Tryckmätning: |
0-9 bar (+/- 0,04 bar) |
Temperaturmätning: |
-40 till 80 °C (+/-2 °C) (-40 °C till -20 °C med begränsad funktionalitet och prestanda) |
Batteri: |
10 000 aktiva timmars normal användning. Batteriet kan inte bytas. |
Sensorns plats: |
Däckets inneryta. Ingen hjulbalansering krävs. |
Kommunikation mellan det smarta däcket och mobilappen: |
Bluetooth låg energi |
Larm: |
Lågt tryck, hög temperatur. Sensoranslutningen avbröts. |
Offlinedrift: |
Tryck och temperatur. Övervakningen av fordonsparken kräver en nätverksanslutning. |
Appen finns tillgänglig för: |
Android 8 och nyare | iOS 11 och nyare |
Sensorgaranti: |
Det som inträffar först: - 8 000 timmars drift, ELLER - 2 år från inköpsdatum Följande omfattas inte: - Användning med något slags vätskor inuti däcket - Användning med innerslang |
Däckgaranti: |
Smarta däck har ett års extra garanti. |
Kontakta Intuitu-teamet
Tekniska specifikationer
Nokian Tyres Intuitu-sensorn är designad och utvecklad av och för Nokian Tyres och mäter däcktryck och temperatur direkt från däckets inneryta. Den skickar mätningar varje minut via Bluetooth till Nokian Tyres Intuitu-mobilappen.
När appen upptäcker onormala däckförhållanden varnar den användaren. På så sätt kan åtgärder vidtas för att hålla däcken i toppskick och således se till att de är säkra att använda, och så livslängden på däcket förlängs samtidigt som kostnaderna hålls så låga som möjligt.
Vanliga frågor
Apphämtning, installation och kontohantering
Varför hittar jag inte Intuitu-appen i App Store?
Det finns två möjliga orsaker:
- Din telefon måste ha Android 8 eller nyare alternativt iOS 11 eller nyare. För äldre telefoner visas inte appen.
- Du befinner dig eventuellt i ett land där vi ännu inte släppt appen.
Fungerar appen på surfplattor?
Appen är optimerad för mobiltelefoner men fungerar på alla enheter som kör Android 8 eller nyare, eller iOS 11 eller nyare.
Hur mycket data använder appen?
Extremt lite. I inställningarna kan du välja om du vill synkronisera med Intuitu-molnet hela tiden eller bara via Wi-Fi.
Obs! Om du inaktiverar dataanslutningen delas inte informationen med andra användare i fordonsparken.
Hur mycket minne använder appen?
Mycket lite. Data samlas in från de smarta däcken och flyttas till Intuitu-molnet så fort det finns en nätverksanslutning.
Varför måste jag ha platstjänster aktiverade och delade med Intuitu-appen?
För att kommunicera med smarta däck krävs Bluetooth, vilket i sin tur kräver åtkomst till telefons plats. Denna platsinformation delas inte med Intuitu-molntjänsten. Vi rekommenderar att du delar platsen med Intuitu-appen hela tiden (bakgrundsanvändning), så att du får larm så snart ett problem detekteras.
Jag vill inte tillåta att Intuitu-appen visar aviseringar på min telefon. Är det okej?
Nej, vi rekommenderar inte detta. Om du förhindrar att appen skickar aviseringar till dig kommer du att missa larmmeddelanden som berättar om problem med dina smarta däck.
Hur många användare kan jag ansluta till min fordonspark?
Så många du vill. Det finns ingen gräns.
Hur många fordonsparker kan jag vara medlem i samtidigt?
Din e-postadress kan bara associeras med en fordonspark i taget. Om du kör för flera fordonsparker måste du skapa separata Intuitu-konton med olika e-postadresser och sedan logga in efter behov.
Hur raderar jag mitt Intuitu-konto?
Detta kan begäras direkt i appen.
Smarta däck
Kan jag använda ballastvätskor i mina smarta däck?
Nej. Detta gör sensorgarantin ogiltig.
Kan jag använda innerslangar i mina smarta däck?
