FacebookInstagramLinkedInmenu-iconPinicon-playscroll-downsearchTwitterShapeYouTube
Menu
tor oktober 22 12:55 2015 i kategori Företagsnyheter

Dags för vinterdäck! Nya eller gamla?

Det börjar bli den tiden av året då många bilister funderar ifall det går att köra med gamla vinterdäck en vinter till, eller om de är för slitna och det är dags att köpa nya däck. Här får du några tips innan du fattar ditt beslut.

Däckets ålder kan du kolla på nummerserien med fyra nummer som finns på däcksidan. De två första numren anger vilken vecka däcket är tillverkat och de två sista numren anger tillverkningsåret. Till exempel nummerserien 1112 betyder att däcket tillverkades vecka 11 år 2012.

Om däcken är över sex år gamla och de har använts aktivt varje vinter, är de för gamla. Däck som har stått i förvaring utan att man har kört med dem rekommenderas inte för körning när de är över tio år gamla. Även om däcken annars skulle vara i bra skick så är gummiblandningen för hård, vilket försämrar greppet.

Kolla mönsterdjupet och dubbarna

När du har kollat däckens ålder är det dags att titta på mönsterdjupet. Enligt lagen ska vinterdäck ha minst tre millimeters mönsterdjup.

Kolla mönsterdjupet och dubbarna

− Är däcken så slitna så riskerar du böter, men de ger dåligt vintergrepp redan när mönsterdjupet är under fyra millimeter. Vid byte till vinterdäck bör mönsterdjupet vara över fem millimeter för att däcken ska kunna ge bra grepp under hela vintersäsongen, rekommenderar Allan Ostrovskis, teknisk chef på Nokian Tyres.

När det gäller dubbdäck så ska även antalet dubbar kollas. Om ett stort antal dubbar saknas, eller något av däcken har 25 procent färre dubbar än däcket som har flest dubbar, är det dags att köpa nya däck.

− Känn på att dubbarna sitter ordentligt fast i dubbhålen. Om dubbarna rör sig mycket är det vanligaste felet att dubbflänsen har blivit försliten. Dubbar som rör sig i dubbhålen ger inte säkert grepp på is, påminner Allan Ostrovskis.

− Dubbutsticket får inte överskrida mönstret mer än två millimeter. Dubbutsticket kan bli större ifall däcket inte körs in ordentligt eller på grund av körsättet, vilket gör att dubbarna påfrestas mer än normalt, säger Ostrovskis.

Bästa däcken bak

Däcksidorna ska kollas när däcken har rätt lufttryck.

− Små sprickor speciellt på däckets skulderparti och i spårbotten innebär att gummit har föråldrats. Om sprickorna breder ut sig så kan de förstöra däcket helt, säger Ostrovksis.

Samma kontroll över sprickor gäller både dubbdäck och dubbfria vinterdäck. Båda typer av däck har samma rekommendationer vad gäller ålder och mönsterdjup.

Slitna vinterdäck kan inte göras bättre, men det som kan göras är att förlänga deras liv, genom att regelbundet skifta framdäcken bak och tvärtom. På det sättet slits däcken mer jämnt.

− På grund av körsäkerheten ska de bättre däcken sitta bak för att förbättra greppet och för att förhindra överstyrning, med andra ord att bilens bak inte ska börja sladda exempelvis vid snabbt filbyte, säger Ostrovskis.

Skillnaden på mönsterdjupet mellan fram- och bakdäcken bör inte vara större än två millimeter.

Mönsterdjupet avgörande i slask

Nya däck är alltid bättre än slitna, speciellt när det gäller slask- och våtgrepp.

− Gamla vinterdäck har mindre mönsterdjup, vilket gör att bromssträckan blir längre och greppet sämre vid halt väglag. Slitna däck har även svårt att forsla bort slask och snö mellan däcken och vägen, vilket försämrar greppet, varnar Ostrovskis.

Vinterdäck i bra skick håller bilen på vägen även i varierande väglag och i överraskande situationer.

Jämfört med ett nytt vinterdäck börjar ett slitet vinterdäck med fem millimeters mönsterdjup vatten- och slaskplana i 20 km/h lägre hastighet.

− Vid vanlig körning kan slitna vinterdäck kännas trygga att köra med, men vid en överraskande situation, till exempel vid en kraftig inbromsning eller väjning i dåligt väglag, krävs betydligt mer av däcken än vid lugn körning på torr väg, säger Allan Ostrovskis.

I början kan nya vinterdäck kännas lite ostabila, men efter några mil hittar de sin form och rullar stabilt. Även bilföraren anpassar sig snabbt för körning med vinterdäck.

Dags att byta däck – kom ihåg detta

  • På grund av säkra köregenskaper ska bilen ha vinterdäck av hög kvalitet som i tester har visat sig klara varierande nordiska vinterförhållanden.
  • Kolla åldern, mönsterdjupet, slitbanan och dubbarna på dina vinterdäck.
  • Vid aktiv körning ska vinterdäcken inte vara äldre än sex år och maximalt tio år gamla. Med tiden hårdnar däckets gummiblandning, vilket försämrar greppet.
  • Köp nya vinterdäck när mönsterdjupet är fyra millimeter. Vid däckbyte bör mönsterdjupet vara drygt fem millimeter för att däcken ska ge bra grepp under hela vintern.
  • Mönsterdjupet kan enkelt kollas med hjälp av ett femkronors mynt. Om hela siffran fem är synlig när du stoppar i myntet i däckets huvudspår, är mönsterdjupet mindre än tre millimeter.
  • Däcksidorna och spårbottnen bör kollas för att uppmärksamma sprickor på dem. När det gäller dubbar bör du kolla att alla dubbarna finns kvar och att de sitter ordentligt fast i däcket.
  • Lufttrycket på däcken bör kollas var tredje vecka. På vintern bör lufttrycket vara 0,2 bar (20 kPa) större än på sommaren.
  • Se till att däcken slits jämnt, genom att åtminstone en gång under vintern skifta framdäcken bak och tvärtom.

BILDER:

www.nokiantyres.com/hakkapeliitta8 
www.nokiantyres.com/HakkapeliittaR2

Läs mer:

De viktigaste däckreglerna i Sverige
https://www.nokiantyres.se/innovativt-arbete/dackfakta/dackregler/

Mer information om Nokian Tyres vinterdäck:
www.nokiantyres.se/vinterdack

Nokian Tyres vinterkörskola
http://www2.nokiantyres.com/vinterkorskola

Mer information:

Allan Ostrovskis, teknisk chef, tel. 070-244 8820, Allan.Ostrovskis(at)nokiantyres.com

Produktchef, personbilsdäck, Jon Persson, Nokian Däck AB, tel. 08 474 74 47 jon.persson(at)nokiantyres.com

Twitter: https://twitter.com/NokianTyresCom 
You Tube: www.youtube.com/NokianTyresCom 
Facebook: www.facebook.com/nokiantyressverige 
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/nokian-tyres-plc