EU:s däckmärkning underlättar däckvalet

Sedan drygt ett år ska nya däck ha EU:s däckmärkning, vilket ska göra det lättare att jämföra däck. Många däckköpare har fortfarande dålig koll på vad däckmärkningen visar. Det är värt att läsa däckmärkningen noga eftersom den gör det lättare att jämföra hur säkra och ekonomiska däcken är.

Sedan november 2012 ska nya däck ha EU:s däckmärkning som informerar om däckets våtgrepp, externt däckljud och bränsleeffektivitet.

I svenska sommarförhållanden är våtgreppet en viktig egenskap och därför bör man kolla att däcket har bra våtgreppsklassificering. Klass A innebär att däcket har bästa möjliga våtgrepp och klass F att våtgreppet är sämsta möjliga.

− Man ska komma ihåg att märkningen berättar ingenting om risken för vattenplaning eller allmänt om köregenskaperna på vått underlag. Märkningen anger endast bromssträckan på vått underlag, påminner Allan Ostrovskis.

Däckets bränsleeffektivitet i EU-märkningen baseras på däckets rullmotstånd. Ju högre klassificering desto lägre blir bränsleförbrukningen.

− Däck av hög kvalitet kan minska bränslekostnaderna avsevärt. Skillnaden på en klass i bränsleeffektivitet innebär cirka 0,1 liters skillnad i bränsleförbrukningen per tio mil, säger Ostrovskis.

Däck i bästa bränsleeffektivitetsklass kan under sin livslängd spara cirka 90 liter bränsle, jämfört med däck i den sämsta bränsleeffektivitetsklassen.

Däckets externa ljudklassificering anger däckljudet utanför bilen. Däckljudet anges i decibel i tre klasser. Ju fler svarta ljudvågor däckmärkningen har, desto högre externt däckljud däcket har.