Nokian Hakkapeliittas vinterdäck kombinerar innovation, erfarenhet och ledande teknik

Vinterdäcket som utvecklades och tillverkades av Nokian Tyres revolutionerade bilkörningen på hala nordiska väglag för mer än 80 år sedan. I sin vidareutveckling av vinterdäcket Nokian Hakkapeliitta kommer världens nordligaste däcktillverkare att fokusera på säkerhet, körkomfort och miljövänlighet. Tilltron till vinterdäcken Nokian Hakkapeliittas säkerhet kommer att föras vidare till kommande generationer.

Vinterdäcken Nokian Hakkapeliitta är utformade för krävande miljöer med vägförhållanden som snöslask, snö och is. Nokian Tyres utvecklar aktivt ny vinterdäckteknik som möjliggör säkra färder även på nordliga breddgrader.

Ett exempel på den nya synen på vinterdäck är konceptdäcket som förenar det odubbade vinterdäckets körkomfort med dubbdäckets överlägsna grepp på isiga och slaskiga vägar.

‒ Vid växlande vinterförhållanden kan föraren fälla ut dubbarna på vinterdäcken med en knapptryckning innan en inbromsning eller när bättre grepp behövs. Utvecklingen av konceptdäcken pågår fortfarande, men den här innovationen ger en uppfattning om vad slags däck vi kan köra på i framtiden, säger Juha Pirhonen, Vice President of Research and Development på Nokian Tyres.

Juha Pirhonen, Nokian Renkaat Oyj, Tutkimus- ja kehitysjohtaja
"Vid växlande vinterförhållanden kan föraren fälla ut dubbarna på vinterdäcken med en knapptryckning innan en inbromsning eller när bättre grepp behövs."
Juha Pirhonen, Nokian Tyres plc, Vice President, Research and Development

Eco Stud 8 – modern och rekordslående dubbteknik

Tillverkningen av Nokian Hakkapeliitta-däck började 1936, och de blev kända internationellt under det legendariska Monte Carlo-rallyt på 1950- och 1960-talen. Bilarna som var utrustade med Kometa Hakkapeliitta-dubbdäck var överlägsna på snöiga och isiga bergsvägar.

Däcken har förbättrats enormt sedan Kometas dagar och modern dubbteknik maximerar väghållningen och körkomforten. Det moderna Eco Stud 8-konceptet tillmötesgår också konsumenternas behov och miljön mer än tidigare.

- Trots att vi har kunnat öka antalet dubbar ger den nya generationen dubbar mindre vägslitage än tidigare modeller, vilket också minskar mängden vägdamm, säger Matti Morri, Technical Customer Service Manager på Nokian Tyres.

Den nydanande dubben har flera egenskaper som har krävt år av noggrant utvecklingsarbete.

- Flänsen hjälper ankardubben att få rejält fäste i vägen, vilket ger grepp under hala och krävande vägförhållanden, medan dämpningen av dubbarna ger en fjädrande effekt som gör vägkontakten mjukare. Det förbättrar körkomforten och är dessutom bra för miljön, förklarar Morri.

Väghållningen och stabiliteten under överraskande förhållanden bygger på däckets grepp i sid- och längdled på is, vilket förbättras av både den nya fördelningen av dubbar och dubbarnas utformning. Dubbtekniken som förbättrar kontrollen under extrema förhållanden används i vinterdäcken Nokian Hakkapeliitta 8, som har rönt framgångar i däcktest världen över. Dessa ledande dubbdäck användes vid det otroliga världsrekordet för snabbaste bil på is, 335,713 km/h.

Inbyggda "dubbar" för odubbade däck

Utöver dubbdäcken har vi förbättrat greppegenskaperna även för nordiska odubbade vinterdäck. Nokian Hakkapeliitta R2 tillverkas med Cryo Crystal-konceptet, som förbättrar greppet på hala vägar och is betydligt.

- Den nya tekniken bygger på mikroskopiska och diamanthårda partiklar i gummiblandningen som påminner om kristaller. De tåliga och mångkantade partiklarna är miljövänliga och fungerar nästan som inbyggda dubbar, säger Morri.

Hållbart tänkande handlar också om energieffektivitet

Nokian Tyres har en vid syn på säkerhet. Utvecklingsarbetet tar hänsyn till konsumenternas önskemål och behov. Enligt Pirhonen har produktutvecklingen förlängt däckens livslängd och förbättrat bränsleekonomin, så att de känns mindre i plånboken.