Nej. Detta kan skada både innerslangen och sensorn.
Hur långt bort kan min telefon vara från mina smarta däck?
Detta beror på däckets struktur och vilka föremål som finns mellan däcken och telefonen. Minst några meter är normalt.
Kan jag fortfarande använda andra Bluetooth-enheter samtidigt, till exempel min bilstereo?
Android: Ja
iPhone: Det är möjligt att kommunicera med upp till 8 Bluetooth-enheter samtidigt.
Hur många smarta däck kan jag ha i min fordonspark?
Nei, og det trenger du ikke. Du kan bare registrere ikke-smarte tunge dekk med appen. Smartdekkene er allerede registrert på deg.
Hur många smarta däck kan prata med min telefon samtidigt?
För Android har vi testat upp till 16 smarta däck. För iPhone är det maximala antalet ca 8 Bluetooth-enheter samtidigt - varje smart däck är en Bluetooth-enhet.
Får jag själv ta bort sensorn och använda den i ett annat däck?
Nej. Sensorerna är särskilt avsedda för det däck de monterats i. Genom att ta bort sensorn riskerar du att skada sensorn och däcket och detta kommer att göra garantin ogiltig.
Jag har flyttat positionen för mitt/mina smarta däck. Hur uppdaterar jag detta i appen?
Du kan göra detta direkt i appen genom att öppna däckinformationen och trycka på knappen för att byta position. Obs! Kontakta oss om du vill flytta över smarta däck till andra fordon i din egen fordonspark.
Jag har sålt mitt fordon med de smarta däcken.
I appen kan du överföra kompletta uppsättningar smarta däck till nya ägare. Gå till fliken för fordonspark → svep åt vänster → redigera fordon → välj ”Överför däck”. Se till att du ger ditt ursprungliga inköpsbevis till den nya ägaren.
Jag byter mina smarta däck alltefter årstiderna.
Skapa bara två fordon i din egen fordonspark, ett för varje uppsättning däck. Ge varje fordon ett eget namn.
Kan jag ha en blandning av smarta och icke-smarta däck på min maskin?
Självklart! Vilken kombination som helst.
Jag tror att jag har ett problem med en sensor i ett av mina däck.
Kontakta oss. Försök inte ta bort sensorn själv.
Varför måste jag parkoppla mina smarta däck med min iPhone men inte med min Android-telefon?
Android och iOS fungerar på lite olika sätt. Endast iOS kräver att de smarta däcken parkopplas med alla telefoner i fordonsparken.
Gå till inställningar och inaktivera dessa aviseringar om parkoppling. Om du vid tillfälle kör ett fordon i fordonsparken, aktivera aviseringarna om parkoppling för att påbörja parkopplingsprocessen.
Jag har problem med att parkoppla mina smarta däck med min iPhone.
Prova följande steg. Kontakta oss omedelbart om de inte hjälper.
1. Se till att du är nära de smarta däcken - kliv ur fordonet om det behövs.
2. Se till att de smarta däcken hålla sig vakna genom att flytta fordonet lite - parkopplingsprocessen kan ta 5 till 10 minuter, och under denna tid kommer däcken att somna.
3. Se till att både Bluetooth och platstjänsterna är aktiverade och delas med Intuitu-appen. Om du märker att det inte går att dela platsen med Intuitu-appen, prova att stänga ned appen och öppna den igen efter några minuter.
4. Om din iPhone ber om en PIN-kod, se till att skriva in PIN-koden så som den visas i appen.
5. Ibland parkopplar inte appen med alla däck på första försöket. Om detta inträffar, fullfölj processen ända till slutet och upprepa den sedan för att parkoppla med de återstående däcken. Kom ihåg att hålla däcken vakna.
6. Det kan vara så att du har för många Bluetooth-enheter som används aktivt. Prova att koppla ifrån några som du inte behöver för stunden.
7. Prova att sätta telefonen i flygläge i en minut eller två.
8. Prova att starta om telefonen.
Varning! Försök inte parkoppla dina smarta däck medan du kör.
Jag har problem med att ansluta till mina smarta däck till min Android-telefon.
