ons mars 19 10:28 2008

Nya Nokian sommardäck 2008


Nokian Hakka Z för snabb körning i nordiska förhållanden



Nokian Hakka Z är ett nytt höghastighetsdäck i hastighetsklassen W (270 km/h) och vissa dimensioner i hastighetsklassen Y (300 km/h). Däcket är ett UHP-däck (Ultra High Performance) och har utvecklats för sportiga bilar och snabb körning. I sortimentet finns över 30 dimensioner från 16 till 20 tum.

Däckets viktigaste innovation heter Cool Silica Conspet, en ny slitbanekonstruktion med flera gummilager och nanosilicagummiblandning. Nokian Hakka Z har också en ny Nordic Cool UHP Silica gummiblandning som ger mycket bra våtgrepp vid varierande temperaturer och bra skydd mot vattenplaning. Den nya gummiblandningen dämpar också däckljud effektivt på nordiska grova asfaltvägar.

Däcket har låg värmeutveckling även i höga farter lågt rullmotstånd, vilket sparar bränsle och minskar koldioxidutsläppen. Däcket har exakta och stabila köregenskaper i höga hastigheter, också i kurvor och vid snabba väjningar. Gummiblandningen ger däcket säkra köregenskaper oavsett om temperaturen ligger vid nollsträcket eller vid +30 grader.

En slitagevarnare visar mönsterdjupet i millimeter med tydliga siffror.

Däcket tillverkas utan skadliga högaromatiska oljor. Som alla andra produkter i Hakka sommardäcksfamiljen har också Nokian Hakka Z en utökad Hakka-skydd. Om ett däck som har monterats rätt och används på ett normalt sätt av en olyckshändelse förstörs så får konsumenten ett nytt likadant däck utan kostnad.

Bilder:
www.nokiantyres.com/hakkaz


Nytt SUV-däck med personbilslika köregenskaper



Nokian Hakka SUV är ett nytt sommardäck för stadsjeepar i hastighetsklasserna T och H (190 km/ och 210 km/h). Det nya däcket har speciellt utvecklats för nordiska grova asfalt- och grusvägar samt för varierande temperaturer. Stora SUV-bilar med hög prestanda ställer stora krav på däck som måste vara robusta för att bära det tunga fordonet.

Det asymmetriska mönstret ger däcket exakta och säkra köregenskaper både på torra och våta vägar. En ny innovation, så kallade stenborttagare som finns vid huvudspåren, ser till att små stenar inte fastnar i däckets huvudspår och mönsterklackar. I mjuk terräng rensas jorden bort ur spåren när däcket rullar. Däckets inner- och ytterskuldror är olika: det asymmetriska mönstret ger god stabilitet och bra skydd mot vattenplaning.

För att ge bättre köregenskaper på grusvägar och mjuka underlag har däcket så kallade terrängklor, utbuktningar som är sneda och kantiga. Terrängklorna ger bra fäste, vilket ger bättre driv- och bromsgrepp.

Den nya silica-gummiblandningen i slitbanan, Nordic Cool Silica, har speciellt utvecklats för nordiska förhållanden med stora temperaturväxlingar.

Däcket har också en slitagevarnare som visar mönstretdjupet.

Vid däckets fotområde finns en dubbel tätningsring (Double Mud Stopper) som ökar däckets och fälgens livslängd. Tätningsringen ser till att smuts och små stenar inte hamnar mellan däcket och fälgen. Samtliga däck i profilen 55 eller lägre har även ett fälgskydd som skyddar fälgen mot skador, till exempel när bilen parkeras nära trottoaren.

Bilder:
www.nokiantyres.com/hakkasuv
Produktsida: Nokian Hakka Z


ÖVRIGA NOKIAN SOMMARDÄCK

Nokian Hakka V och H för krävande nordiska förhållanden



Nokian Hakka V och H är två sommardäck i hastighetsklasserna H (210 km/h) och V (240 km/h). Båda däcken är speciellt utvecklade för krävande nordiska förhållanden och är helt fria från högaromatiska oljor som klassas som skadliga.

