Tillbaka till artiklar

Tips för körning

Nya sommardäck på hösten? Det handlar om säkerhet, inte säsong

Slitna sommardäck och kraftigt regn ökar risken för vattenplaning. Överväg att köpa nya sommardäck på hösten för ökad säkerhet.

Många bilägare tänker på nya sommardäck först på våren. Men däckslitage följer inte kalendern. Nokian Tyres rekommenderar en noggrann kontroll av däckens skick på hösten, eftersom det med sina många kraftiga regn är den årstid då dina sommardäcks vattenplaningsegenskaper verkligen sätts på prov. 

Hastighet, kraftigt regn och slitna sommardäck ökar risken för vattenplaning

Vattenplaning uppstår när det finns vatten på vägbanan och körhastigheten är för hög för förhållandena. Då tappar däcken kontakten med vägen och föraren förlorar för en stund kontrollen över bilen. Fenomenet är särskilt vanligt vid den här tiden på året, på grund av den olyckliga kombinationen av kraftiga regn och slitna sommardäck.  

”Det viktigaste är att sänka hastigheten vid kraftigt regn. Men om vi ser till däckens roll i att förebygga vattenplaning är tillräckligt mönsterdjup den avgörande faktorn. Djupa spår lagrar och leder bort vatten mellan vägen och däcket, vilket gör att däcket behålla greppet,” säger Emil Sundholm, Produktchef på Nokian Tyres.  

”Mönsterdjupet på ett nytt sommardäck är normalt omkring 8 mm. Det är långt till den lagliga miniminivån på 1,6 mm, där däckets egenskaper mot vattenplaning naturligtvis är mycket sämre,” fortsätter han. ”Våra tester visar att däckets motstånd mot vattenplaning vid 80 km/h försämras kraftigt när mönsterdjupet understiger 4 mm. Därför rekommenderar vi att byta till nya sommardäck redan då.”  

Sundholm lyfter också fram skillnaden mellan våtgrepp och skydd mot vattenplaning. Våtgrepp – däckets förmåga att behålla grepp och bromssträcka på fuktig vägbana – testas oftast på en yta med cirka 1 mm vatten. Tester av vattenplaning utförs däremot i betydligt djupare vatten, vanligtvis 7–10 mm.  

Detta innebär att våtgreppsbetyget på EU:s däckmärkning inte visar hur däcket beter sig i kraftigt regn. ” ”I vissa fall kan ett däck fungera bra på fuktig vägbana även när det är relativt slitet, om gummiblandningen fortfarande ger bra våtgrepp vid mindre spårdjup och om däcket slitits jämnt utan att hårdna – något som annars sker med åldern,” förklarar Emil Sundholm. ”Men i djupare vatten – som i hjulspår fyllda med vatten under ett kraftigt regn – ökar risken för vattenplaning kraftigt.” 

Rätt lufttryck gör att du får ut det mesta av däckteknologin

Förutom mönsterdjup spelar även mönsterdesign och däcktryck en viktig roll för säkerheten vid kraftigt regn och att motverka vattenplaning.

”Spåren hjälper till att lagra vatten, men en rundad och smal kontaktyta gör att däcket fungerar som fören på en båt och pressar undan vatten åt sidorna, så att mindre vatten behöver passera under däckets kontaktyta,” säger Emil Sundholm. Med kontaktyta menas den del av däcket som har direkt kontakt med vägbanan. 

För att slitbanans design ska fungera optimalt, och för att få ut det mesta av den kontaktyta som våra däckutvecklare lägger stor möda på att optimera, måste föraren hålla rätt däcktryck. Om däcket har för lågt tryck fungerar inte designen som avsett.”

Hösten – perfekt tid för nya sommardäck?

För att köra säkert under den blöta höstsäsongen rekommenderar Emil Sundholm en snabb kontroll av både däcktryck och mönsterdjup. Däcktrycket kan kontrolleras och justeras kostnadsfritt på många bensinstationer och däckverkstäder. Mönsterdjupet kan enkelt mätas hemma med en tumstock som placeras i huvudspåret: om mönsterdjupet är under 4 mm är det dags att köpa nya sommardäck. 

”Efter en lång sommar av körning kan däcken vara slitna, och hösten innebär de mest riskfyllda förhållandena för sommardäck. Däckslitage följer inte säsongen – det handlar främst om körsträcka,” säger Sundholm. ”Byter du till nya sommardäck nu får du dessutom nästan nya däck till våren, när skiftande temperaturer kräver pålitlig prestanda.” 

För den som köper sommardäck nu rekommenderar Sundholm att satsa på premiumdäck som är utvecklade och testade för nordiska förhållanden. – Budgetdäck kan ha bra egenskaper på en punkt, men de är sällan bra på alla områden, till skillnad från premiumdäck. 

Tips för att minska risken för vattenplaning

  • Använd kvalitetsdäck med minst 4 mm mönsterdjup.
  • Kontrollera däcktrycket regelbundet.
  • Sänk hastigheten när det regnar.
  • Undvik vattenfyllda hjulspår, där risken för vattenplaning är störst.
  • Om bilen börjar vattenplana: behåll lugnet. Bromsa inte, håll ratten rak och låt bilen återfå väggreppet innan du styr. 

Nokian Tyres Hakka® sommardäck – utvecklade för nordiskt väder

Nokian Tyres Hakka® sommardäck är designade för det varierande väder som det nordiska klimatet bjuder på – från tidig vår till sen höst. Hakka-sommardäcken utvecklas, tillverkas och testas i Finland för att passa nordiska väg- och väderförhållanden. Lita på den lokala expertisen för att förebygga vattenplaning och få utmärkta egenskaper i vått väglag, låg ljudnivå och god energieffektivitet.

Hitta de Nokian Tyres Hakka sommardäck som passar just din bil och dina behov.  

När du köper en uppsättning Nokian Tyres Hakka®- eller Hakkapeliitta®-däck, kom ihåg att aktivera ditt Hakkaskydd®. Med detta kostnadsfria skydd får du ett nytt däck utan kostnad om oturen är framme och ditt Nokian Tyres Hakka®- eller Hakkapeliitta®-däck blir obrukbart och inte går att reparera. Tryggare än så blir det inte – aktivera ditt Hakkaskydd®. redan idag och säkra ditt däckköp.

Kom ihåg att det är förarens ansvar att se till att däcken är säkra och lämpliga för fordonet samt att följa fordonstillverkarens riktlinjer för korrekt användning och underhåll. Kontakta din närmaste Nokian Tyres återförsäljare eller fordonstillverkare för specifika råd.