tis april 9 07:30 2013 i kategorierna Företagsnyheter, Produktmeddelanden

Dags för däckbyte


Satsa på sommardäck av hög kvalitet



Dubbdäck ska av senast den 15 april, om det inte råder vinterväglag. Den kyliga våren gör att många väntar med däckbytet, vilket innebär att det kan bli köer på däckverkstäderna när alla vill byta sina däck samtidigt. Är det dags att köpa nya sommardäck gäller det gamla ordspråket, du får vad du betalar för.

Den 15 april gäller enbart för dubbdäck, med dubbfria vinterdäck får man fortsätta att köra, vilket dock inte rekommenderas. Deras gummiblandning och slitbana är optimerade för vinterväglag så på sommarväglag ger de betydligt sämre köregenskaper än sommardäck av hög kvalitet. Flera tester, som bland annat motortidningar har gjort, visar att på våt väg kan dubbfria vinterdäck ge upp till 60 procent längre bromssträcka än sommardäck.

EU:s däckmärkning gäller för första gången



Behöver du köpa nya sommardäck så ska de ha EU:s däckmärkning som trädde i kraft den första november 2012. Däckmärkningen, vanligtvis ett klistermärke på däcket, visar våtgreppet (bromssträcka på våt väg), rullmotståndet (däckets bränsleeffektivitet) och externt däckljud i decibel. Syftet med märkningen är att få konsumenterna att köpa mer säkra och miljövänliga däck.

− Bra våtgrepp är en viktig egenskap här i Sverige. Man ska dock komma ihåg att däckmärkningen enbart informerar om bromssträckan på våt väg, men den berättar ingenting om hur bra skydd däcket ger mot vattenplaning. Man ska inte lägga allt för stor vikt på däckmärkningen eftersom den endast uppmärksammar tre egenskaper. Bättre information ger motortidningarnas sommardäcktester där man testar upp till 20 egenskaper, säger Allan Ostrovskis, teknisk chef på Nokian Tyres.

Enligt lagen ska sommardäcken ha ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeter, men däckets kör- och bromsegenskaper, speciellt på våt väg, blir betydligt sämre när mönsterdjupet är mindre än 4 millimeter.

Säkra däck av hög kvalitet kostar mer



Det finns en uppsjö av sommardäck på marknaden och många är betydligt billigare än välkända däckmärken av hög kvalitet.

− Här stämmer verkligen det gamla ordspråket, du får vad du betalar för. Att tillverka bra och säkra däck kräver komplicerade tekniska lösningar, flera års utvecklingsarbete och tester. Därför kostar däck av hög kvalitet mer, men de ger också säkra köregenskaper. Ännu mer säkerhet ger däck som speciellt är utvecklade för våra snabbt skiftande svenska sommarförhållanden, rekommenderar Allan Ostrovskis.

Sommardäckfamiljen Nokian Hakka är ett bra exempel på däck för nordiska förhållanden. Nyhet för den här säsongen är Nokian Hakka Black för sportig körning. Andra sommardäck i Hakka-familjen är Nokian Hakka Blue för skiftande nordiska väglag och miljövänliga Nokian Hakka Green. Alla Hakka-däck har uppnått topplaceringar i motortidningarnas däcktester både i Sverige och utomlands.

Kom ihåg att kolla lufttrycket



I bilens instruktionsbok anges vilken däckdimension bilen ska ha. Om däcken sitter på aluminiumfälgar är det viktigt att efterdra bultarna efter cirka 15 mils körning. Viktigt är också att kolla lufttrycket direkt efter däckbyte och sedan helst varje månad. Däck med rätt lufttryck slits jämnt och rullar lättare, vilket ger bättre köregenskaper och minskar bränsleförbrukningen.

Huvudregeln är att de bästa däcken alltid ska monteras på bakaxeln, oavsett om bilen är framhjuls- bakhjuls- eller fyrhjulsdriven. Däckens livslängd kan förlängas genom att skifta de mellan axlarna efter cirka 800 mil.

BILDER:
www.nokiantyres.com/HakkaBlack
www.nokiantyres.com/HakkaBlue
www.nokiantyres.com/HakkaGreen

VIDEOS:

Nokian Hakka Green – Naturally Safe
http://youtu.be/wqebSYA0Dx0

Nokian Hakka Blue – Wet Performer
http://youtu.be/TcQpuiubS2Y

New Nokian Hakka Black - sporty, cool performance for Northern European summer
http://youtu.be/t9fZeEGmBdk

Mer information om Nokian Hakka Black:
https://www.nokiantyres.se/foretaget/nyhetsartikel/nya-nokian-hakka-black-maximal-prestanda-for-snabb-korning/=

Mer information om Nokian Hakka Blue:
https://www.nokiantyres.se/foretaget/nyhetsartikel/nya-nokian-hakka-blue-topprestanda-pa-vata-vagar/=

Mer information om Nokian Hakka Green:
https://www.nokiantyres.se/foretaget/nyhetsartikel/nya-nokian-hakka-green-lattrullande-miljovanligt-sommardack/=

Testframgångarna:
www.nokiantyres.se/test-success-se

Mer information:
www.nokiantyres.se

Allan Ostrovskis, teknisk chef, Nokian Tyres, tel. 070 244 8820, Allan.Ostrovskis2(at)nokiantyres.com

Anders Jansson, produktchef, tel. 08-4747 447, anders.jansson(at)nokiantyres.com

www.facebook.com/nokiantyressverige
www.youtube.com/NokianTyresCom

Som enda däcktillverkaren i världen koncentrerar sig Nokian Tyres på produkter och tjänster för säker bilkörning i nordiska förhållanden. Innovativa däck för person- och lastbilar samt tunga arbetsfordon marknadsförs huvudsakligen i områden där det finns snö och skogar samt krävande körförhållanden på grund av olika årstider. Nokian Tyres utvecklar produkter där målet är den hållbara säkerheten och miljövänlighet under däckets hela livscykel. Nokian Tyres äger däckkedjan Vianor med 1 037 anläggningar i 26 länder. Nokian Tyres omsättning uppgick till cirka 1 612 miljoner euro år 2012 och antalet anställda är över 4 000. Nokian Tyres aktie noteras på NASDAQ OMX i Helsingfors. Mer information finns på www.nokiantyres.com