- Exempelvis innebär hållbar säkerhet att däckens egenskaper måste förbli närmast oförändrade under hela dess livstid. Det är viktigt att förarna får veta när däckslitaget börjar påverka säkerheten, förklarar Juha Pirhonen.

De bästa innovationerna är ofta väldigt enkla men funktionella, som slitagevarnaren DSI (Driving Safety Indicator), som är patenterad av Nokian Tyres. Med den kan föraren avläsa det återstående mönsterdjupet i däckets huvudspår. Uppfinningen förbättrar säkerheten och vi använder den i våra sommar- och vinterdäck. När mönsterdjupet når under 4 mm bör däcket bytas ut för att säkerheten ska bibehållas.

Vår framgångsrika produktutveckling vann internationellt erkännande när det nya vinterdäcket Nokian Hakkapeliitta R2 vann den ansedda utmärkelsen Tire Technology of the Year 2016.

- Vårt Nokian Hakkapeliitta R2 är världens mest energieffektiva däck och det första vinterdäcket med klass A-rankning för rullmotstånd. Det odubbade däcket är särskilt utvecklat för att förbättra räckvidden för el- och hybridbilar, men för bensin- och dieselbilförare innebär det låga rullmotståndet sänkta bränslekostnader och CO2-utsläpp, utöver det behagligt låga däckljudet, säger Pirhonen.

Slitbanegummiblandningar förbättras och gummiblandningar med rapsolja

Vad väntar härnäst inom forskning kring och utveckling av däck?

– Miljövänligheten fortsätter att styra vår produktutveckling i framtiden. Nokian Hakkapeliitta-däck använder nya slags gummiblandningar som minskar bränsleförbrukningen och CO2-utsläppen. Vi använder redan förnybara råmaterial, bland dem rapsolja och tallolja, eftersom till exempel rapsolja förbättrar gummiblandningens hållbarhet och grepp på is, förklarar Juha Pirhonen, Vice President of Research and Development.

Matti Morri, Technical Customer Service Manager, tror att de största framstegen kommer att göras särskilt inom dubbtekniken och inom förbättrade slitbanegummiblandningar. Målet är att ge förarna ännu mer sinnesro, oavsett vilka vägförhållanden de ställs inför.

Ytterligare information:

Vice President, Research and Development Juha Pirhonen, Nokian Tyres, tel. +358 10 401 7708, juha.pirhonen@nokiantyres.com

Technical Customer Service Manager Matti Morri, Nokian Tyres, tel. +358 10 401 7621, matti.morri@nokiantyres.com

Läs mera:

Nokian Tyres innovationer:
https://www.nokiantyres.se/innovativt-arbete/ 

Nokian Hakkapeliitta R2 – ledande grön vinterdäcksteknik för elbilar:
https://www.nokiantyres.se/foretaget/nyhetsartikel/gron-toppteknik-for-elbilar-nya-nokian-hakkapeliitta-r2-varldens-forsta-vinterdack-med-rullmotstand-/

Bilder kring Tire Technology of the Year 2016 och produktbilder av Hakkapeliitta R2:
www.nokiantyres.com/HakkapeliittaeR2

Video:
https://youtu.be/Wo4omb0Eil4

Nokian Tyres – världens första vinterdäck i AA-klass:
www.nokiantyres.com/company/news-article/nokian-tyres-offers-the-world-s-first-aa-class-winter-tyre-in-wet-grip-and-fuel-efficiency-as-well-a/

Världens första vinterdäck med utfällbara dubbar:
https://www.nokiantyres.se/foretaget/nyhetsartikel/varldens-forsta-dubbfriktionsdack-unik-dubbteknik-aktiverar-dubbarna-vid-behov/

Vinterdäck uppfanns för 80 år sedan:
Historien om vintermästaren

Första vinterdäcket uppfanns för 80 år sedan:
Nokian ”Kelirengas” klarade kurviga och kuperade vintervägar säkert
Så här har vinterdäcket förändrats
Hur uppfanns världens första vinterdäck
Nokian vinterdäck över 80 år

Smart trafikteknik och biobaserade material:
Nokian Hakkapeliitta 2036
Nokian Hakkapeliitta är pionjär inom däckteknik och säkerhet 

Bildsamling:
Nokian vinterdäck 1934. (pdf, 10 MB)
Nokian sommardäck 1932. (pdf, 10 MB)