tor juni 23 11:22 2005 i kategori Företagsnyheter

Köp nya däck före semestern



Kolla dina däck i god tid före semestern! Är det mindre än 3 millimeter kvar av mönsterdjupet är det dags att köpa nya däck. Före semesterresan är det viktigt att kolla lufttrycket. För lite luft i däcken och fullastad bil är en farlig kombination.

Enligt lagen måste mönsterdjupet vara minst 1,6 millimeter men risken för vattenplaning ökar betydligt om det är mindre än 3 millimeter kvar av mönsterdjupet. Däckrazzian som bland annat Polisen och Bilprovningen gjorde förra hösten visade att 26 procent av de kontrollerade bilarna hade ett mönsterdjup på under 3 millimeter.

Bra däckmönster är framförallt viktigt vid regn. Ett test som däcktillverkaren Nokian Tyres har gjort visade att en bil med 1,6 millimeters mönsterdjup började vattenplana vid 76 km/h i en kurva. Bilen med nya däck började vattenplana först vid 96 km/h. Inte ens helt nya däck kan dock förhindra vattenplaning om farten är för hög. Huvudregeln vid regn är att alltid sänka farten.

Mer luft i däcken


För lite luft i däcken är mycket vanligt. En stor del av bilisterna kollar lufttrycket endast i samband med däckbyte. För lågt lufttryck ökar både bränsleförbrukningen och däckslitaget. 20 procent för lite luft minskar däckens livslängd med cirka 20 procent och 30 procent för lite luft gör att livslängden på däcken halveras. Rätt lufttryck anges i bilens instruktionsbok.

En SIFO-undersökning visar att endast 30 procent av bilisterna kollar lufttrycket före bilsemestern. En fullastad bil ska ha mer luft i däcken än vad som rekommenderas i bilens instruktionsbok. Maximalt lastad bil med för lågt lufttryck har helt förändrade köregenskaper till exempelvis vid en snabb väjning. Bilen hamnar lätt i en svårkontrollerad sladd. Bilen blir även mer spårkänslig.

Friktionsdäck på sommaren


Det finns bilister som fortsätter att köra med sina odubbade vinterdäck även på sommaren. Det är inte olagligt men inget att rekommendera. Odubbade friktionsdäck är avsedda för vinterförhållanden och gummiblandningen är alldeles för mjuk för sommarbruk. På våt väg har friktionsdäck betydligt längre bromssträcka än sommardäck och de slits fort i sommarvärmen.

För ytterligare information kontakta:

Matti Morri, kundservicechef, Nokian Tyres, tel. +358 3 340 7621,
e-post: [email protected]