FacebookInstagrammenu-iconicon-playscroll-downsearchTwitterShapeYouTube
Menu
  1. Kundservice/
  2. Däckunderhåll och skifte/
  3. Byta däck

Byta däck

Sorterad av

49 artiklar

Året-runt däck är konstruerade för användning året runt och har utformats för att kombinera de funktioner som behövs för sommar och vinter slitage, såsom bra körförhållande vid olika väderförhållanden, hantering och hållbarhet. Passar bättre till de södra delarna av Sverige eller i Europa.

Det är säkerheten, så egenskaperna vid våt vägbana och däckets förmåga att motstå vattenplaning. Låg ljudnivå är viktigt för körkomfort. Däckets låga rullmotstånd minskar bilens bränsleförbrukning och minskar skadliga utsläpp till miljön.

Nokian Hakkapeliitta 9, Nokian Hakkapeliitta 8, Nokian Hakkapeliitta 8 SUV, Nokian Nordman 7, Nokian Nordman 7 SUV, Nokian Nordman 5, Nokian Nordman 5 SUV, Nokian Hakkapeliitta C Van och Nokian Hakkapeliitta C Cargo däcken levereras till detaljhandeln med fabriksmonterade dubbar. De övriga dubbdäcke…

Nokian Däck är ett starkt finskt företag. Produktutveckling och ledning, försäljning och marknadsföring är centrerad i Nokia, där också huvudkontoret ligger. I varje land finns det kontor som jobbar på de lokala marknaderna.

Gummimassan innehåller sot som förstärkningsmedel. Partiklarna i sotet är så små att hela gummimassan blir svart. I framtiden kan det bli möjligt att ersätta sotet med något annat förstärkningsmedel som är lika starkt som sot. Då kan det teoretisk bli möjligt att tillverka däck i vilken färg som hel…

Nokian Tyres produkter är uppmärkta för enkel installation. På däcksidan finns det markerat med "outside" och "inside". Outside ska sitta med markeringen på utsidan av bilen och inside ska sitta in mot bilen.

Vi rekommenderar att man byter alla fyra däck samtidigt. I vissa fall går det bra att byta dem i par om två och då antingen fram eller bakdäcken. Byts endast två däck så använd då samma märke och modell som de gamla däcken för att försäkra bibehållen säkerhet och körkomfort.

Kontrollera alltid ditt fordons registreringsnummer eller bilens användarhandbok för den rekommenderade däckstorleken. När du väljer vinterdäck ska du överväga hur och var du kör, hur säker du känner dig under vinterförhållanden och din körupplevelse nivå. Detta kommer att hjälpa dig att bestämma om…

Rullmotstånd refererar till den sammanlagda energin det tar för däcket att greppa vägen. Rullmotståndet påverkar bränsleförbrukningen, därmed också koldioxiutsläppet. Rullmotståndet står för ungefär 20% av bilens bränsleförbrukning. Däck med lågt rullmotstånd konsumerar mindre bränsle.

Våtgrepp är en viktig säkerhetsfaktor, speciellt på sommardäck. Det kommunicerar däckets kontroll över blöt körbana. EU-däckmärkning anger bromsavståndet på våt asfalt vid 80 km / h.

Däckbrus är alltid kopplat till körytan, eftersom vägytan har stor inverkan på mängden buller som genereras av fordonet. Decibelvärdet är inte ett exakt mått på ljudnivån; alla däck är bullriga när de kör på grov asfalt på våren, till exempel.

EU-däckmarkering kommer i framtiden att påverka val av konsumentdäck. I synnerhet påverkar goda värden köp av sommardäck. När det gäller vinterdäck kan klassificering också vara vilseledande. Till exempel beaktar inte nya däckmarkeringar de typiska vinterförhållandena som är typiska för de nordiska …

EU-däcketiketten är utformad för att hjälpa konsumenten att fatta rätt beslut vid inköp av däck. Märkning uppmuntrar användningen av mer bränsleeffektiva, säkrare och mindre utvecklade däck.

Att använda vinterdäck på sommaren är inte att rekommendera, inte ens de odubbade. Vinterdäck har mjukare gummiblanding och ett annat däckmönster än sommardäck. Däck som är designade för vinterdäck har inte de funktioner som gör sommardäck säkra. Gummit mot en varm asfaltsväg en sommardag blir jätte…

Klassificering och värden finns tillgängliga på däcktillverkarens webbplatser och broschyrer. Om däcken är synliga för konsumenten måste de antingen ha en etikett som är fäst på slitbanan som tillhandahålls av tillverkaren eller i deras närmaste närhet ska vara tydligt märkt av tillverkarens tryckta…

Enligt lag måste vinterdäck i Sverige användas från 1:a december till 31:a mars. Dubbdäck får användas längst till den 15 april om vinterväglad råder. Det är polisen som avger om vinterväglag råder. Det rekommenderas att temperaturen övervakas vid byte av vinter- och sommardäck. Vid kalla nätter och…

Viktigt vid val av vinterdäck är att välja däck som motsvarar förarens behov bäst, det vill säga var man kör mest, ska man kunna köra bil oavsett väglaget eller kan man låta bli att köra när väglaget är besvärligt, hur erfaren är man som förare på vintern och hur bra är bilen i vinterförhållanden. D…