Produktmeddelanden
Nya sommardäck på hösten? Det handlar om säkerhet – inte om säsong

Många bilägare tänker på nya sommardäck först på våren. Men däckslitage följer inte kalendern, varnar Nokian Tyres expert. Han rekommenderar en noggrann kontroll av däckens skick redan nu, eftersom hösten – med sina frekventa kraftiga regn – är den tid då sommardäckens vattenplaningsegenskaper verkligen sätts på prov.
Hastighet, kraftigt regn och slitna däck ökar risken för vattenplaning
Vattenplaning uppstår när det finns vatten på vägen och körhastigheten är för hög för förhållandena. Då förlorar däcken kontakten med vägbanan, och föraren tappar tillfälligt kontrollen över bilen. Fenomenet är särskilt vanligt den här tiden på året, på grund av kombinationen av kraftiga regn och slitna sommardäck.
”Det viktigaste är att sänka hastigheten vid kraftigt regn. Men om vi ser till däckens roll i att förebygga vattenplaning är tillräckligt mönsterdjup den avgörande faktorn. Djupa spår lagrar och leder bort vatten från ytan mellan vägen och däcket, vilket gör att däcket kan hålla kontakten med vägen,” säger Emil Sundholm, Produktchef på Nokian Tyres.
”Mönsterdjupet på ett nytt sommardäck är vanligtvis omkring 8 mm. Vägen därifrån ner till det minsta mönsterdjupet på 1,6mm är lång, men under tiden försämras däckets vattenplaningsegenskaper markant. Våra tester visar att motståndet mot vattenplaning vid 80 km/h sjunker drastiskt när mönsterdjupet understiger 4 mm. Därför rekommenderar vi att byta till nya sommardäck redan då, säger han.
Sundholm påpekar skillnaden mellan våtgrepp och skydd mot vattenplaning. Våtgrepp – däckets förmåga att behålla grepp och bromssträcka på våta vägar – mäts vanligtvis på en yta med cirka 1 mm vatten. Tester av vattenplaning utförs däremot i betydligt djupare vatten, ofta 7–10 mm.
Det innebär att våtgreppsbetyget på EU:s däckmärkning inte visar hur däcket beter sig vid kraftigt regn. ”I vissa fall kan ett däck fungera bra på fuktig vägbana även när det är relativt slitet, om gummiblandningen fortfarande ger bra våtgrepp vid mindre spårdjup och om däcket slitits jämnt utan att hårdna – något som annars sker med åldern,” förklarar Sundholm. ”Men i djupare vatten, till exempel i hjulspår under ett skyfall, ökar risken för vattenplaning snabbt.”
Rätt däcktryck gör att slitbanan fungerar som tänkt
Förutom mönsterdjup spelar också mönsterdesign och däcktryck en viktig roll för säkerheten vid regn och att motverka vattenplaning.
”Spår hjälper till att lagra vatten, men en avrundad och smal kontaktyta gör att däcket fungerar som stäven på en båt. Det pressar undan vatten åt sidorna, så att mindre vatten passerar genom kontaktytan,” säger Sundholm. Med kontaktyta menas den del av däcket som har direktkontakt med vägbanan.
För att slitbanans design ska fungera optimalt, och för att få ut det mesta av den kontaktyta som våra däckutvecklare lägger stor möda på att optimera, måste föraren hålla rätt däcktryck. Om däcket har för lågt tryck fungerar inte designen som avsett.”
Hösten – perfekt tid för nya sommardäck?
För att köra säkert under den blöta höstsäsongen rekommenderar Emil Sundholm en snabb kontroll av både däcktryck och mönsterdjup. Däcktrycket kan kontrolleras och justeras kostnadsfritt på många bensinstationer och däckverkstäder. Mönsterdjupet kan enkelt mätas hemma med en tumstock som placeras i huvudspåret: om mönsterdjupet under 4 mm är det dags att köpa nya sommardäck.
”Efter en lång sommar av körning kan däcken vara slitna, och hösten innebär de mest riskfyllda förhållandena för sommardäck. Däckslitage följer inte säsongen – det handlar främst om körsträcka,” säger Sundholm. ”Byter du till nya sommardäck nu får du dessutom nästan nya däck till våren, när skiftande temperaturer kräver pålitlig prestanda.”
För den som köper sommardäck nu rekommenderar Sundholm att satsa på premiumdäck. – Budgetdäck kan ha bra egenskaper på en punkt, men de är sällan bra på alla områden, till skillnad från premiumdäck.
Tips för att minska risken för vattenplaning
- Använd kvalitetsdäck med minst 4 mm mönsterdjup.
- Kontrollera däcktrycket regelbundet.
- Sänk hastigheten när det regnar.
- Undvik vattenfyllda hjulspår, där risken för vattenplaning är störst.
- Om bilen börjar vattenplana: behåll lugnet. Bromsa inte, håll ratten rak och låt bilen återfå väggreppet innan du styr.
Nokian Tyres utvecklar och tillverkar premiumdäck för människor som värdesätter säkerhet, hållbarhet och förutsägbarhet. Inspirerade av vårt skandinaviska arv, skapar vi innovativa produkter för personbilar, lastbilar och tunga maskiner som ger dig sinnesfrid i alla körförhållanden. Vår Vianor-kedja tillhandahåller däck- och biltjänster.
Vi är cirka 3 800 anställda med en omsättning 2024 på 1,3 miljarder euro. Nokian Tyres är noterat på Nasdaq Helsingfors. Ytterligare information: www.nokiantyres.se, company.nokiantyres.com
Presskontakt:
Emil Sundholm
Product Manager, Nokian Tyres Sverige
[email protected]
08-474 7464