnar i diken och fastnar i backarna när det är halt. Detta skapar långa köer och problem för övriga trafikanter.

Undersökningar som Trafikverket och Transportstyrelsen har gjort visar att 95 procent av de tunga fordonen har bra mönsterdjup på drivdäcken. När det gäller utländska tunga fordon som hamnat i diken så hade nästan hälften av dem dåliga däck.

De flesta svenska åkerier brukar montera nya däck på sina fordon på hösten, strax före vintern, för att få bästa möjliga vintergrepp när halkan kommer.

Viktigt med bra däck både på dragbilen och släpvagnen



− Även släpvagnen ska ha bra däck på vintern. Det vanliga är att enbart dragbilen får nya däck eller regummerade däck på hösten. För att få ett säkert vintergrepp är det viktigt att ha rätt typ av vinterdäck med öppet mönster och M+S märkning. Köregenskaperna på lastbil med släp som har bra däck för vinterförhållanden är betydligt bättre än på ekipage som har slitna däck. Bromssträckan blir betydlig kortare, accelerationen sker fortare och det är lättare att kontrollera ekipaget, säger Stenberg.

Vintertestet för tunga fordon, som Nokian Tyres arrangerade i Ivalo, Finland i mars, visar tydligt hur viktigt det är att både dragbilen och släpvagnen har bra däck på vinter. I ABS-bromsning på is och hårdpackad snö från 70 km/h hade ekipaget med slitna däck i genomsnitt 30 procent längre bromssträcka än ekipaget med nya Nokian Hakkapeliitta däck. När lastbilen med bra däck hade stannat hade den med slitna däck fortfarande en hastighet på 35 km/h.

− Alla våra vinterdrivdäck och Nokian Noktop regummerade vinterdäck uppfyller de krav som den nya svenska lagen kräver. Nokian Tyres har en lång erfarenhet av att utveckla vinterdäck för tunga fordon, redan år 1934 lanserade Nokian Tyres världens första vinterdäck för tunga fordon, påminner Pontus Stenberg.

Läs mer:
Bra vinterdäck både på dragbilen och släpvagnen förutsättningen för säker körning på vinter
https://www.nokiantyres.se/foretaget/nyhetsartikel/bra-dack-bade-pa-dragbilen-och-slapvagnen-forutsattningen-for-saker-korning-pa-vintern/=
Se video om vinterdäck för tunga fordon
http://youtu.be/ewoFrzlnWr4

Nokian lastbilsdäck: säkerhet och ekonomi



Nokian Tyres lastbils- och bussdäck utvecklas för krävande proffsbruk i varierande förhållanden. I Nokian Tyres egna testcenters i Ivalo och Nokia testas körning i svåra förhållanden året om. Dessutom vidareutvecklas däcken genom att testköra dem tusentals mil i verkliga användningsmiljöer och på olika väglag. Nokian Tyres har ett nära samarbete med åkerier och yrkeschaufförer ger värdefull information till stöd för utvecklingsarbetet. Syftet med dessa varierande tester är att få fram produkter som är marknadens mest säkra och ekonomiska däck. Nokian Tyres har en lång erfarenhet av att utveckla vinterdäck för tunga fordon, redan år 1934 lanserade Nokian Tyres världens första vinterdäck för tunga fordon.

Mer information:

Direktör Pontus Stenberg, Nokian Truck Tyres, tel, +358 10 401 7232, pontus.stenberg(at)nokiantyres.com
www.nokiantyres.se/lastvagnar-och-bussar

http://www.facebook.com/nokiantyressverige
www.youtube.com/NokianTyresCom