fre oktober 12 12:36 2012 i kategori Företagsnyheter

Hur bra är den nya däckmärkningen?



EU:s nya däckmärkning gör det delvis lättare för konsumenterna att jämföra däck. Man kan jämföra externt däckljud, rullmotstånd och våtgrepp, men inte isgrepp som är en mycket viktig egenskap för vinterdäck. Vid köp av vinterdäck bör man prata med en kunnig person hos en däckåterförsäljare.

Det blir mycket enklare att jämföra däck när EU:s däckmärkning börjar gälla i november 2012. Däckåterförsäljaren har den information som du behöver om klassificering.

− Däcken kommer att ha information som liknar energieffektivitetsmärkningen som redan finns på exempelvis kylskåp. På klistermärket eller separat information ska anges hur bra däcket är. Klass A är bäst och klass G sämst, förklarar Anders Jansson, produktchef på Nokian Däck AB.

Däckmärkningen gäller huvudsakligen sommardäck och dubbfria vinterdäck till personbilar, lätta lastbilar, lastbilar och bussar. Märkningen gäller inte dubbdäck och däck för tävlingsbruk, reservdäck, regummerade däck eller däck för veteranbilar.

− Däckmärkningen gäller som sagt inte dubbdäck. Man ska ändå komma ihåg att dubbdäck ger överlägset bästa vinteregenskaper i våra nordiska vinterförhållanden. Däckmärkningen ändrar inte det faktumet, understryker Anders Jansson.

Externt däckljud, rullmotstånd och våtgrepp



Den nya däckmärkningen ger konsumenterna möjlighet att jämföra tre egenskaper på däck. Dessa egenskaper är externt däckljud, som visar däckljudet utanför bilen, rullmotstånd som bland annat påverkar bränsleförbrukningen och våtgrepp som visar bromssträckan på vått underlag.

− I våra nordiska förhållanden borde det även vara viktigt att kunna jämföra risken för vattenplaning och isgreppsegenskaper. Det finns nu en risk att konsumenterna bara jämför våtgreppsklassificeringen och väljer dubbfria vinterdäck som är avsedda för mildare centraleuropeiska vinterförhållanden, varnar Anders Jansson.

Vid köp av nya däck är det viktigt att tänka efter i vilka förhållanden man kör mest och hur stor risk det är att råka ut för ishalka, speciellt morgon och kväll. Om inte egenskaperna för dessa förhållanden finns med i däckmärkningen så bör man fästa mindre uppmärksamhet på märkningen, och efterfråga kompletterande information från kunnig personal hos din däckåterförsäljare.

Tidningar och däckåterförsäljare har fortfarande den bästa informationen



Så länge däckmärkningen inte gäller dubbdäck bör man söka information om vinterdäck på annat håll. Till exempel ger motortidningarnas vinterdäcktester och däckåterförsäljare bra information om vinterdäck och de känner bäst till vinterförhållanden i det landet och området där konsumenten bor.

− Tidningarna gör omfattande däcktester och har betydande kunskaper om att testa däck. Däcktesterna baseras på konsumenternas behov och görs i de vinterförhållanden där däcken används. Därför är dessa tester trovärdiga och ger värdefull information.

Även proffsiga däckåterförsäljare har mycket kunskaper om sina produkter och kan hjälpa till att välja vinterdäck som bäst motsvarar bilförarens behov och förutsättningar. Dessutom har de alltid den senaste informationen om produkterna.

− Genom att berätta om sina körvanor och på vilken typ av vägar man kör mest på så kan däckåterförsäljaren rekommendera lämpliga däck, antingen dubbdäck eller dubbfria vinterdäck, säger Anders Jansson.

Bilder:
www.nokiantyres.com/EUtyrelabel
www.nokiantyres.com/Hakkapeliitta7
www.nokiantyres.com/HakkapeliittaR

Mer information:
Produktchef Anders Jansson, Nokian Däck AB, tel 08-4747 447
anders.jansson(at)nokiantyres.com

www.nokiantyres.se

Mer information om EU:s däckmärkning:
www.nokiantyres.se/eu-nya-dackmarkning

www.facebook.com/nokiantyressverige
www.youtube.com/NokianTyresCom