Nokian Tyres IntuituTM
Vanliga frågor och tekniska specifikationer

Tekniska specifikationer

Nokian Tyres Intuitu-sensorn är designad och utvecklad av och för Nokian Tyres och mäter däcktryck och temperatur direkt från däckets inneryta. Den skickar mätningar varje minut via Bluetooth till Nokian Tyres Intuitu-mobilappen.

När appen upptäcker onormala däckförhållanden varnar den användaren. På så sätt kan åtgärder vidtas för att hålla däcken i toppskick och således se till att de är säkra att använda, och så livslängden på däcket förlängs samtidigt som kostnaderna hålls så låga som möjligt.

Visa mer

Tryckmätning: 

0-9 bar (+/- 0,04 bar)

Temperaturmätning: 

-40 till 80 °C (+/-2 °C)

(-40 °C till -20 °C med begränsad funktionalitet och prestanda)

Batteri: 

10 000 aktiva timmars normal användning. Batteriet kan inte bytas.

Sensorns plats:

Däckets inneryta.

Ingen hjulbalansering krävs.

Kommunikation mellan det smarta däcket och mobilappen: 

Bluetooth låg energi

Larm:

Lågt tryck, hög temperatur.

Sensoranslutningen avbröts.

Offlinedrift: 

Tryck och temperatur. Övervakningen av fordonsparken kräver en nätverksanslutning.

Appen finns tillgänglig för: 

Android 8 och nyare | iOS 11 och nyare

Sensorgaranti: 

Det som inträffar först:

- 8 000 timmars drift, ELLER 

- 2 år från inköpsdatum 

Följande omfattas inte: 

- Användning med något slags vätskor inuti däcket 

- Användning med innerslang 

Däckgaranti: 

Smarta däck har ett års extra garanti.

Vanliga frågor

Apphämtning, installation och kontohantering

 

Varför hittar jag inte Intuitu-appen i App Store?

Det finns två möjliga orsaker:

  1. Din telefon måste ha Android 8 eller nyare alternativt iOS 11 eller nyare. För äldre telefoner visas inte appen.
  2. Du befinner dig eventuellt i ett land där vi ännu inte släppt appen.

Hur väljer jag ett bra lösenord?

Det är viktigt att du väljer ett lösenord som du kommer ihåg. Det är nämligen vanligt att du måste logga in på appar igen, till exempel efter att dessa har uppdaterats. Du gör det enklast så här:

1. Välj ett ord som (förslagsvis) är relaterat till däcket eller maskinen
2. Använd minst en stor bokstav
3. Använd några siffror
4. Försäkra dig om att du använder minst åtta tecken

Om du behöver återställa lösenordet gör du det från inloggningssidan.

Hur mycket data använder appen?

Extremt lite. I inställningarna kan du välja om du vill synkronisera med Intuitu-molnet hela tiden eller bara via Wi-Fi.
Obs! Om du inaktiverar dataanslutningen delas inte informationen med andra användare i fordonsparken.

Smarta däck

 

Hur kan jag minska telefonens batteriförbrukning i områden med dålig eller ingen nätverkstäckning?

Alla viktiga funktioner för övervakning av smarta däck kan användas utan dataanslutning. När du arbetar i områden med dålig täckning är kommunikation med mobilnätet det som laddar ur batteriet mest. Bluetooth, wifi och platstjänster förbrukar betydligt mindre ström, så dem kan du ha aktiva så att appen kan fortsätta övervaka dina smarta däck.

Om du inte kan ladda telefonen samtidigt som du övervakar smarta däck kan du försöka med följande:

1. Gå till Inställningar och ställ in appen på Endast wifi-dataanvändning. Nästa gång du har wifi-anslutning kommer att däckdata att vara tillgängliga för ansvariga för fordonsparker.
2. Om du vill att telefonens Bluetooth och platstjänster är avstängda rekommenderar vi att du kontrollerar dina smarta däck en gång per dag och aktiverar dessa under den tid som du kontrollerar de smarta däcken. Obs! Du kommer inte att få omedelbara varningar om däckproblem, men detta är en bra kompromisslösning eftersom de flesta däckproblem börjar med ett litet läckage.

