FacebookInstagramLinkedInmenu-iconPinicon-playscroll-downsearchTwitterShapeYouTube
Menu
ons maj 20 08:41 2015 i kategori Företagsnyheter

Fem tips – så här kollar du dina sommardäck

Med fem enkla tips från Nokian Tyres tekniske chef Allan Ostrovskis kan du köra betydligt längre med dina sommardäck och spara pengar. Dessutom kan du köra mycket säkrare.

1. Kom ihåg att efterdra hjulbultarna

Det är bra att efterdra bultarna efter cirka 20 mils körning efter hjulbytet om du har aluminiumfälgar. Använd helst momentnyckel och rätt dragmoment. Stålfälgar kräver inte efterdragning.

2. Kolla lufttrycket

Kolla lufttrycket var tredje vecka. För lågt lufttryck ökar bilens bränsleförbrukning och försämrar körsäkerheten. Rätt lufttryck anges i bilens instruktionsbok. Tungt lastad bil kräver 10-15 procent mer luft i däcken.

För att slippa gå till bensinmacken för att kolla däcktrycket kan du köpa en billig lufttrycksmätare som du sedan kan kalibrera med däckverkstadens mätare.

− Du kan till exempel justera däcktrycket på en däckverkstad och sedan kolla vad din egen mätare visar. Justera sedan din egen mätare så att den visar samma värde som däckverkstadens mätare. Med en egen mätare är det enkelt att kolla lufttrycket, säger Allan Ostrovskis.

3. Ta bort stenarna ur däckspåren

Ta regelbundet bort de större stenarna ur däckspåren. Stenar som fastnar hårt i spåren lossnar inte sig själva vid körning, utan de borrar sig in i däcket och kan skada det. Använd till exempel en nyckel för att ta bort stenarna.

− Mindre stenar lossnar ofta sig själva vid körning, så du behöver inte bry dig om dem. Stenar som har fastnat på bromsskivornas skyddsplåtar kan skapa oljud och ibland måste man låta en däckverkstad ta loss dem, säger Ostrovskis.

4. Kom ihåg reservdäcket

Om bilen har ett reservdäck så ska även det kollas vid varje däcksäsong, speciellt mönsterdjupet och lufttrycket. För säkerhets skull bör reservdäcket ha lite mer luft än däcken som rullar under bilen eftersom lufttrycket minskar med tiden.

Nyare bilar brukar istället för reservdäck ha en reparationssats för däcklagning, med en liten luftkompressor och tätningsmedel. Kom ihåg att alltid ha med dem i bilen och kolla gärna i förväg hur systemet fungerar.

5. Kolla däcken regelbundet

Du kan köra längre med däcken ifall du skiftar deras plats regelbundet, vid normal körning efter varje 800 mils körning, eller när slitageskillnaden mellan fram- och bakdäcken är maximalt 2 millimeter. Då skiftar du framdäcken bak och tvärtom. Om till exempel en framhjulsdriven bil har sex millimeter av mönsterdjupet kvar och bakdäcken sju millimeters mönsterdjup så är det värt att skifta dem. På det sättet slits däcken jämnt.

− Kolla även regelbundet däckens slitageform. Sommardäckssäsongen började nyligen och asfaltvägarna är fortfarande grova efter vintern, vilket sliter mer på däcken än normalt. Har bilen dessutom fel hjulinställning så kan däcket bli mer slitet på skuldrorna än på mitten. Ojämnt slitage betyder oftast att hjulinställningen ska justeras, säger Ostrovskis.

Bilderhttps://nokiantyres.studio.crasman.fi/bank/public_press_room/testing/summer_tyres/tyre_maintenance

Servicetips för däck: https://www.nokiantyres.se/innovativt-arbete/dackfakta/anvandningstips/

Mer information: www.nokiantyres.se 

Allan Ostrovskis, teknisk chef, 070-244 8820, Allan.Ostrovskis(at)nokiantyres.com

Twitter: https://twitter.com/NokianTyresCom 
You Tube: www.youtube.com/NokianTyresCom 
Facebook: www.facebook.com/nokiantyressverige 
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/nokian-tyres-plc