Försök med följande steg. Om detta inte hjälper, kontakta oss.
- Se till att de smarta däcken är vakna genom att snurra dem åtminstone ett helt varv - de kommer att somna 5 minuter efter att de slutar snurra.
- Se till att du har delat både Bluetooth och platstjänsterna med Intuitu-appen
- Se till att telefonen befinner sig inom några meter från de smarta däcken.
- Prova att sätta telefonen i flygläge i en minut eller två
- Försök att starta om telefonen
- Prova ”Alternativt skanningsläge” i inställningarna i appen (Meny > Inställningar)
Fungerar detta utan en dataanslutning?
Ja, smart däckövervakning fungerar offline, fast med minskad funktionalitet: du kommer att se mätavläsningar för de smarta däcken och få larm, men de kommer inte att delas med de övriga i fordonsparken. Obs! Du måste se till att du har loggat in i appen först, och detta kräver en dataanslutning.
Varför loggar appen ut sig själv?
Av säkerhetsskäl kommer appen att logga ut sig själv efter tre månader om du inte öppnar den. Du håller appen aktiv genom att helt enkelt öppna den och använda den litegrann.
Övervakning av de smarta däcken
Kontrollera följande. Kontakta oss om de inte hjälper.
1. Har telefonen en dataanslutning?
2. Har din förare sin telefon med sig?
3. Har din förares telefon en fungerande dataanslutning?
4. Är denna telefon nära de smarta däcken? Metall och glas försvagar Bluetooth-signalen från däcken.
5. Är Intuitu-appen aktiv och inloggad på rätt konto?
6. Har Bluetooth och platsbehörigheterna varit aktiverade hela tiden och inte bara när appen används?
7. Prova att logga ut och in igen på förarens telefon.
8. Prova att starta om förarens telefon.
Hur vet jag om en sensor i ett smart däck har slutat fungera?
Om appen upptäcker ett däck som den inte mottagit data från på 15 minuter medan de andra rör på sig och skickar data kommer appen att visa en avisering som säger ”Anslutning till smart däck har avbrutits”. Om detta larm visas i mer än ett par dagar, kontakta oss.
Hur mycket påverkar appen telefonens batteritid?
Appen har en batterianvändningsprofil som är typisk för andra appar som körs i bakgrunden och använder Bluetooth och platstjänster.
Hur länge håller sig de smarta däcken vakna?
De smarta däcken vaknar så fort de upptäcker att däcken snurrar och somnar 5 minuter efter att de har slutat snurra.
Det finns ett lågtryckslarm och ett högtemperaturlarm. Du kan ställa in larmet som du vill. När en läsning upptäcks som ligger på fel sida gränsvärdet kommer appen att meddela dig. Vi kommer oavsett att meddela dig och alla användare i fordonsparken om trycket sjunker under miniminivån på skalan eller temperaturen överstiger maxnivån på skalan. På så sätt meddelas även ansvariga för fordonsparker om extrema värden. Dessa gränser har fastställts av Nokian Tyres däckingenjörer för att säkerställa däcksäkerheten.
Inte för tillfället. Om du skulle vilja ha den funktionen, kontakta oss. Om du är ansvarig för en fordonspark, be någon i din fordonspark att bjuda in dig så kommer du att kunna följa allting från din egen telefon. Nya medlemmar kan bjudas in av medlemmar med ”Ansvarig”-rättigheter direkt från appen.
Hur kan jag se vad som redan har hänt?
Detta är en kommande funktion. Kontakta oss om du skulle vilja ha detta.
Vilken är systemets säkerhetsklassning?
Nokian Tyres Intuitu är inte ett säkerhetsrelaterat system.
Hur kan jag ta reda på vilket tryck jag ska ha i mina däck?
Se vår tekniska däckhandbok. Det finns en länk till denna i appen.
Är det möjligt att se var fordonen i fordonsparken befinner sig?
Nej. Om du skulle vilja ha den här funktionen, kontakta oss.
Vilken information delas inom fordonsparken?
