tis juli 2 07:41 2013 i kategorierna Företagsnyheter, Produktmeddelanden

Bra däck och rimlig hastighet skyddar mot vattenplaning



Risken för vattenplaning är stor på sommaren. En kraftig åskskur och vattenfyllda vägspår ökar risken. Det finns två effektiva sätt att skydda sig mot vattenplaning: lägre hastighet vid regn och bra däck. Exempelvis sommardäcket Nokian Hakka Blue ger ett utmärkt skydd mot vattenplaning och jämfört med vanliga sommardäck stoppar Hakka Blue bilen från 80 km/h upp till en meter tidigare på våt väg.

Skicket på sommardäcken bör kontrolleras före semesterresan. Om däcken är dåliga är det kortsiktigt tänkande att byta dem senare, efter semestern, speciellt om man kör mycket under semestern och hela familjen är med i bilen.

− När mönsterdjupet på sommardäcken är mindre än fyra millimeter ger de sämre våtgrepp och risken för vattenplaning ökar betydligt. När mönsterdjupet närmar sig lagens minimikrav 1,6 millimeter är risken för vattenplaning mycket stor, även när hastigheten är låg. Så här slitna däck har enkelt inte tillräckligt djupa spår som kan leda bort vatten mellan däcket och vägen, varnar Allan Ostrovskis, teknisk chef på Nokian Tyres.

Tester som Nokian Tyres har gjort visar att med slitna däck (mönsterdjupet under 1,6 millimeter och cirka fem millimeter vatten på vägen) börjar vattenplaningen i en kurva i en hastighet på 76 km/h när en bil med bra däck börjar vattenplana först vid 96 km/h.

Hur ska du göra vid vattenplaning



När bilen börjar vattenplana märks det på en framhjulsdriven bil genom att motorns varvtal ökar snabbt, vilket är tecken på att hjulen har förlorat vägkontakten. Vid vattenplaning ska du släppa gasen direkt och koppla ner för att minska farten.

− När bilen börjar vattenplana får många bilförare panik och börjar vrida på ratten. När hastigheten minskar kan greppet komma tillbaka mycket snabbt och om hjulen då pekar antingen mot höger eller vänster så kan bilen snabbt hamna i diket eller på den motsatta vägbanan. Det här kan hända så fort att föraren inte hinner reagera. Det är viktigt att inte få panik och börja vrida på ratten. Istället ska man minska hastigheten, utan att bromsa, tills däckspåren klarar av att leda bort vattnet mellan däcken och vägen. Då får däcken grepp och man kan styra bilen normalt igen, förklarar Allan Ostrovskis.

Enligt Ostrovskis uppmärksammar inte yngre bilförare vattenplaningsrisken lika bra som äldre, mer erfarna bilförare, som kanske har upplevt hur det känns att hamna i vattenplaning. Trafikskolorna borde bli bättre på att lära ut konkret hur man ska göra när bilen börjar vattenplana.

Minska hastigheten



Risken för vattenplaning är speciellt stort i vägspåren som vid regn fylls med vatten. Man ska undvika att köra i spåren och speciellt vid en omkörning ska man vara extra försiktig eftersom det är lätt hänt att hamna i de vattenfyllda spåren.

− Det viktigaste rådet för att undvika vattenplaning är att minska hastigheten när en häftig regnskur överraskar. Inte ens nya däck med bra mönsterdjup klarar av att förhindra vattenplaning om hastigheten är så hög att spåren på däcken inte hinner med att leda bort allt vatten mellan däcket och vägen. Greppet kan behållas när bilen har bra däck och hastigheten anpassas till regnet, påminner Allan Ostrovskis.

Bra däck minskar risken



Risken för vattenplaning minskar betydligt när bilen har bra däck. Ett exempel på bra sommardäck är Nokian Hakka Blue. Däcket har fått goda betyg i sommardäcktester som motortidningar har gjort och i många tester sammanfattas däcket som ”det absolut bästa däcket på vått underlag”. Däcket har många innovationer som minskar risken för vattenplaning. Dry Touch sugrörslameller suger effektivt vatten från vägen och leder det till däckets huvudspår. Dessutom finns speciella störtspår på de tvärsgående huvudspåren på innerskuldrorna. Dessa ellipsformade hålen lagrar mer vatten i takt med att spårvolymen i de tvärsgående spåren ökar.

Alla Nokian Hakka sommardäck har en slitagevarnare (DSI Driving Safety Indicator) som tydligt visar hur många millimeter av mönsterdjupet finns kvar. Däcken har även en speciell vattenplaningsvarnare, i form av en vattendroppsymbol, som försvinner när mönsterdjupet blir fyra millimeter och påminner om att risken för vattenplaning ökar. För att ytterligare öka säkerheten på sommarvägar omfattas alla nya Nokian Hakka sommardäck av Hakka-skydd. Om ett däck som har monterats och använts på ett rätt sätt skadas, och däcket inte går att reparera, får konsumenten ett nytt likadant däck utan kostnad från en däckåterförsäljare som säljer Nokian Tyres produkter i Finland, Sverige eller Norge.

Bilder:
www.nokiantyres.com/HakkaBlue
www.nokiantyres.com/HakkaGreen
www.nokiantyres.com/HakkaBlack

Vattenplaning:
https://www.nokiantyres.se/innovativt-arbete/sakerhet/forutse-vattenplaning/

Hakka-skydd:
www.nokiantyres.se/hakka-skydd

Däck som passar till din bil och körsätt:
https://www.nokiantyres.se/sommardack-personbilar
https://www.nokiantyres.se/sakra-och-ekonomiska-kvalitetssommardack

Mer information:
Allan Ostrovskis, teknisk chef Nokian Tyres, 070-244 8820, Allan.Ostrovskis2(at)nokiantyres.com

www.nokiantyres.se

www.facebook.com/nokiantyressverige
www.youtube.com/NokianTyresCom
www.twitter.com/NokianTyresCom
www.linkedin.com/company/nokian-tyres-plc