FacebookInstagramLinkedInmenu-iconPinicon-playscroll-downsearchTwitterShapeYouTube
Menu
tis juni 15 12:36 2010

Bra däck billig livförsäkring



Klarar bilens däck den kommande semesterresan? Är mönsterdjupet mindre än fyra millimeter är det klokt att skaffa nya däck. Viktigt är också att kolla lufttrycket i däcken och att öka trycket när bilen lastas full.

Bilens kontaktyta med vägen är lika litet som fyra handflator. Därför är det viktigt att däcken ger säkert grepp i varierande temperaturer och på våta samt grova asfaltvägar.

– Enligt lagen ska mönsterdjupet vara minst 1,6 millimeter, men särskilt risken för vattenplaning ökar väsentligt när mönsterdjupet är nere vid 3-4 millimeter, varnar Allan Ostrovskis, teknisk chef på Nokian Tyres i Sverige.

Häftiga åskskurar är vanliga på sommaren och kan överraska bilisten snabbt. Bra däck ger mycket bättre skydd mot vattenplaning. Ett test som däcktillverkaren Nokian Tyres har gjort visar att en bil med däck som hade 1,6 millimeter av mönsterdjupet kvar började vattenplana vid 76 km/h i en kurva med 5 millimeter vatten på vägen. Bilen med nya däck började vattenplana först vid 96 km/h.

Behöver du köpa nya däck är det klokt att välja däck som är särkskilt gjorda för nordiska förhållanden. Gummibladningen på dessa däck är optimerad för att ge säkra köregenskaper i varierande temperaturer. Dessutom är de tysta på grova svenska asfaltvägar och ger lågt rullmotstånd, vilket minskar bränsleförbrukningen. Däck med lågt rullmotstånd och rätt lufttryck kan minska bilens bränsleförbrukning med 0,5 liter per 10 mil och samtidigt minskar koldioxidutsläppen med 12 gram per kilometer.

– När bilen lastas full för semesterresan är det viktigt att öka däckens lufttryck med 10-15 procent. Kolla vad som rekommenderas i bilens handbok. Risken för sladd ökar om lufttrycket är för lågt, särskilt om det finns last även i skidboxen på bilens tak. Undvik att lasta tunga saker i skidboxen, det ändrar bilens tyngdpunkt och risken för okontrollerad sladd ökar ytterligare, varnar Allan Ostrovskis.

Efter semestern ska lufttrycket återställas för normal körning.

Vi svenskar är dåliga på att kolla lufttrycket. Den senaste däckrazzian där däcken på ett stort antal bilar kontrollerades landet runt visar att majoriteten av bilägarna inte ens kommer ihåg när de senast har kontrollerat lufttrycket. Om alla i Sverige körde med rätt lufttryck skulle koldioxidutsläppen minska med 72 000 ton per år.

– För lågt lufttryck ökar både däckslitaget och bränsleförbrukningen. 20 procent för lite luft förkortar däckens livslängd med 20 procent och 30 procent för lite luft halverar livslängden. Bilen, bränslet och däcken kostar pengar men luften är faktiskt helt gratis!
säger Allan Ostrovskis.

BILDER: www.nokiantyres.com/savefuelwithtyres

För ytterligare information kontakta:

Allan Ostrovskis, teknisk chef Nokian Tyres Sverige, tel. 070-244 8820

www.nokiantyres.se