Båda Hakka-däcken innehåller nya tekniska innovationer som minskar risken för vattenplaning. Däcken i dimensionen 205/55 R16 klarar av att tränga undan 43 liter vatten i sekunden i en hastighet på 75 km/h och när det finns 10 millimeter vatten på vägen.

Nokian Hakka V och H har speciella stänkavledare som gör att de slungar mindre vatten åt sidorna och mot bakomvarande bilens vindruta.

De nya däcken har även en vattenplaningsvarnare som varnar när däcket inte längre ger bra skydd mot vattenplaning. Ett vattendroppsmärke mitt på mönstret försvinner när mönsterdjupet är mindre än fyra millimeter.

Bilder:
http://digtator.dmp.fi/public/63d47a4f8ca54f35e249ff50af515c27/


Högfartsteknologi för familjebilar



Nokian Hakka i3 är ett sommardäck i hastighetsklassen T (190 km/h) för små och medelstora familjebilar. Däcket har många liknande innovationer och egenskaper som Hakka-däck i högre hastighetsklasser. Däckets helsilicagummiblandning (Nordic cool silica compound) har speciellt utvecklats för varierande nordiska förhållanden.

Nokian Hakka i3 är ett inside-outside däck med olika mönster på inre och yttre slitbanan. Den här typen av mönster är vanligt på höghastighetsdäck och minskar risken för vattenplaning.

Däcket tillverkas helt utan skadliga högaromatiska oljor. Däcket har en slitagevarnare som visar hur många millimeter av slitbanan finns kvar.

Bilder:
http://digtator.dmp.fi/public/aa78b3335d43c4058f2808431f4d4235/

Högprestandadäck för stadsjeepar



Nokian NRVi SUV är ett däck för stadsjeepar och finns i hastighetsklasserna V (240 km/h) och W (270 km/h). Däcket har utvecklats för att ge stabila, personbilsliknande köregenskaper för SUV-bilar i varierande nordiska förhållanden.

Däcket har ett solfjäderformat mönster som gör att det rullar lätt och styrresponsen är exakt. Däcket är mycket stabilt även i snäva kurvor och vid snabba styrrörelser.

Stadsjeepsförare kräver att däcken ska vara lika komfortabla och tysta som personbilsdäck. Nokian NRVi SUV har mycket lågt däckljud. Däcket har små förhöjningar i huvudspårens botten och på klackarna vid spåren små hål som minskar däckljudet avsevärt, både i kupén och utanför bilen.

Däcket har en slitagevarnare som anger mönsterdjupet i millimeter. Dessutom har däcket ett fälgskydd som skyddar mot skador till exempel vid körning mot trottoarkanten. En tätningsring hindrar smuts att tränga mellan däcket och fälgen.

Bilder:
http://digtator.dmp.fi/public/c64de31bb84657be051fc9bb30f7ad21/


Två sommardäck för minibussar och lätta lastbilar



Nokian Hakka C Van och Nokian Hakka C Cargo är två nya sommardäck för minibussar och lätta lastbilar. Båda däcken har utvecklats för att optimalt uppfylla de krav som minibussar och lätta lastbilar ställer på däck för krävande nordiska förhållanden.

Nokian Hakka C Van är ett däck för lättare laster och persontransporter. Däcket passar bra till exempel på minibussar för taxibruk. Nokian Hakka C Cargo är ett robustare däck som lätt även kan bära tyngre laster.

Båda däcken har gummiblandningar som är speciellt utvecklade för den här typen av däck. Däcken tillverkas helt utan högaromatiska oljor som är klassade som skadliga.

Bilder:
http://digtator.dmp.fi/public/139d86f4dc8d78909b7242c7e0dee98f/


För ytterligare information kontakta:



Teppo Huovila
produktutvecklingschef
tel. +358 10 401 7701
[email protected]

www.nokiantyres.com