Övervakning av de smarta däcken

 

Jag är ansvarig för en fordonspark och jag vet att däcken är vakna och används, men jag ser inga data i realtid.

Kontrollera följande. Kontakta oss om de inte hjälper.

1. Har telefonen en dataanslutning?
2. Har din förare sin telefon med sig?
3. Har din förares telefon en fungerande dataanslutning?
4. Är denna telefon nära de smarta däcken? Metall och glas försvagar Bluetooth-signalen från däcken.
5. Är Intuitu-appen aktiv och inloggad på rätt konto?
6. Har Bluetooth och platsbehörigheterna varit aktiverade hela tiden och inte bara när appen används?
7. Prova att logga ut och in igen på förarens telefon.
8. Prova att starta om förarens telefon.

Hur vet jag om en sensor i ett smart däck har slutat fungera?

Om appen detekterar ett däck från vilket den inte har tagit emot data under 15 minuter medan de andra däcken är i rörelse och skickar data så kommer appen att visa en avisering som säger ”Anslutning till smarta däck” avbröts.

Om du har en iPhone kan du försöka rensa i listan med Bluetooth-enheter genom att ta bort alla enheter som du inte längre använder.

Kontakta oss om detta larm inte försvinner inom några dagar.

Hur fungerar larmen?

Det finns ett lågtryckslarm och ett högtemperaturlarm. Du kan ställa in larmet som du vill. När en läsning upptäcks som ligger på fel sida gränsvärdet kommer appen att meddela dig. Vi kommer oavsett att meddela dig och alla användare i fordonsparken om trycket sjunker under miniminivån på skalan eller temperaturen överstiger maxnivån på skalan. På så sätt meddelas även ansvariga för fordonsparker om extrema värden. Dessa gränser har fastställts av Nokian Tyres däckingenjörer för att säkerställa däcksäkerheten.

Kan jag få larm via e-post?

Inte för tillfället. Om du skulle vilja ha den funktionen, kontakta oss. Om du är ansvarig för en fordonspark, be någon i din fordonspark att bjuda in dig så kommer du att kunna följa allting från din egen telefon. Nya medlemmar kan bjudas in av medlemmar med ”Ansvarig”-rättigheter direkt från appen.

Dataskydd och datasäkerhet

För Nokian Tyres är din integritet och datasäkerhet av yttersta vikt. Därför är varje aspekt av Intuitu-tjänsten är helt förenlig med dataskyddsförordningen. För att säkerställa säkerheten krypteras dataöverföringen mellan sensorerna och mobilappen. Datalagringen tillhandahålls av världsledande leverantörer av datalagringsplattformar.

Visa mer

Intuitu samlar in följande data:

  • Användaruppgifter: namn, inloggningsuppgifter, kontaktuppgifter
  • Data om de smarta däcken: tryck, temperatur, rörelse, tidpunkt för mätningen
  • Från enheten som kommunicerar med det smarta däcket:
    • Hastighet och höjd
    • Appanvändningsdata

Informationen används på följande sätt:

  • För att tillhandahålla appfunktionerna – däckövervakning, användarens däckregistrering)
  • För att förbättra hanteringen av däckgarantianspråk
  • Anonymiserade data används
    • För att få en förståelse för hur däcken används
    • För att designa och utveckla bättre däck
    • För att förbättra appen och tillhörande tjänster
  • För att kommunicera med kunder (marknadsföringskommunikation endast om användaren tillåter detta)

Garanti

Genom att registrera dina nya tunga däck i Intuitu-appen har du rätt till en förlängning av däckgarantin med ett år. Intuitu-sensorerna i smarta däck omfattas av en egen garanti, för 8 000 timmar aktiv användning eller 2 år från inköpsdatumet – beroende på vilket som inträffar först. Garantin omfattar inte skador som orsakas genom användning av vätskefyllda däck eller innerslangar. För garantianspråk kan däckanvändningsdata som samlats in av Intuitu-appen användas.

Ladda ner Nokian
Tyres Intuitu-appen