ons juli 2 01:44 2008 i kategori Företagsnyheter

Kolla däcken innan du åker på semester



Ta en titt på bilens däck innan den lastas full för semesterresan. Mönsterdjupet ska vara minst tre millimeter och lufttrycket ska ökas något för att den fullastade bilen ska ha säkra köregenskaper. Att köra med odubbade vinterdäck på sommaren är farligt.

Ett enkelt sätt att kolla mönsterdjupet är att sticka ett femkronorsmynt i mönstret. Avståndet mellan siffran 5 och kanten är 3 millimeter. När hela femman syns är det dags att köpa nya däck.

Enligt lagen måste sommardäck ha ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeter. Greppet och köregenskaperna blir dock betydligt sämre när mönsterdjupet är mindre än 3 millimeter. Särkskilt ökar risken för vattenplaning, men även bromssträckan blir betydligt längre och bilen sladdar lättare.

Ett test som däcktillverkaren Nokian Tyres har gjort visar att en bil med däck som hade 1,6 millimeter av mönsterdjupet kvar började vattenplana vid 76 km/h i en kurva med 5 millimeter vatten på vägen. Bilen med nya däck började vattenplana först vid 96 km/h.

Att köra med odubbade vinterdäck på sommaren är trafikfarligt. Däcken har en mjuk gummiblandning som ger dåligt grepp på våta sommarvägar och bromssträckan blir mycket längre. Dessutom slits de odubbade däcken i sommarbruk betydligt snabbare än sommardäck.

Säkra och bekväma köregenskaper får man genom att välja däck i den dimensionen som rekommenderas i bilens instruktionsbok. Det är också klokt att välja däck som är tillverkade för nordiska förhållanden med stora temperaturskiftningar och för grova asfaltvägar. Däcken bör också vara miljövänliga, de ska tillverkas utan skadliga oljor och ska ha lågt rullmotstånd, vilket minskar bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen.

En fullastad bil behöver 10-15 procent mer luft i däcken. För lågt lufttryck ökar både däckslitaget och bränsleförbrukningen. 20 procent för lite luft förkortar däckens livslängd med 20 procent och 30 procent för lite luft halverar livslängden. Även köregenskaperna blir sämre och bilen kan sladda lättare om lufttrycket är för lågt.

Det rekommenderade lufttrycket för normal körning och för körning med last eller hög fart anges i bilens instruktionsbok. När man har kommit hem efter semestern är det dags att kolla lufttrycket igen och återställa det för normal körning.

BILDER:
http://digtator.dmp.fi/public/f77c3eb27149e93c4c9fe15e6a2d5f6f/view?ac=show&folder_id=16584&org=92&view=0&showfiles=50&check_guide=1

För ytterligare information kontakta:

Allan Ostrovskis
utvecklingschef
Nokian Tyres
tel. 070-244 8820
www.nokiantyres.com