tor juni 21 10:56 2007 i kategori Företagsnyheter

Kolla däcken före semesterresan



Kolla mönsterdjupet på däcken före semestern och glöm inte att öka lufttrycket när bilen lastas för semesterresan. Är mönsterdjupet mindre än 4 millimeter är det klokt att investera i nya däck före semestern.

Enligt lagen måste sommardäck ha ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeter. Greppet och köregenskaperna blir dock betydligt sämre när mönsterdjupet är mindre än 4 millimeter. Speciellt risken för vattenplaning ökar väsentligt, men även bromssträckan blir betydligt längre och risken för sladd ökar.

Ett enkelt sätt att kolla mönsterdjupet är att sticka ett femkronorsmynt i mönstret. Avståndet mellan siffran 5 och kanten är 3 millimeter. När hela femman syns är det dags att köpa nya däck.

Däck för nordiska förhållanden

Hos däckhandlarna finns det en hel del sommardäck att välja på. Säkra och bekväma köregenskaper får man genom att välja däck i den dimensionen som rekommenderas i bilens instruktionsbok. Det är också klokt att välja däck som är tillverkade för nordiska förhållanden med stora temperaturskiftningar och grova asfaltvägar.

Risken för vattenplaning ökar med slitna däck. Ett test som däcktillverkaren Nokian Tyres har gjort visar att en bil med däck som hade 1,6 millimeter av mönsterdjupet kvar började vattenplana vid 76 km/h i en kurva med 5 millimeter vatten på vägen. Bilen med nya däck började vattenplana först vid 96 km/h.

Att köra med odubbade vinterdäck på sommaren är inte säkert. Däcken har en mjuk gummiblandning som ger dåligt grepp på våta vägar. Dessutom slits de odubbade däcken betydligt snabbare än sommardäck.

Kolla lufttrycket

De flesta bilarna lastas till bristningsgränsen när det är dags att åka på semester. En tungt lastad bil behöver 10-15 procent mer luft i däcken. För lågt lufttryck ökar både däckslitaget och bränsleförbrukningen. 20 procent för lite luft förkortar däckens livslängd med 20 procent och 30 procent för lite luft halverar livslängden.

En fullastad bil med lågt lufttryck kan lätt hamna i okontrollerad sladd vid häftig väjning eller bromsning. Även spår på vägen och kraftig sidvind ökar risken för sladd.

Det rekommenderade lufttrycket för normal körning och för körning med last eller hög fart anges i bilens instruktionsbok. När man har kommit hem efter semestern är det dags att kolla lufttrycket igen och återställa det för normal körning.

Husvagn har ofta dåliga däck

I genomsnitt var fjärde husvagn klarar inte besiktningen därför att däcken är för dåliga. Även för lågt lufttryck är vanligt, visar kontroller som polisen har gjort.

Husvagn står ofta långa tider ute utan att man kör med den och solens ultravioletta strålning är inte alls bra för däcken som står stilla länge. Däckens sidor kan bli sköra, vilket kan leda till sprickbildning, speciellt när däcken är gamla.

Polisen och NTF kontrollerar ofta husvagn under sommartid. Det är mycket vanligt att det finns för lite luft i däcken. Husvagnsdäck behöver betydligt mer luft än personbilsdäck, cirka 320 kPa jämfört med cirka 200 kPa för personbilsdäck. För lågt lufttryck gör husvagnen svajig och den hamnar lättare i en okontrollerad pendelrörelse.

Enligt Nokian Tyres är det även viktigt att öka lufttrycket på dragbilens bakdäck. De bästa däcken på dragbilen ska sitta bak, oavsett om dragbilen är framhjuls-, bakhjuls- eller fyrhjulsdriven.


För ytterligare information kontakta:
Allan Ostrovskis, utvecklingschef Nokian Tyres, tel. +46 70 244 8820, [email protected]


Läs mer: www.nokiantyres.se/dackfakta