Nokian Tyres med i världsrekordfarten på två hjul

Ett nytt världsrekord i bilkörning på två hjul, 186,269 km/t, kördes i Finland i slutet av augusti. Det tuffa världsrekordet blev möjligt när Nokian Tyres produktutveckling, Vianors proffsiga depåteam och den kände stuntföraren Vesa Kivimäki förenade sina kompetenser.

Solen sken på nästan molnfri himmel i augusti. Det här var dagen som många hade väntat på. En av de bästa stuntförarna, Vesa Kivimäki från Finland, hade sitt mål i sikte, att köra ett nytt världsrekord på två hjul.

Det har hunnit gå 19 år sedan senaste världsrekordet på två hjul, då svensken Göran Eliason körde i 181,25 km/t.

Vesa Kivimäki har under lång tid planerat att försöka slå det tidigare rekordet och han har även under flera år regelbundet tränat inför körningen. 
− Jag har kört bil på två hjul i femton år så jag kan det riktigt bra. Jag har försökt köra världsrekord även tidigare, men har inte lyckats med det, berättar Vesa Kivimäki.

För att ha en chans att slå världsrekordet förstod han att det behövs ovanligt slitstarka däck och ett depåteam som effektivt kan göra korrigeringar och eventuella reparationer på bilen och däcken. 
− Därför kontaktade jag i slutet av 2015 Nokian Tyres och Vianor och föreslog att vi skulle samarbeta, säger Vesa Kivimäki.

Både Nokian Tyres och Vianor ville gärna starta ett samarbete med Kivimäki. 
− Det kändes väldigt bra att de tog mig på allvar.

Väderspaning – på jakt efter det perfekta vädret

När vinnarlaget med tre parter var sammansatt började jakten efter det perfekta vädret för världsrekordkörningen. Det får inte regna eftersom underlaget inte får vara blött. Efter ett regn ska solen komma fram för att torka banan, vilket inte alls var en självklarhet i Finland i somras. För att lyckas med körningen ska underlaget vara helt torrt och jämnt.
− Väglaget måste vara helt perfekt för den krävande körningen. Vi var tvungna att gång på gång flytta dagen för körningen på grund av regn och stormar. Vi hade koll på både inhemska och utländska vädertjänster, men vädret som kvällen innan verkade bli bra kunde ändras helt under natten. Vi började bli desperata, det verkade helt omöjligt att få vädret att stämma, berättar Vesa Kivimäki.

Till sist kom man överens om veckan då alla parter skulle vara i jourposition och klara att ställa upp på kort varsel när vädret skulle bli perfekt. Tillsammans med flygplatsen i Seinäjoki hade man ständig koll på vädret. Nu hängde allt på det rätta tillfället för det perfekta väglaget.

Äntligen blev det klart och allt stämde, onsdagen den 31 augusti 2016 skulle körningen genomföras.

När slitstyrkan avgör

För att kunna köra i toppfart kräver att vädret ska vara perfekt och föraren ska kunna sin sak. Dessutom ställs stora krav på bilens däck, greppet vilar på en yta som inte är större än två handflator. 
− Vid körning på två hjul är det inga problem att ett tag köra i 150 km/t, oavsett vilka däck av hög kvalitet bilen har. När hastigheten blir högre och den ska kunna hållas så måste både bilen och däcken kunna leverera betydligt bättre. I hastigheterna kring 180 och 190 km/t, som det handlar om när man ska försöka slå världsrekordet, slits däcksidorna betydligt mer, säger Kivimäki.

"I hastigheterna kring 180 och 190 km/t, som det handlar om när man ska försöka slå världsrekordet, slits däcksidorna betydligt mer."
Vesa Kivimäki, Proffsstuntföraren

För att kunna slå det tidigare världsrekordet behövde bilen helt enkelt så slitstarka specialdäck som möjligt. Nokian Tyres löste problemet med en specialkonstruktion ihop med tekniken Aramid Sidewall. Aramid-fiber används även inom flygplans- och militärindustrin. Däck med tekniken Aramid Sidewall gör däcken slitstarka och skyddar mot skador i överraskande situationer. Tekniken förstärker däcksidorna och ger bra skydd mot slitage samt stick- och skärskador.
− Ett världsrekordförsök kräver även ivrighet och kreativ galenskap, vilket passar bra för Nokian Tyres produktutveckling. Vi ska ständigt testa nya saker och våra gränser. Endast på det sättet kan vi utveckla ännu mer säkra och slitstarka däck även i framtiden. Det här kommer att bli till nytta även för vanliga bilister, säger Matti Morri.

