Så här har vinterdäcket förändrats – världens första vinterdäck och den nya generationens dubbfria vinterdäck i jämförelse

För 90 år sedan lanserades världens första vinterdäck. ”Kelirengas” (däcket som klarar alla vinterväglag)som Nokian Tyres utvecklade och tillverkade var en topprodukt på sin tid. För första gången hade ett däck ett grovt mönster som gav bra grepp även på snöiga vägar. Hur klarar sig denna unika produkt i konkurrens med dagens moderna dubbfria vinterdäck? Vi jämför ”Kelirengas” mot testvinnaren Nokian Hakkapeliitta R2. 

Världens första vinterdäck, som Finlands Gummifabrik lanserade år 1934, var en revolutionerande nyhet på finska vintervägar. Innan dess körde man på smala och snöiga vintervägar med däck som liknade sommardäck. Vid en brant backe var föraren tvungen att stanna bilen för att montera krångliga snökedjor på däcken för att kunna köra upp på backen. Världens första vinterdäck hette ”Kelirengas” och det hade för första gången ett grovt mönster som gav däcket ett mycket bättre vintergrepp än tidigare. 

− ”Kelirengas” utvecklades för lastbilar för att de skulle kunna ta sig bättre fram på snöiga vägar. Däckets tvärsgående mönster greppade på snön likt en band på en bandvagn, vilket underlättade framkomligheten på backar, berättar Matti Morri, chef för teknisk kundservice på Nokian Tyres. 

Goda köregenskaper enbart på snö är inte tillräckliga för dagens vinterdäck. När plogningen av vägarna började på allvar blev vägarna isiga, vilket ställde nya krav på vinterdäcken. När man jämför ”Kelirengas” med senaste Nokian Hakkapeliitta R2 så är skillnaderna enbart vad gäller gummiblandningen och mönstret enorma. 

− Utöver bra draggrepp ska dagens vinterdäck även kunna erbjuda ett bra sidogrepp. Det symmetriska, pilformade mönstret på Nokian Hakkapeliitta R2 har mycket goda självrensande egenskaper även i djup snö och ger ett bra grepp även på is och slask, berättar Morri.

"Utöver bra draggrepp ska dagens vinterdäck även kunna erbjuda ett bra sidogrepp. Det symmetriska, pilformade mönstret på Nokian Hakkapeliitta R2 har mycket goda självrensande egenskaper även i djup snö och ger ett bra grepp även på is och slask´."
Matti Morri, Nokian Tyres plc, Chef för Nokian Tyres tekniska kundservice

 

Tiotals nya råvaror

Även om ”Kelirengas” var en unik produkt på sin tid så kan den med dagens standard kallas för ett vinterdäck enbart tack vare sitt mönster. ”Kelirengas” hade samma typ av styv gummiblandning som även sommardäck har, vilket gjorde att det var enbart mönsterspåren som gav vintergreppet. På dagens vinterdäck ger även de för vinterdäck skräddarsydda gummiblandningarna mycket av greppegenskaperna. Ett modernt vinterdäck innehåller över hundra råvaror, ”Kelirengas” hade bara en tredjedel så många råvaror. 

− I gummiblandningen av Hakkapeliitta R2 finns mikroskopiskt små partiklar som liknar kristaller. De fungerar som inbyggda dubbar på isiga vägar, berättar Morri om utvecklingen av vinterdäck. 

I dag används både naturgummi och syntetisk gummi på dubbfria vinterdäck. Naturgummit fungerar stabilt i varierande temperaturer, vilket gör slitbanegummiblandningen flexibel och slitstark. Mycket av sotet (kimröken) har ersatts av silica som förbättrar däckets bränsleeffektivitet och våtgrepp betydligt. 

Hundra millimeter mer bredd 

Dagens bilförare uppskattar helt andra saker på ett vinterdäck, saker som ”Kelirengas”-förare inte ens kunde drömma om på sin tid, exempelvis goda köregenskaper. Däcken har även blivit bredare. Lastbilsdäcket ”Kelirengas” var bara 190 millimeter bredd, jämfört med dagens dubbfria vinterdäck Nokian Hakkapeliitta R2 som kan vara upp till 290 millimeter brett. 

− Bredden ökar körkomforten betydligt. Även utvecklingen från diagonalkonstruktion, som ”Kelirengas” hade, till dagens radialkonstruktion har gett ett stort steg framåt när det gäller köregenskaperna. 

Dagens moderna bilar ställer helt andra krav på däcken än tidigare. I utvecklingen av däck ska man bland annat uppmärksamma att däcken fungerar bra ihop med moderna antisladd- och stabilitetssystemen. 

Moderna vinterdäck ger betydligt mer säkra köregenskaper på vintervägar än det gamla däcket ”Kelirengas”. En ”Kelirengas”-förare var tvungen att lita på sin körkänsla och syn för att märka om underlaget var halt. Dagens bilist kan utnyttja teknisk utrustning som i förväg kan varna om hala vägavsnitt och andra saker som kan påverka körningen. 

− En sak har dock blivit oförändrad sedan tiden när ”Kelirengas” lanserades, nämligen vädret. Då som nu används vinterdäck för att kunna köra på krävande och varierande nordiska vinterförhållanden, säger Morri.

Läs mer:

Vinterdäck uppfanns för 90 år sedan:
Historien om vintermästaren

Första vinterdäcket uppfanns för 90 år sedan:
Nokian ”Kelirengas” klarade kurviga och kuperade vintervägar säkert
Hur uppfanns världens första vinterdäck
Nokian vinterdäck 90 år

Smart trafikteknik och biobaserade material:
Nokian Hakkapeliitta 2036
Nokian Hakkapeliitta är pionjär inom däckteknik och säkerhet 
Nokian Hakkapeliittas vinterdäck kombinerar innovation, erfarenhet och ledande teknik

Bildsamling:
Nokian vinterdäck 1934. (pdf, 10 MB)
Nokian sommardäck 1932. (pdf, 10 MB)