ons september 19 04:27 2007
i kategori
Produktmeddelanden
Nokian Hakka Z – säkerhet och prestanda även i höga hastigheter
Nokian Hakka Z är den senaste nykomlingen i sommardäcksfamiljen Hakka. Däcket har mycket goda köregenskaper och är säkert och hållbart. Höghastighetsdäcket Nokian Z skiljer sig från andra produkter i samma klass: däcket trivs betydligt bättre i krävande förhållanden än sina konkurrenter. Nokian Hakka Z bryr sig inte om stora temperaturväxlingar, är inte rädd för spåriga vägar eller regn och trivs även på grova asfaltvägar och ojämna vägar. Däcket har exakta köregenskaper, men rullar samtidigt tyst och behagligt.
Nokian Tyres lanserade sin Hakka sommardäcksfamilj hösten 2006. Nokian Hakka produktfamilj har optimerats för grova nordiska vägar och för varierande väderförhållanden. Däckens fina funktion i krävande förhållanden och Hakka-skyddet har övertygat konsumenterna i Norden samt i Ryssland och de första Hakka-produkterna togs väl emot.
Nokian Hakka Z har utvecklats för sportiga bilar och snabb körning. Däcket är ett UHP-däck (Ultra High Performance) av högsta kvalitet. Sortimentet täcker över 30 dimensioner i hastighetsklasserna W (270 km/h) och Y (300 km/h), från 16 tum upp till 20 tum. Däcket börjar säljas till konsumenterna våren 2008 och kommer att säljas på samtliga av Nokian Tyres viktigaste marknader, bland annat i Norden och i Ryssland.
Bekväma köregenskaper utan att säkerheten blir lidande
Utvecklingsarbetet och testverksamheten på Nokian Hakka Z pågick i flera år, både på grova nordiska vägar och på höghastighetsbanor i Europa. Med hjälp av krävande laboratorietester och tuffa hållbarhetstester på grova asfaltvägar utvecklades hållbarheten på däcket. Speciellt uppmärksammades däckets våtgrepp och skyddet mot vattenplaning.
Cool Zone Concept – innovation för kyliga förhållanden
Ribban för utvecklingsarbetet och produktionen av Nokian Hakka Z ligger högt. Därför används endast den senaste teknologin som finns tillgänglig i branschen.
– De viktigaste innovationerna – slitbanekonstruktion med flera gummilager och nanosilicagummiblandning – gör Nokian Hakka Z till ett nyskapande däck. Vi kallar dessa innovationer för Cool Zone Concept, säger produktchef Petri Niemi.
Längst ner i slitbanan med flera gummilager finns en tunn gummiblandning som har till uppgift att minska rullmotståndet och värmeutvecklingen. Det mellersta lagret av gummiblandningen baseras på den nya nanotekniken.
Det mellersta lagret av slitbanan har en elastisk nanosilicagummiblandning som reagerar på styrningen fortare än traditionella gummiblandningar. Kontakten med vägen blir känslig och exakt. Nanosilicablandningen förstärker däckets konstruktion, trots att blandningen samtidigt är elastisk. Däckets stabila egenskaper märks speciellt på spåriga vägar.
Grova vägar ställer stora krav på slitbanans gummiblandning. Den måste fungera utan problem vid olika temperaturer som kan variera från nollsträcket till höga sommartemperaturer. Nokian Hakka Z har en ny Nordic Cool UHP Silica gummiblandning som garanterar bra våtgrepp vid alla temperaturer. Den nya blandningen dämpar effektivt däckljud från grova asfaltvägar och däcket rullar tyst och behagligt.
Förändrad geometri: fin respons
Nokian Hakka Z har ett nytt mönster som förbättrar körstabiliteten speciellt i kurvor samt vid filbyten och väjningar. Tack vare det har däcket säker och exakt styrrespons även vid paniksituationer. Den nya mönstergeometrin minskar den skadliga värmeutvecklingen, speciellt i höga hastigheter.
Det är lätt att se att det nya däcket tillhör i Nokian Hakka däckfamilj: däcket har ett asymmetriskt inside-outside mönster, på samma sätt som de övriga Hakka-däcken. Tekniskt sätt har detta visat sig vara den bästa lösningen, speciellt på däck för höga hastigheter.
Däckets stadiga yttre skulderområde går ihop med mönsterklackarna. Den längsgående ribban förstärker konstruktionen så att mönsterklackarna inte kan röra sig, utan de stödjer varandra. Den starka konstruktionen och de tre längsgående ribborna vid däckets mitt ger goda köregenskaper.
Säkrare och bekvämare
Mitt på mönstret finns en slitagevarnare (Driving Safety Indicator, DSI) som visar huvudspårens mönsterdjup i millimeter. Däcken måste vara i bra skick när det regnar och när vägarna är spåriga samt har tjälskador. Huvudspåren måste vara minst 4 millimeter djupa för att kunna minimera risken för vattenplaning.
På däcksidan finns den från andra Nokian produkter välkända inforutan där det rekommenderade lufttrycket kan markeras. Rätt lufttryck ger bilen exakta köregenskaper, minskar risken för skador på däck och minskar bränsleförbrukningen.
Nokian Hakka Z innehåller inga skadliga högaromatiska oljor. Som alla andra produkter, som tillverkas på Nokian Tyres fabriker, produceras även Nokian Hakka Z av renade och godkända oljor med minimal miljöpåverkan.
Gratis Hakka-skydd ger trygghet
Nokian Hakka sommardäck har en robust konstruktion och går inte sönder i normalt bruk. Nokian Tyres ger Hakka-däcken en utökad garanti, Hakka-skydd. Om ett däck, som har monterats rätt och har använts på ett normalt sätt, av en olyckshändelse förstörs så får konsumenten ett nytt likadant däck utan kostnad från en däckverkstad som säljer Nokian produkter. Hakka-skyddet gäller i Sverige, Finland, Norge och Ryssland.
Dimensioner för Nokian Hakka Z, våren 2008
Hastighetsklassen W | Hastighetsklassen Y |
215/60R16 | 225/50R17 |
225/60R16 | 235/50R18 |
235/60R16 | |
225/60R17 | 215/45R17 |
225/45R17 | |
205/55R16 | 235/45R17 |
215/55R16 | 245/45R18 |
225/55R16 | 255/45R18 |
215/55R17 | |
235/55R17 | 225/40R18 |
235/40R18 | |
205/50R16 | |
225/50R16 | 235/35R19 |
205/50R17 | |
215/50R17 | 255/35R20 |
215/45R17 | |
225/45R17 | |
235/45R17 | |
215/40R17 | |
225/40R18 |
Nokian Tyres plc
Teppo Huovila
Produktutvecklingschef
tel. +358 10 401 7701
[email protected]
Petri Niemi
Produktchef
tel. +358 10 401 7646
[email protected]
www.nokiantyres.com
Produktsida: Nokian Hakka Z