ons maj 30 02:24 2012 i kategori Företagsnyheter
Enkät:

EU:s nya däckmärkning kan vilseleda konsumenter i Norden



EU:s nya däckmärkning kan ge fel signaler till konsumenterna i Norden, visar en ny enkät som YouGov Group på uppdrag av Nokian Tyres har gjort i Sverige, Finland och Norge. Nordiska bilister som svarade på enkäten vill främst att vinterdäcken har bra grepp på isiga och snöiga vägar.

Även om majoriteten av bilisterna känner till att nordiska förhållanden ställer sina speciella krav på bilkörning på vintern så svarade var tionde i Sverige (13 procent), var femte i Finland (21 procent) och var fjärde i Norge (24 procent) att vinterdäck som har bra våtegenskaper även ger ett bra grepp på isiga vägar. 10 procent av de svenska, 17 procent av de finska och 18 procent av de norska bilisterna, eller av de som är delaktiga i däckköpet, anser att ett bra centraleuropeiskt vinterdäck även ger bra grepp i våra nordiska förhållanden.

− Tekniskt sätt är våtgrepp och isgrepp nästan motsatta egenskaper. Tyvärr berättar EU:s nya däckmärkning ingenting om vinterdäckens isgrepp, vilket ändå är en mycket viktigt säkerhetsegenskap i Norden. Vi är rädda för att däckmärkningen ska vilseleda en del av konsumenterna och att de väljer fel typ av däck. Om de litar blint på däckmärkningen kan det bli en fara både mot bilisten själv och andra trafikanter, säger Tuija Aro, kundrelationschef på Nokian Tyres.

Majoriteten av de som svarade på enkäten vill köpa vinterdäck med bra våtgrepp. 76 procent i Sverige, 66 procent i Finland och 79 procent i Norge vill köpa vinterdäck med bra våtgreppklassificering. Nokian Tyres anser att vinterdäcken även borde ha en klassificering om is- och snögrepp.

EU:s nya däckmärkning som träder kraft i november ger jämförbar information om vinter- och sommardäckens bränsleeffektivitet, våtgrepp och externt däckljud, vilket ska underlätta valet av däck. Märkningen gäller dock inte dubbdäck.

Fokus på vinterdäck



Nokian Tyres tillverkar både nordiska och centraleuropeiska dubbfria vinterdäck. Nordiska dubbfria vinterdäck är utvecklade för att ge bra grepp på hala vinterväglag, på is och snö, som är vanliga i Norden. På centraleuropeiska dubbfria vinterdäck ligger fokus på snabb körning på torra vägar, på bekostnad av isgreppet. Skillnaden på hal väg är avsevärd. Ett test som den finska motortidningen Tekniikan Maailma (19/2011) gjorde visar att det bästa nordiska dubbfria vinterdäcket stoppade bilen från 80 km/h över 18 meter före det bästa centraleuropeiska dubbfria vinterdäcket.

− För att kunna maximera säkra och komfortabla köregenskaper är det viktigt att välja rätt typ av däck för de förhållanden där man kör mest. Det här gäller speciellt vinterdäck. Om valet är svårt eller om man inte vet hur man ska göra är det värt att skaffa mer information genom att prata med en kunnig däckåterförsäljare, genom att läsa motortidningarnas däcktester eller genom att fråga däcktillverkarna, säger Tuija Aro.

Jämförelsetester viktig kunskapskälla



Utöver de tre klassificeringar som EU:s däckmärkning innehåller finns det en hel del andra faktorer som påverkar säkerheten, prestandan och miljön och som däcktillverkare uppmärksammar när de utvecklar och testar sina nya däck. Exempelvis innehåller Nokian Tyres testprogram över 300 standardiserade däcktester.

De oberoende och proffsiga däcktester som motortidningarna gör ger en pålitlig helhetsbild på däckens viktigaste egenskaper. De testar tiotals olika kriterier som till exempel säkerhetsegenskaper på is och snö, köregenskaper och styrkänsla samt däckens slitstyrka.

Enkäten visar att däcktester är den viktigaste informationskanalen för svenska, finska och norska däckköpare. 31 procent av de svarade på enkäten i Sverige och Finland angav motortidningarnas däcktester som sin viktigaste informationskälla. I Norge var motsvarande siffra 35 procent. Däckåterförsäljare angavs som näst viktigaste informationskälla både i Sverige och i Finland. Viktigt är också vad släkt och vänner rekommenderar, vilket i Sverige anses som tredje viktigaste, i Finland som fjärde viktigaste och i Norge som näst viktigaste informationskanal.

Enkäten om EU:s däckmärkning gjordes på nätet under april-maj 2012 på YouGov Groups konsumentpaneler i Sverige, Finland och Norge. Målgrupperna var 17-74 åriga nordbor som antingen kör bil eller är med och bestämmer vid däckköp. I Sverige svarade 770, i Finland 762 och i Norge 808 personer på enkäten. Både det ursprungliga urvalet och den slutliga svarsgruppen valdes så att den representerade befolkningen i stort, både när det gäller ålder, kön och hemort.

Mer om EU:s däckmärkning: www.nokiantyres.se/eu-nya-dackmarkning

Bilder: www.nokiantyres.com/EUtyrelabel

Mer information: www.nokiantyres.se

Nokian Tyres plc
Tuija Aro
Kundrelationschef
tel +358 10 401 7727
tuija.aro(at)nokiantyres.com

Anders Jansson
Produktchef
Nokian Däck AB
tel 08 4747 447
anders.jansson(at)nokiantyres.com

www.facebook.com/nokiantyressverige
www.youtube.com/NokianTyresCom