Ny världsrekord på is

Nokian Hakkapeliitta 8 kämpar mot naturen

Tusentals utvecklingstimmar låg bakom när Nokian Tyres nya Hakkapeliitta 8 visade vad det kan på tuffa vinterförhållanden på isen på Botteviken. Men det krävdes ytterligare hundratals timmar med toppkompetens och engagemang mot is, snö och vind innan det nya världsrekordet på is, 335,713 km/h kunde köras.

Allt är klart inför jakten på världsrekordet och den iskalla Bottenviken utanför Uleåborg lever sitt eget liv. Inte ens Nokian Tyres testförare kan påverka det. Stället, bilen och föraren är samma som för två år sedan. Nytt är Nokian Tyres senaste tekniska underverk, Nokian Hakkapeliitta 8.

Det blåser från söder och vinden trycker på isytan underifrån, vilket gör att saltvatten pressas upp på isen genom små sprickor, även om det är över tio grader kallt.

− Det är precis det här vi vill ha – extrema förhållanden. Vi kan inte göra något åt naturen, men för ett däcktest är förhållandena de bästa möjliga. När vi sedan i mycket hög hastighet pressar däcket maximalt, så får vi mycket ny information om däckets egenskaper, övertygar Matti Morri, chef för Nokian Tyres tekniska kundservice. Han är med och hjälper till när Nokian Tyres nya flaggskepp, dubbdäcket Nokian Hakkapeliitta 8 (255/35R20 97 T XL) ska göra världsrekordkörningen. 

Rekord med hjälp av toppteknik 

På Bottenviken, utanför Uleåborg möter naturen och topptekniken varandra. Den hetlevrade bilen, Audi RS6, med närmare 1000 hästkrafter och Nokian Tyres kallblodiga testförare Janne Laitinen ska möta den iskalla havsisen, vinden och snöbyarna.

Nokian Tyres har tidigare kört två andra världsrekord på is, det tidigare världsrekordet (331,61 km/h) som registrerades i Guinness rekordbok och världsrekordet för elbil på is (252,09 km/h). Janne Laitinen, som har arbetat som testförare i 25 år, körde även dessa två världsrekord.

Testpiloten Laitinen sätter sig i sin Audi och bredvid honom sitter Arto Lehtonen, laboratorietekniker vid yrkeshögskolan i Uleåborg. På sina knän har han en dator som är kopplad till en mängd sensorer som mäter hur bilen fungerar under testkörningen. Men när sedan själva världsrekordkörningen ska göras är det bara själva isens mästare, Janne Laitinen som sitter i bilen.

− Bilen har en GPS som mäter den verkliga hastigheten 20 gånger i sekunden. Vid varje hjul finns en sensor som beräknar hur mycket hjulen slirar, berättar laboratorietekniker Lehtonen som har en lång erfarenhet av biltester på toppnivå. 

Grepp vid yttersta gränsen 

När bilens fart överstiger 300 km/h har greppet huvudrollen. Både sidogreppet och greppet rakt fram, men även balansen mellan dem, är ytterst viktiga. Motoreffekten är inte alls så viktig i så hög hastighet, vilket Laitinen känner till mycket bra, eftersom han redan från början har varit med i utvecklingen av Hakkapeliitta 8.

− Hakkapeliitta 8 är ett betydligt mer stabilt däck än andra vinterdäck och även greppet är bättre. Däcket har mycket bra köregenskaper även på torra vägar, säger Laitinen och tar hjälmen på.

Nokian Tyres testbil, Audi RS6, har en säkerhetsbur som säkerhetsutrustning. Även motorn har trimmats genom att ändra på avgasrören och motorstyrningen.

Med hjälp av sina dubbar förmedlar Hakkapeliitta dubbdäck motorns enorma effekt till isen. På Audis instrumentbräda finns åtta ledlampor i rad som i fem procents mellanrum visar däckens grepp. Det finns gott om grepp, men moder natur är inte klar för rekordkörningen. Man kan inte göra annat än bara vänta på rätt läge.

Vägkänslan avgör 

Det har gått några veckor sedan förra rekordförsöket. På depån vid stranden råder det en lika intensiv aktivitet som bland abborrstimmet under isen. Alla har sina specifika uppgifter, så även däcken. De måste motsvara utmaningen som i en hastighet på över 300 km/h är nästan lika stor som en klättring rakt upp på en lodrätt isberg.

Laboratorietekniker Lehtonen kör febrilt ut uppgifterna från morgonens testkörning. Det viktigaste just nu är greppet och endast greppet.

Äntligen är den 12 kilometer långa och som mest 18 meter breda isbanan plogad så att rekordkörningen kan köras. Termometern visar -18 grader och vinden som kan minska farten börjar mojna.

− Många tror att isen på havsytan är blank som ett bord, men sanningen är att den lever hela tiden och är skrovlig, förklarar Matti Morri, chef för teknisk kundservice. 

Gasen i botten 

Vindhastigheten har mojnat till endast en meter i sekunden när Laitinen trycker gasen mot isen. På stranden kan man bara se snörök när däcken söker grepp på isen och när medelhastigheten ökar till över 300 km/h, både i med- och motvind.

Klockan går och på eftermiddagen börjar vinden från sidan öka. Trots det vill ismannen Laitinen köra isbanan fram och tillbaka ännu några gånger. Hastighetsmätarens digitala nummer närmar sig på den magiska gränsen 340 km/h.

Ljudet liknar flygplansmotorernas buller när den blåa Audi svischar förbi mätinstrumentet som mäter hastigheten. Radiotelefonen vaknar i liv. 

− Vad var hastigheten? 

− Den var 336,511 km/h och medelhastigheten för körningen åt båda håll var 335,713 km/h.

− Ett nytt hastighetsrekord på is har uppnåtts! Testkörningen gjordes enligt gällande regler. Vi ska nu göra några ytterligare kontroller, säger rallylegenden Simo R. Lampinen som var den officiella kontrollanten för hastighetskörningen.

Efter timmar av väntan på isen bryter glädjen ut och alla vill säga sin mening om körningen. Testföraren Laitinen har inte ens hunnit torka svetten på sin panna i den bitande kylan när han nöjd kommenterar körningen.

− Det var inte lätt. Det viktigaste var att däcken skulle klara av att förmedla all kraft till isen. Det gick bra, även om ojämnheterna på isen försämrade greppet en hel del. Det hade varit möjligt att köra ännu fortare om banan hade varit mer slät.