Som medlem i en fordonspark kommer du att kunna se andra medlemmars e-postadresser och det datum och den tidpunkt då data senast samlades in från de smarta däcken i flottan.
Varför startar inte appen automatiskt när däcken börjar rulla?
Appen bör starta automatiskt i bakgrunden när den märker att de smarta däcken har börjat rulla. Om du misstänker att detta inte sker, prova följande steg. Kontakta oss om de inte hjälper.
1. Se till att strömsparläget är inaktiverat för Intuitu-appen, så att appen körs i bakgrunden. Vissa tillverkare kommer att återställa din ändring vid en uppdatering av operativsystemet.
2. Se till att du har delat både Bluetooth och platstjänsterna med Intuitu-appen.
3. Se till att telefonen befinner sig inom några meter från de smarta däcken.
4. Prova att sätta telefonen i flygläge i en minut eller två.
5. Prova att starta om telefonen
Registrering av tunga däck
Jag har problem med att läsa däckets ID-nummer på mitt nya tunga däck.
Du måste registrera dina nya tunga däck hos oss inom en månad efter köpet. Bäst är om du gör detta omedelbart efter att du har köpt dem. Kontakta oss gärna om du har problem med att läsa däckets ID-nummer. Du behöver ha ditt inköpsbevis till hands.
Appen känner inte igen det däck-ID som jag anger.
Kontrollera följande. Om detta inte hjälper, kontakta oss.
- Försöker du registrera ett lastbils-, buss- eller personbilsdäck? Om så är fallet kommer det inte att fungera eftersom sådana inte kan registreras.
- Kontrollera att din telefon har en nätverksanslutning.
Jag har flyttat mitt däcks position på fordonet eller inom min fordonspark.
Inga problem. Du kan göra detta i appen. Kom ihåg att uppdatera din däckinformation i appen när du byter plats på eller byter däck så att vi kan hjälpa dig bättre om du har problem med däcket. Den förlängda garantin gäller även om du flyttar däcken.
Jag har sålt mitt fordon med de registrerade däcken.
I appen kan du överföra kompletta uppsättningar registrerade däck till nya ägare. Gå till fliken för fordonspark → svep åt vänster → redigera fordon → välj ”Överför däck”. Se till att du ger ditt ursprungliga inköpsbevis till den nya ägaren.
Dataskydd och datasäkerhet
För Nokian Tyres är din integritet och datasäkerhet av yttersta vikt. Därför är varje aspekt av Intuitu-tjänsten är helt förenlig med dataskyddsförordningen. För att säkerställa säkerheten krypteras dataöverföringen mellan sensorerna och mobilappen. Datalagringen tillhandahålls av världsledande leverantörer av datalagringsplattformar.
Intuitu samlar in följande data:
- Användaruppgifter: namn, inloggningsuppgifter, kontaktuppgifter
- Data om de smarta däcken: tryck, temperatur, rörelse, tidpunkt för mätningen
- Från enheten som kommunicerar med det smarta däcket:
- Hastighet och höjd
- Appanvändningsdata
Informationen används på följande sätt:
- För att tillhandahålla appfunktionerna – däckövervakning, användarens däckregistrering)
- För att förbättra hanteringen av däckgarantianspråk
- Anonymiserade data används
- För att få en förståelse för hur däcken används
- För att designa och utveckla bättre däck
- För att förbättra appen och tillhörande tjänster
- För att kommunicera med kunder (marknadsföringskommunikation endast om användaren tillåter detta)
Garanti
Genom att registrera dina nya tunga däck i Intuitu-appen har du rätt till en förlängning av däckgarantin med ett år. Intuitu-sensorerna i smarta däck omfattas av en egen garanti, för 8 000 timmar aktiv användning eller 2 år från inköpsdatumet – beroende på vilket som inträffar först. Garantin omfattar inte skador som orsakas genom användning av vätskefyllda däck eller innerslangar. För garantianspråk kan däckanvändningsdata som samlats in av Intuitu-appen användas.
Bruksanvisning för sensor | Villkor för användning av appen | Sekretesspolicy | Begränsad garanti | Garantiförlängning | Nokian Heavy tyres begränsad garanti