Preparerad bil och välfungerande depå

Bilen som Vesa Kivimäki körde världsrekordet med var en BMW 330, årsmodell 2012. Bilen hade preparerats för att det skulle vara möjligt att köra på två hjul och för att öka säkerheten för föraren. Bilens balanshjul låstes med svetsning och stötdämpare samt fjädring anpassades för körning på två hjul. Bilens effekt ökades till 400 hästkrafter och inredningen togs bort på grund av brandrisken. Ett lämpligt skålformat förarsäte, säkerhetsbur och speciella säkerhetsbälten monterades in för att öka säkerheten.

"Bilen hade säkert klarat av att gå runt minst hundra gånger och jag hade bara haft lite skakiga händer i bastun senare på kvällen."
Vesa Kivimäki, Proffsstuntföraren

− Bilen hade säkert klarat av att gå runt minst hundra gånger och jag hade bara haft lite skakiga händer i bastun senare på kvällen, säger Kivimäki.

Vid träningskörningen ökades bilens hastighet gradvis, eftersom föraren ska vara väl medveten om vad däcken tål. På det sättet garanterades säkerheten.
− Jag körde medvetet sönder ett däck både i en hastighet på 120 km/t och 170 km/t genom att köra flera körsträckor i rad. Bästa sättet att lära sig vad däcken tål är att köra sönder dem. Så gjorde vi även med Nokian-däck, avslöjar Kivimäki.

Utöver preparerad bil och bra däck krävdes också ett proffsigt depåteam från Vianor för att kunna slå världsrekordet. Vianors depåteam tog hand om bilen och däcken under körningen.
− Eftersom de två rekordkörningar ska köras under en timme så hade världsrekordet bara blivit en dröm utan det proffsiga Vianor-teamet. Det var ytterst viktigt att vi mellan körningarna kunde snabbt byta däck och att jag fick ständig information om hur däcken ser ut, säger Kivimäki.

"Eftersom de två rekordkörningar ska köras under en timme så hade världsrekordet bara blivit en dröm utan det proffsiga Vianor-teamet."
Vesa Kivimäki, Proffsstuntföraren

Vianors medarbetare och deras mobila depåutrustning gjorde möjligt att däcken kunde bytas på fälgarna, balanseras och fyllas med kväve under bara några minuter. Det var som på en depå på en Formula-tävling. 
− För en gångs skull fick jag bara sitta och köra, säger Kivimäki och skrattar.

Världsrekordkörningen gav dock eftersmak. 
− Min vision är att vi kommer att köra över 200 km/t på två hjul.

Vad, var och när?

Världsrekordet i bilkörning på två hjul kördes den 31 augusti 2016 på landningsbanan på flygplatsen i Seinäjoki som ligger cirka 8 mil sydost från Vasa. Banan var två kilometer lång samt femtio meter bred och körningen skedde åt båda hållen. Sträckan där medelhastigheten mättes var hundra meter. Under den första körningen var medelhastigheten 190,074 km/h och under den andra körningen 182,463 km/t. Det nya världsrekordet blev medelvärdet på dessa två hastigheter, 186,269 km/t. 

Det nya världsrekordet kördes av stuntföraren Vesa Kivimäki. Bilen hade Nokian Tyres däck med tekniken Aramid Sidewall. Vianors depåteam hade hand om däckservicen under körningen.

Läs mer:

Världsrekordet kördes enligt organisationen Guinness World Records noggranna regler. Bilen ska vara en serieproducerad bil och inte en prototyp som enbart är gjord för världsrekordet. Körningen åt båda håll ska ske inom en timme och bilen ska köra genom hastighetsmätningsinstrument som ligger hundra meter från varandra. Världsrekordet mäts som ett medelvärde på dessa två mätningar.