Dubbar eller dubbfria vinterdäck?

Varierande vinterförhållanden i Sverige ställer vissa krav på vinterdäck. Däcken ska kunna behålla sitt grepp på våt is, snöiga asfaltvägar och slaskiga motorvägar. Oavsett vilken typ av däck du väljer är det viktigt att komma ihåg att det är en konst att köra bil på vintern. Kör lugnt och med framhållning, anpassa hastigheten efter väglaget och trafiken och ha gott om tid när du ska åka någonstans.

Kärnfrågan vid valet av vinterdäck är: dubbdäck eller dubbfria vinterdäck. Det lönar sig att tänka efter en liten stund och ställa några kontrollfrågor: hur mycket kör jag, på vilken typ av vägar, vilken typ av bilförare är jag, hur erfaren är jag när det gäller vinterkörning, kan jag ibland använda allmänna kommunikationer, eller måste jag nästan alltid köra med egen bil, har min bil utrustning som ökar säkerheten (antisladdsystem, ABS-bromsar)?

Här får du några tips som underlättar ditt val när det gäller att bestämma om du ska ha dubbdäck eller dubbfria vinterdäck. Oavsett vilken typ av däck du väljer så är det viktigt att komma ihåg att vinterkörning kräver skicklighet. Kör lugnt och med framhållning, anpassa hastigheten efter väglaget och trafiken och ha gott om tid när du ska åka någonstans. Följer du dessa råd så kan du köra mer säkert och komfortabelt på vintern.

Snöiga eller isiga vägar?
Om du kör på isiga mera än på snöiga vägar skall du välja dubbdäck. Dubbdäcken är ett gott val speciellt i landets södra kusttrakter där vägarna ofta är isiga på vintern. Dubbfria vinterdäcken passar bättre på snöiga vägar.

Is eller hårt packad snö
Om du kör med dubbfria vinterdäck på is eller hårt packad snö, till exempel i korsningar, skall du vara extra försiktig för på sådant underlag har dubbfria vinterdäck sämre grepp än dubbdäck.

Tyst däck
Om det är viktigt för dig att däcket är tyst skall du välja ett dubbfria vinterdäck som är tyst på snöfria vägar.

Hösthalka
På hösten kan du byta till dubbfria vinterdäck tidigare än till dubbdäck. Byter du till dubbfria vinterdäck tidigt behöver du inte vara rädd för de kraftiga växlingarna i väglaget på hösten. Dubbfria vinterdäcken ger större körsäkerhet också på våren då temperaturerna växlar överraskande snabbt.

Dubbfria vinterdäck året om?
De grova vägytorna på våren sliter på alla slags däck. Dubbfria vinterdäcket är konstruerat och avsett främst för vinterbruk. Ett dubbfria vinterdäck som slitits ojämnt på grova vägar på våren uppfyller inte de krav på köregenskaper som ställs på bra sommardäck. Därför rekommenderar vi att dubbfria vinterdäck inte används året om. Sommardäck är det lönsammaste och säkraste alternativet på sommaren.

Skillnaden mellan dubbdäck och dubbfria vinterdäck

Jämfört med sommardäck ger dubbdäck och dubbfria vinterdäck för nordiska förhållanden avsevärt bättre grepp och köregenskaper på vintern. Vid valet mellan dessa två typer av vinterdäck ska man beakta förarens behov och i vilka förhållanden man oftast kör bil.

Dubbdäck är fortfarande det säkraste och effektivaste valet. Dubbdäck klarar bäst av de skiftande väglagen och särskilt på hala underlag ger dubbdäck den kortaste bromssträckan och de bästa köregenskaperna.

Ett bra dubbdäck ger föraren tydliga signaler när man håller på att förlora greppet. Det brukar även vara lättare att korrigera en sladd med en bil som har dubbdäck.

Begränsad användningstid för dubbdäck.

Dubbfria vinterdäck ger de mest komfortabla köregenskaperna. På snö ger dubbfria vinterdäck ett lika bra, eller bättre grepp som dubbdäck. På isigt underlag måste man köra mer försiktigt och förutseende än med dubbdäck.

Dubbfria vinterdäck är komfortabla och tysta. En fördel är att man kan montera dubbfria vinterdäcken på bilen redan tidigt på hösten innan den första snön faller.

Dubbfria vinterdäck är inte avsedda för året runt bruk eftersom den mjuka slitbanegummiblandningen slits snabbt i sommarvärmen och de ger inte säkra köregenskaper på sommaren.

Vid köp av dubbfria vinterdäck är det viktigt att välja vinterdäck för nordiska förhållanden. Dubbfria vinterdäck från centraleuropeiska förhållanden motsvarar ofta inte de krav som nordiska vinterförhållanden ställer på däck. På den här typen av däck är våtgrepp och köregenskaper i höga hastigheter viktiga egenskaper på bekostnad av vintergrepp.

Dubbfria vinterdäck för nordiska förhållanden ligger ofta i hastighetsklassen Q (160 km/t) eller R (170 km/t), vilket är markerad på däckets sida. Centraleuropeiska dubbfria vinterdäck ligger ofta i hastighetsklassen H (210 km/t) eller V (240 km/t).

Båda däcktyper har utvecklats mycket under de senare åren. Dubbdäck har blivit tystare och de ger ännu bättre grepp. Lättmetaldubbarna gör att moderna dubbdäck sliter vägar cirka hälften så mycket som äldre typ av dubbdäck. Tack vare nya gummiblandningar och lamelleringslösningar har dagens dubbfria vinterdäck betydligt bättre grepp.

Bekanta er mer med  Nokian Tyres vinterdäck:
https://www.nokiantyres.se/dack/personbilar/vinterdack/