tis juni 10 12:00 2003 i kategori Företagsnyheter

Bra däck och rätt lufttryck säker början på bilsemestern



Inför bilsemestern är det viktigt att se över däcken. Först ska kontrolleras om däcken är tillräckligt bra för att på ett säkert sätt klara av en semesterresa på kanske flera hundra mil. När bilen är färdiglastad för resan ska lufttrycket kontrolleras.

En efterlängtad bilsemester exempelvis till södra Europa ställer stora krav på bilen, inte minst på däcken. Om du är det minsta osäker på om mönsterdjupet är tillräckligt bra är det bäst att investera pengar på nya däck före resan. På de europeiska motorvägarna är det vanligt att det plötsligt börjar regna kraftigt och med slitna däck är det stor risk att bilen börjar vattenplana.

Enligt lagen ska sommardäcken ha ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeter men risken för vattenplaning ökar väsentligt om mönsterdjupet är mindre än 3 millimeter, varnar finska däcktillverkaren Nokian Tyres.

Det är mycket vanligt med slitna däck. En undersökning som Däckbranschens Informationsråd har gjort visade att 31 procent av bilarna – 1,3 miljoner bilar – hade minst ett däck med ett mönsterdjup på 3 millimeter eller mindre.

Glöm inte lufttrycket

Många glömmer bort den viktiga kontrollen av lufttrycket. Bilen lastas till max för semesterresan och då ska däcken ha lite högre lufttryck än det som rekommenderas i bilens instruktionsbok. Lyfttrycket ska kontrolleras när däcken är kalla och när bilen är färdiglastad för resan.

För lågt lufttryck är mycket vanligt. Bilprovningens undersökning visade att en femtedel, eller närmare en miljon bilar, hade i genomsnitt 20 procent för lågt däckttryck. Detta minskar däckens livslängd med 20 procent och ökar bränsleförbrukningen med cirka tre procent. 30 procent för lågt tryck halverar däckens livslängd.

På marknaden finns nu även däcktrycksvarnare som varnar om lufttrycket i något av däcken sjunker. Nokian Tyres lanserade nyligen sin däcktrycksvarnare RoadSnoop som kostar strax över 2 000 kronor.

Fördelen med däcktrycksvarnaren är att man inte behöver oroa sig för en punktering. Om lufttrycket snabbt sjunker så varnar systemet med hög ljudsignal och ett blinkande ljus visar i vilket däck trycket har sjunkit. Man hinner alltså stanna bilen innan punkteringen orsakar en farlig sladd. Med fullastad bil kan en sladd sluta riktigt illa.

För ytterligare upplysningar kontakta:

Matti Morri, kundservicechef Nokian Tyres, tel: +358 3 340 7621, e-post: [email protected]

www.nokiantyres.com